Dit zijn broeders van andere moeders – Peugeot 208 vs. Lancia Ypsilon

Mild hybrides

Peugeot 208 vs Lancia Ypsilon
AutoWeek 22 2025
AutoWeek 22 2025

Je leest het in AutoWeek 22 2025

De huidige Peugeot 208 werd in het voorjaar van 2019 onthuld, maar zes jaar na dato presenteert Lancia doodleuk nog even een gloednieuwe Ypsilon. Is de auto die dit merk herintroduceert daarmee bij voorbaat oud of vormt hij juist een fris alternatief voor de Peugeot?

Deze uitvoeringen hebben we getest:

Lancia Ypsilon LX 1.2 Turbo Hybrid 110pk eDCT 6 | 110 pk | €33.800

Peugeot 208 GT Hybrid 145 e-DCS6 | 145 pk | €33.650

Bij Stellantis delen ze meer dan een platform

Op AutoWeek.nl krijgen we soms de kritiek dat we veel te veel nadruk zouden leggen op de overeenkomsten tussen verschillende automodellen van het Stellantis-concern. Dat doen we, zo luidt het argument, immers ook niet bij auto’s van andere concerns die een platform delen. Dat is echter juist het punt: bij Stellantis delen modellen in hetzelfde segment vaak veel meer dan alleen een platform.

Peugeot 208 vs Lancia Ypsilon

Neem de auto’s op deze pagina’s. Die zien er bij een eerste blik weliswaar duidelijk anders uit, maar een tweede inspectie leert dat de hele basisvorm gewoon overeenkomt. Dak, glaspartijen, buitenspiegels, deurgrepen en afmetingen: als ze niet exact overeenkomen, zijn ze in elk geval op dezelfde basis tot stand gekomen. Dat we dat benadrukken, is geen kritiek, maar een poging om over te brengen dat dit best bijzonder is in autoland. Modellen delen doorgaans ofwel alleen de techniek (denk aan Polo en Ibiza) ofwel vrijwel alles (denk aan Clio en Colt). Stellantis heeft een tussenvorm bedacht, die nergens zo mooi tot uiting komt als bij de Peugeot 208 en de Lancia Ypsilon. En de Opel Corsa trouwens, want die maakt het trio compleet.

Peugeot 208 vs Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon jonger dan Peugeot 208 en Opel Corsa

De Lancia is met afstand de jongste van het stel en werd in 2024 toegevoegd. Het is de auto die de herlancering van Lancia buiten Italië aftrapt en dat gebeurt door de bekende basis van een bijzondere ‘schil’ te voorzien. Stratos-achtige achterlichten, een groot uitgeschreven merknaam en een opvallende ledstrip op de neus laten er geen twijfel over bestaan wat hier rijdt, hoewel Lancia zeker niet op de retro-toer is gegaan. Het interieur is in dezelfde stijl getekend en net als de buitenkant nogal druk, maar wel lekker typisch. Ronde vormen keren hier overal terug en vormen een mooi contrast met de strakke basis. Overeenkomsten met de Peugeot vinden we alleen in de bedieningshendels aan de stuurkolom, de schakelaar voor de automaat en in nog wat details. Verder is alles uniek.

Peugeot 208 vs Lancia Ypsilon

Peugeot 208 nog altijd fris en modern

Naast de Lancia oogt de 208 wat gewoontjes, maar dat komt eigenlijk alleen maar doordat we het model zo goed kennen. Op zichzelf is de (inmiddels) kleinste Peugeot namelijk helemaal niet gewoontjes, maar juist erg herkenbaar. De auto oogt jaren na zijn introductie bovendien nog altijd heel fris en modern, daarbij enigszins geholpen door de facelift van 2023. Die bracht trouwens ook het Jaune Agueda-kleurtje van de testauto, en daar is dan weer weinig subtiels aan.

Het interieur is typisch Peugeot en niet alleen op detailniveau anders dan de Lancia, maar ook qua opzet. Peugeot houdt immers vast aan de i-Cockpit, waarbij het instrumentarium hoog boven het stuur uittorent en dat stuurtje zelf juist erg klein en sterk afgeplat is. In veel Peugeots hebben we daar geen moeite mee, maar in de 208 kost het wel erg veel moeite om een fijne zithouding te vinden. Wat daarbij niet helpt, is dat de auto voorin al vrij krap overkomt. De beenruimte is beperkt en hoewel de Lancia daar net zo goed last van heeft, valt het daar door de traditionelere zithouding wat minder op.

Peugeot 208 GT Hybrid 145

 

Lancia Ypsilon

Prachtig 208 GT-interieur

De Peugeot onderscheidt zich wel positief door de gebruikte materialen, want die zijn een stuk hoogwaardiger dan de harde kunststof die Lancia gebruikt. Dit is niet in elke 208 het geval, maar vanaf het tweede uitrustingsniveau monteert Peugeot een zacht dashboard en het GT-binnenste is ronduit prachtig. De Peugeot heeft standaard dan weer geen digitaal instrumentarium, de Lancia wel. Daar staat tegenover dat de topversie GT van Peugeot een prachtig 3D-instrumentarium meekrijgt, dat de Lancia dan weer moet ontberen. Aan de knoppen op het stuur kun je zien dat de Peugeot van een oudere generatie is. Dat is niet per se een nadeel, maar de scrollwieltjes hebben we in andere Stellantis-auto’s al een tijdje niet meer gezien. Ze zijn vervangen door een schakelaar die je op en neer kunt bewegen en die de Lancia uiteraard ook heeft. De bediening van het informatiescherm voor de bestuurder gaat in de Lancia daarom ook anders dan in de Peugeot, maar beide methodes werken – na wat oefening – prima.

Trage en onoverzichtelijke multimedia

Peugeot en Lancia hebben hun eigen sausje over het infotainmentsysteem uitgegoten, maar het is duidelijk dat hier dezelfde techniek achter schuilgaat. Dat betekent dat beide systemen behoorlijk traag en onoverzichtelijk zijn, maar wel vrij veel instelmogelijkheden bieden. Een belangrijk verschil is de situatie rond de klimaatregeling: bij de Peugeot regel je dat via het scherm, de Lancia heeft fysieke knoppen voor de meest basale functies.

Peugeot 208 GT Hybrid 145

Lancia Ypsilon

Achterin te krap

De vele overeenkomsten betekenen ook dat de afmetingen nagenoeg identiek zijn en dus kunnen we vandaag kort zijn over het ruimteaanbod. Beide auto’s zijn achterin eigenlijk te krap voor volwassenen en hebben kleine portieren en dito zijruiten. De bagageruimte is in beide gevallen precies 352 liter groot en dat is dan wel weer een nette waarde voor dit segment.

Naar goed Stellantis-gebruik kun je bij de Lancia en de Peugeot kiezen voor zowel volledig elektrische aandrijflijnen als benzineversies. Terwijl de Lancia er in één elektrische versie en één (hybride) benzinevariant is, kun je bij Peugeot kiezen uit twee elektrische varianten en in totaal drie verschillende versies met een benzinetank. De enige benzine-optie bij de Lancia is vooralsnog de Hybrid met (inmiddels) 110 pk. Bij Peugeot is dat de middelste van de drie en bestaat er ook nog een Hybrid die aanvankelijk 136 pk had, maar nu zelfs 145. Die stijging in vermogen is voor beide motoren overigens vooral theoretisch: aan de techniek veranderde niets, aan de manier waarop de vermogens van elektro- en benzinemotor bij elkaar worden opgeteld wel.

Peugeot 208 GT Hybrid 145

Lancia Ypsilon

1.2 PureTech-driecilinder en mild hybride

De 208 die wij rijden, heeft de krachtigste 145 pk variant en dat is enerzijds jammer, maar biedt anderzijds ook mooi de kans om beide vermogensversies van de Hybrid-motorisering eens met elkaar te vergelijken. Om dat verhaal maar meteen bij de horens te vatten: de upgrade is zeker niet noodzakelijk. De 208 is wat sneller en dat voel je ook wel, maar de combinatie van een alerte turbomotor en een elektromotor betekent dat ook de minder krachtige versie niet snel vol aan de bak hoeft. De technische opzet is verder identiek. Beide beschikken over de nieuwe, volgens Stellantis sterk verbeterde versie van de 1.2 PureTech-driecilinder, gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling en een 48V-hybridesysteem dat 28 pk bijdraagt en daarmee zo krachtig is dat het predicaat ‘mild-hybrid’ eigenlijk een understatement is. Deze aandrijfcombinatie zit bij Stellantis ook in veel grotere modellen, dus het is geen verrassing dat de Hybrid-combinatie geen moeite heeft met deze compacte hatchbacks. De driecilinder laat zich onder stevige belasting goed horen en soms betrappen we de krachtbron toch nog op een nukkige reactie, maar over het algemeen is dit een prettige en bovendien erg zuinige aandrijflijn. Met de Ypsilon rijden we zelfs dik 1 op 20, de Peugeot bleek bij ons iets minder efficiënt (zie de pdf die je gratis kunt downloaden onderaan dit verhaal).

Lancia niet bedoeld als hoogwaardiger

In grote lijnen zijn dit dezelfde auto’s, dus rijden ze ook in grote lijnen hetzelfde. Allebei zijn ze duidelijk afgestemd op comfort en beide slagen ze in die opzet. De verschillen die er zijn, zijn subtiel. Zo ervaren we de Peugeot als wat directer, maar dat komt ook door zijn minuscule stuurtje. Het sturen van de Fransman gaat net wat lichter dan in de Lancia, die fractioneel slapper op zijn veertjes lijkt te staan. De zachte afstemming van het onderstel is vaak prettig, maar met name de Ypsilon voelt op korte oneffenheden soms wat té slap en dat doet iets afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. De Lancia voelt daardoor zeker niet hoogwaardiger aan dan de Peugeot, maar zo is hij ook niet bedoeld.

Peugeot 208 GT Hybrid 145

Lancia Ypsilon

Rond de €30.000

Dat blijkt ook uit de prijzen. De Lancia is er als Hybrid vanaf €30.800 en hoewel je een Peugeot met 110 pk voor €29.100 in huis haalt, is de Allure-uitrusting beter vergelijkbaar met de standaarduitrusting van de Lancia. In die vorm is de Peugeot nog maar 400 euro goedkoper dan de Lancia, dus dat verschil is klein. De duurtest-Ypsilon is een Edizione Cassina Limitata, maar omdat die introductie is uitverkocht, gaan we uit van de LX. Die kost zonder opties €33.800 en gaat ‘full options’ over de 36 mille heen. Dat kost de geteste en luxe uitgevoerde Peugeot ook ongeveer, al praten we dan dus wel over de 145 pk versie. Onder de streep zal de Peugeot bij gelijke uitrusting en aandrijving iets, maar niet veel goedkoper zijn. Wel is er bij Peugeot ook op uitrustingsgebied meer te kiezen en zit er meer spreiding tussen de goedkoopste en de duurste uitvoering.

In de pdf die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden, vind je alle metingen en ook de scorekaart met daarop de testonderdelen. 

Peugeot 208 vs Lancia Ypsilon

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

1. Peugeot, 31 punten 2. Lancia, 30 punten Niets zo persoonlijk als smaak en we juichen de terugkeer van Lancia van harte toe, dus alleen daarom al is het leuk dat de Ypsilon er is. Bekijken we de auto echter zo objectief mogelijk, dan is het moeilijk om de toegevoegde waarde ten opzichte van de 208 te zien. Het is weer eens wat anders, dat zeker, maar de Peugeot biedt voor net iets minder geld net wat meer keuze, oogt nog altijd fris en heeft nog een kwalitatief hoogstaander interieur ook.

    PRIVATE LEASE Peugeot 208

    Lezersreacties (25)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.