Daihatsu Sirion 1.3-16V VTi Tiptronic (2001)
Tronic hier, tronic daar
Het wordt steeds moeilijker om de voordelen van een handgeschakelde transmissie overeind te houden tegenover die van een automaat. Het gevoeligste argument voor een handbak is de vrijheid van de bestuurder om zelf te kunnen bepalen wanneer er geschakeld wordt. Dit wordt ook wel "rijplezier" genoemd. De automaat heeft als enige echte - maar dan ook wel heel zwaar wegende - voordeel het bedieningsgemak. Voor wie een hekel heeft aan schakelen, vallen de geringe technische nadelen van een automaat in het niet.
De boodschap van de Daihatsu Sirion is overduidelijk: hoe maken we het rijden met een automaat leuk? De "automatische" Sirion heeft een echte, "ouderwetse", automatische vierbak - dus geen CVT, zoals bij veel kleine auto"s.
Als Michael
Daihatsu heeft goed gekeken naar hoe het er in de Formule 1 aan toe gaat, want tenslotte heeft de Ferrari van Michael Schumacher óók een automatisch schakelsysteem. Wie de Weltmeister na wil doen, kan voor het halfautomatische schakelwerk gebruik maken van twee paar drukknoppen op het stuurwiel (zodat je met zowel je linker- als je rechterhand kunt op- en terugschakelen). Natuurlijk moet de bestuurder eerst overgaan van volautomatisch naar halfautomatisch door op een knop links onderaan het dashboard te drukken. Vanaf dat moment staat er rechts bovenin het dashboarddisplay (met daarin tevens de kilometerteller en de dagteller) "n grote M van "Manual" plus een cijfer dat de op dat ogenblik dienstdoende versnelling weergeeft. Wie dingen nalaat - zoals op tijd terugschakelen - krijgt een ouderwetse ingreep. Probeer je iets dat niet kan, wordt je door een zoemer daarop attent gemaakt. Je kunt dus weinig verkeerd doen.et als bij de meeste van dit soort systemen geldt ook hier: leuk, het werkt, het werkt niet echt snel, en we vragen ons af hoe lang en hoe vaak kopers het zullen gebruiken voordat ze alleen nog automatisch blijven rijden. De Daihatsu Sirion werkt weliswaar met een gewone automatische transmissie, maar wij zien wel wat in dat stuurschakelsysteem.atuurlijk is dat afgekeken van de Tiptronic van Porsche, maar die auto"s mogen dan ook gemiddeld tien keer meer kosten en dan scheelt het een slok op een borrel. Het is gewoon knap dat Daihatsu kans ziet om binnen een ultra-krap budget dit soort technische kunstjes uit te halen.
Voordat we het vergeten: de Sirion Tiptronic is verder nagenoeg gelijk aan de normale handgeschakelde exemplaren. Voorin zit je goed, maar benen van de achterpassagiers zitten klem tegen de voorstoelen en hun hoofden drukken nadrukkelijk in de hemel. De bagageruimte van 267 liter is relatief groot in deze klasse. De gebruikte materialen ogen wat goedkoop en ook is hij niet riant bedeeld met opbergvakjes voor klein grut. Door al deze (en andere) details maakt hij een minder volwassen en degelijke indruk dan bijvoorbeeld Europese concurrenten. De 1.3-liter vier-cilinder is lekker gretig en loopt aanzienlijk mooier dan de driepitter uit de 1.0. Een top van een echte 170 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 11,2 s zijn opmerkelijk voor een automaat in deze klasse.
Op automaten-gebied signaleren we twee stromingen. Een verdere opmars van kleine personenauto"s die geen zware automaat met koppelomvormer meer hebben, maar een lichtere handbak met elektronisch gestuurde sequenti"le schakeling. De bestuurder kan dan kiezen uit sequentieel of volautomatisch schakelen. De tweede stroming? Een opmars van die stuurschakeling. Zou best wel eens heel populair kunnen worden. Ons bekruipt het gevoel dat het "Tiptronic"-systeem van Daihatsu toekomst heeft, maar dan moet het wel in ergonomisch opzicht eerst stevig onder handen worden genomen.u zijn de plus- en min-knoppen zo laag in het stuurwiel aangebracht, dat de bestuurder (indien met de handen op "tien voor twee", zoals het hoort) het stuur moet loslaten om te kunnen schakelen. Je wordt daardoor bijna verleid om de handen op "tien voor half acht" te houden; erg verkeerd dus! Kan niet iemand het daar zó regelen, dat je de knoppen kunt bedienen zonder de handen op het stuur te verplaatsen? Dan kom je alleen in de knoop bij het overpakken in korte bochten, maar dan kom je normaal gesproken ook niet aan schakelen toe. Michael Schumacher zou het daar beslist mee eens zijn...
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Sirion 1.3 16V VTi |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.399 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 120 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.675 mm / 1.595 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.345 mm |
Massa leeg | 850 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 950 kg / 350 kg |
Banden | 165/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |