Daewoo Evanda

Plaagstoot of serieuze aanval?

Daewoo Evanda
AutoWeek 2003 nummer 6
AutoWeek 2003 nummer 6

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 6

In het eerste volledige jaar onder de vleugels van General Motors staat ons het nodige Daewoo-nieuws te wachten. Te beginnen bij de Evanda, de opvolger van de Leganza. Na de Kalos fase twee in het modeloffensief. Op naar Rome voor een eerste indruk.

Daewoo heeft een roerige en onzekere tijd achter de rug. In Nederland halveerde het marktaandeel van 2,4% in 1999 naar 1,2% in 2002. In absolute aantallen betekent dat een daling van 14.696 naar 6.228. Een groot deel van de huidige verkopen komt voor rekening van de Matiz en de Tacuma. Van de Leganza verlieten er vorig jaar welgeteld 26 stuks de showroom. Hoogste tijd voor een vervanger dus, van deze middenklasser. Oorspronkelijk zou het nieuwe topmodel tot Evander worden gedoopt, wat in de Griekse mythologie staat voor 'goed voor de mens'. Om negatieve associaties met Evander Holyfield (u weet wel, die bokser die onvrijwillig een stuk oor afstond aan Mike Tyson) uit de weg te gaan, werd de naam veranderd in Evanda. Later dit jaar maakt nog de nieuwe Nubira zijn opwachting, terwijl de Lanos uit het gamma zal verdwijnen.

Net als op de Kalos, waarvan de verwachtingen bij Daewoo hooggespannen zijn, heeft GM ook op de ontwikkeling van de Evanda nog geen invloed gehad. Alleen de Holden-motor komt van het moederconcern, maar die was al ingekocht voordat de Koreanen overgenomen werden. De tweeliter zestienklepper is een ge-update versie van die uit de Leganza en levert zowel in de SX als in de CDX een vermogen van 131 pk en een koppel van 181 Nm. Voor de rest is de auto volgens Daewoo zo goed als helemaal nieuw. Het Italdesign-team van Giorgetto Giugiaro tekende voor het design van de carrosserie. Dat staat niet noodzakelijkerwijs voor hip of vernieuwend, blijkt. Met z'n aflopende koffer, spitse neus en strakke flanklijn oogt de Evanda eerder zakelijk en conservatief. Het is zeker geen eyecatcher, meer een type 'dertien in het Koreaanse dozijn'. Ten opzichte van zijn voorganger is de Evanda flink gegroeid en hoort hij tot de grotere in z'n klasse. Vooral de lengte van 4,77 meter (10 cm meer dan de Leganza) mag er zijn, dat vertaalt zich zowel voor als achter in een flinke portie beenruimte. Met 420 liter is ook de inhoud van de kofferbak niet kinderachtig, daarbij is de achterbank in ongelijke delen neerklapbaar.

Flink trappen

De asfalt rond Castel Gandolfo, het buitenverblijf van de Paus – met prachtig uitzicht op het meer Lago di Albano, vormt het decor voor onze testrit in de CDX, de luxe uitvoering. Alsof Daewoo hoopt op een zegen van Zijne Eminentie. Achter het stuur valt als eerste op dat de stoelen aan de matige kant zijn. De zittingen zijn te kort en de leuningen zouden iets meer vorm mogen hebben. Werpen we een blik op het dashboard, dan zien we een strak geheel en een prima afwerking, maar echt frivool is het niet te noemen. Het wortelnotenhout is standaard in de CDX, net als de leren bekleding. Het stuurwiel is helaas niet in lengte te variëren, maar door de instelmogelijkheden van de bestuurderstoel (elektrisch in de CDX) is een redelijke zitpositie te vinden.
De titel 'trekauto van het jaar' zal zeker aan de neus van Evanda voorbij gaan. Op de bochtige bergwegen moeten we het gaspedaal diep intrappen om de 1.435 kilo's omhoog te sleuren, waarbij de vierpitter een enigszins rauwe indruk maakt. Is het echter vlak, dan komt de Koreaan prima mee met het verkeer, maar niet meer dan dat. De acceleratie van 0 tot 100 geschiedt in 10,7 seconden, als top geeft Daewoo 200 km/h op. Schijfremmen rondom zijn standaard voor beide uitvoeringen, net als een vierkanaals ABS met elektronische remdistributie. De vertraging is goed, alleen is het pedaal aan de sponzige kant. De schakelwegen zijn zeker niet van het type 'korte halen snel thuis', enig geduld bij het poken kan geen kwaad. Een viertraps (niet echt meer van deze tijd) automaat is ook leverbaar.

Verbeterd stuurgedrag

Groot kritiekpunt op de Leganza was het nogal weke onderstel. Weliswaar met veel comfort, maar met als keerzijde een dusdanig overhelkarakter dat de schuursporen haast op de buitenspiegels kwamen te staan. Dankzij een 30% stijvere body en een onderstel dat is aangepast voor de Europese automobilist, zijn de stuureigenschappen behoorlijk verbeterd. De nadruk ligt nog steeds op het comfort. Het asfalt op de Italiaanse binnenwegen is niet zoals we dat in Nederland kennen, maar die oneffenheden worden door het onderstel voortreffelijk gladgestreken. Alleen op extreem korte hobbels kunnen de met gas gevulde schokdempers het tempo niet altijd volgen. Aan de andere kant biedt het chassis voldoende stevigheid om met vertrouwen de bochten te kunnen ronden. Waarbij alleen de overgang van neutraal naar onderstuur wel iets meer uitgesteld had mogen worden. De CDX is voorzien van een snelheidsafhankelijk stuursysteem, SSPS geheten. Fijn voor het parkeren en in de stad, maar bij snelheden van rond de 80 km/h naar onze smaak nog steeds aan de lichte en gevoelloze kant, met name in de rechtuitstand. Insturen gaat echter voldoende direct en dan neemt tevens het gevoel weer toe.

Waar voor je geld

Value for money, daar draait het allemaal om bij Daewoo. De Evanda is af fabriek voorzien van onder meer vier airbags, airconditioning (automatisch in de CDX), elektrische ramen voor en achter, elektrische en verwarmde spiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een alarmsysteem. De CDX heeft ten opzichte van de SX, naast de al genoemde zaken, een 5 cd-wisselaar met stuurwielbediening, zestien-inch lichtmetaal en TCS tractiecontrole. En dat voor een prijs van € 21.995 voor de SX en € 25.495 voor de CDX. Daar krijg je behoorlijk wat auto voor. Weliswaar met een grijs voorkomen en hier en daar wat onvolkomenheden, maar met alleszins redelijke rijeigenschappen. De doelstelling is om er dit jaar in Nederland 280 stuks af te zetten, waarvan een gedeelte op de zakelijke markt. Tot de belangrijkste concurrenten mogen de Kia Magentis en de Hyundai Sonata gerekend worden. Een plekje op de leasemarkt zal niet meevallen, want haast nog meer dan bij particulieren spelen status, uitstraling en afkomst daar een grote rol. Als Koreaan heb je 't dan niet makkelijk tussen gevestigde klasbakken als bijvoorbeeld de VW Passat, Opel Vectra en Renault Laguna. Nog even afgezien van de restwaarde. Eveneens een handicap is dat er maar één benzinevariant leverbaar is en – nog belangrijker – voorlopig géén diesel. Wel wordt er een LPG-installatie ontwikkeld.
Men is bij Daewoo realistisch genoeg om te beseffen dat de Evanda niet alle verkooprecords zal breken; wat dat betreft zijn de Kalos en de Matiz de speerpunten. De Evanda is eerder een leuke aanvulling op Daewoo's modellijn dan dat 'ie de hiërarchie in het middenklassesegment overhoop gaat gooien.