Dacia Sandero
Hippie wordt heertje
- Frank Jacobs
- Eerste rijtest
Toen drie jaar geleden het merk Dacia nieuw leven werd ingeblazen, was de auto bedoeld om mensen in de minder welvarende landen toch in de gelegenheid te stellen een nieuwe auto aan te schaffen. Veel praktisch gebruiksgemak, geen poespas, veel bestaande, bewezen techniek en zodoende een scherpe prijs. Het concept sprak ook prijsbewuste mensen in het rijke westen aan en zo kon het gebeuren dat de Logan bij ons een kans kreeg. Aanvankelijk ging het wat haperend, maar toen de Logan MCV verscheen, was het hek van de dam. Een zevenzitter voor nog geen dertien mille? De wachtlijsten liepen op alsof het een exotische sportwagen betrof. En wanneer eigenaren van een als no-nonsense bedoelde auto elkaar en masse op campings gaan ontmoeten om elkaars Logan te bewonderen, dan kun je maar één conclusie trekken: Dacia is geslaagd, Dacia is cult. Misschien is de parallel met de 2CV nog wat erg hoog gegrepen, maar áls we de Logan de Eend van de 21e eeuw zouden noemen, dan is de Sandero de Diane van onze tijd. Herinnert u zich die nog? Ik bedoel maar.
Voor de grap
Wij kennen in ons land alleen de Logan sedan en de MCV, elders rijden ook een pick-up en een van (grijs-kenteken versie van de MCV, die waarschijnlijk ook naar ons land gaat komen) rond. Dacia wilde dat gamma uitbreiden met een vijfdeurs hatchback en de ontwerpafdeling werd aan het werk gezet. De missie was dezelfde als eerder bij de Logan: dit is je budget, overschrijden is ten strengste verboden. Dus werd er een auto ontworpen die tot de B-stijl identiek was aan de Logan sedan, maar voor de grap werd ook een model getekend dat een stuk charmanter was vormgegeven. De heren van de marketing waren aangenaam verrast en besloten dat ze van dit model zo veel meer zouden kunnen verkopen dan van een aangesneden Logan, dat de meerkosten in de ontwikkeling ruimschoots konden worden gecompenseerd met meer opbrengst; de vijfdeurs Logan verdween in het archief en de Sandero was geboren.
En zeker, de Sandero is een kikkersprong voorwaarts ten opzichte van de Logan. De auto kijkt je aan door modern vormgegeven koplampen die een heel eind in de flanken doorlopen, naar goed hedendaags gebruik. De brede grille is bij de duurste uitvoering voorzien van een mooie streep chroom aan de bovenkant. De bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten en een nieuw, strakker logo siert trots de boeg. Stevige, driehoekige C-stijlen geven de auto een robuust voorkomen en achterlichtunits die een stuk in de C-stijlen doorlopen, maken ook de kont eigentijds. Een designprijs zit er voorlopig nog niet in voor Dacia, maar de Sandero komt prima mee in de middenmoot en geeft beslist niet meer het idee dat de berijder voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Vermoeide gewrichten
En dan komt het allerleukste: die berijder zit nog steeds voor dat dubbeltje vooraan in de zaal. Want de instapprijs is 8,5 mille, een bedrag waarvoor je bij de meeste merken de showroom uit gehoond wordt. Goed, het dashboard is nog steeds uit spotgoedkope materialen opgetrokken, maar ze hebben het wel net iets vlotter geboetseerd. Want het oude dashboard in die nieuwe auto zou een domper zijn geworden, legt ontwerper Patrick Le Quément uit. Kan zijn, maar de Logan-sfeer is alom aanwezig en daar is eigenlijk niet mis mee, want veel meer luxe zou je verwachtingen te hoog leggen. Rijdend is er namelijk maar weinig verschil met de Logan. Het is een prima sturende, maar nimmer uitdagende auto. De besturing is niet bijster communicatief, maar trefzeker genoeg om voor veilig door te gaan. De vijfbak schakelt lekker trefzeker via de lange, rubberachtig aanvoelende pook en de eenvoudige stoelen worden ook op lange ritten niet vermoeiend. En hoewel Dacia met de Sandero ook een wat jonger publiek hoopt binnen te hengelen, slaan ook bij deze auto de portieren extra ver open om de door vele jaren vermoeide gewrichten te ontzien bij in- en uitstappen. Ook de ruime achterbank is gemakkelijk bereikbaar dankzij grote openingen van de deuren. De kofferruimte is met 320 liter heel redelijk en kan in geval van een verhuizing worden uitgebreid tot 1.200 liter. Bij de eenvoudigste uitvoering en de Ambiance gaat dat in één deel, de Lauréate heeft een deelbaar neerklapbare bank in de welbekende eenderde/tweederde-verhouding.
Kunsten
We rijden de eerste dag met de 90 pk sterke 1,6-liter. Hij moet flink zwoegen op de bergachtige wegen rond het Kroatische Split, maar zolang je de toerenteller boven de 4.000 tpm houdt, komt hij vlot genoeg de bergen op. Een dag later proberen we dezelfde kunsten in de 1.4 met 75 pk, en die doet het niet eens zo veel slechter. In ons eigen vlakke land zou u aan die 1.4 wel eens voldoende kunnen hebben. Dieselen kan vooralsnog niet, maar er wordt gewerkt aan een zelfontbrander die onder de 120 gr/km CO2 blijft. Dat aggregaat komt naar verwachting volgend jaar op de markt.
Beide achtkleps benzinemotoren zijn voorzien van een handgeschakelde vijfbak. De Sandero komt in drie uitvoeringsniveau's, met een instapper die eenvoudigweg Sandero heet en uitsluitend leverbaar is met de lichtste motor. Die uitvoering kost € 8.495 en dat is een regelrechte ramschprijs, maar realiseert u zich dan wel dat u het dan moet stellen zonder stuurbekrachtiging en dat ook airco niet eens een optie is. Zaken die over een paar jaren het inruilproces teleurstellend laten verlopen, en de importeur verwacht dan ook maar vijf procent in die uitvoering te verkopen. De helft van de afzet komt naar verwacht voor rekening van de duurste versie, de 1.6 Lauréate en dat is opmerkelijk: mensen die bewust voor een budget-auto kiezen, blijken binnen dat aanbod toch weer voor de duurste versie te gaan. Blijken ja, want de verwachtingen zijn gebaseerd op ervaringen met de Logan. Die Lauréate heeft elektrisch verstelbare buitenspiegels, mistlampen voor, een boordcomputer, centrale vergrendeling, bestuurdersstoel met hoogte- en lendensteunverstelling en wat hoogwaardigere interieurbekleding. Wie voor de gulden middenweg gaat, neemt een Ambiance. Bij het ter perse gaan van dit nummer staat de Sandero bij 65 Renault/Dacia-dealers te wachten op prijsbewuste liefhebbers.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Dacia Sandero
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Dacia Sandero 1.4 Lauréate – 2008 – 304.341 km – Klokje rond
Met 6.000 euro op zoek naar een occasion uit de budgethoek
Test: Fiat Panda - Kia Picanto - Suzuki Alto - Hyundai i10 - Renault Twingo - Dacia Sandero
Dacia Sandero Stepway
Dacia Sandero 1.6 Lauréate (2008)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.