Dacia Logan MCV TCe 90 Lauréate (2014)
Nog altijd heel veel ruimte voor je geld
De nieuwe Dacia Logan MCV is niet meer als zevenzitter leverbaar en hij is ook minder ruim dan z'n voorganger. Daar staat wel een veel frisser uiterlijk tegenover.
De vorige Dacia Logan MCV was in feite een omgebouwde bestelwagen met extreem veel ruimte voor zijn prijs. De huidige Logan MCV is bedoeld voor de traditionele stationwagon-fan die behalve veel ruimte ook een auto wil hebben die er een beetje aantrekkelijk uitziet. En inderdaad is deze Logan MCV een prima ogende no-nonsense-auto met een aantal leuke details. Kijk bijvoorbeeld eens naar de dikke, matchromen dakrails. Toch merk je ook dat dit een budgetauto is; de grote deurgrepen zijn weinig subtiel en de portieren klinken wat blikkerig. Het interieur oogt dankzij de verchroomde ringen rond de klokken en luchtroosters niet onaardig. Bovendien is het geheel netjes afgewerkt, alleen zijn de materialen vrij hard. Het zal de gemiddelde Logan-rijder worst zijn. Die koopt de auto vooral om de ruimte. Hoewel de huidige MCV dus minder groot is dan het vorige model, is een 573 liter metende kofferbak nog altijd ongekend in deze prijsklasse. Ook op de achterbank is de Logan riant. Zowel voor hoofd als benen is plaats genoeg. Helaas zijn de zittingen van de voorstoelen aan de korte kant en werkt de hoogteverstelling van de bestuurderstoel onhandig.
Niet verfijnd
Onder de kap ligt een moderne 0,9-liter driecilinder. Dat is een fijne motor, mits je hem boven de tweeduizend toeren houdt. Dan weet de driepitter goed raad met de relatief lichte Logan. Wel is het typische driecilinder-geronk vrij nadrukkelijk aanwezig. Daarnaast is het onderstel niet echt verfijnd. Korte oneffenheden voel je tamelijk hard, maar op goed asfalt is de MCV best comfortabel. De besturing biedt voldoende gevoel en feedback, zonder dat het sturen te zwaar gaat. De acceleratie vanuit stilstand is niet meer dan redelijk en het verbruik (1 op 12,5) imponeert evenmin.
Je koopt de Logan MCV in Ambiance-uitvoering al voor €11.990. Deze Lauréate-versie kost precies € 1.000 meer en dan krijg je onder meer muziek met Bluetooth en een boordcomputer standaard. Onze MCV heeft nog een hele rij extra's, maar ook die zijn heel betaalbaar. Zo kost een set lichtmetalen wielen slechts € 395 en een mooi geïntegreerd navigatiesysteem in combinatie met radio en airco heb je al voor € 795.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Hoewel de nieuwe Logan MCV kleiner is dan z’n voorganger, biedt hij nog altijd heel veel ruimte, bovendien oogt hij stukken aantrekkelijker en rijdt hij beter. Wel blijft het een budgetauto. Behalve in je portemonnee merk je dat ook aan diverse details.
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Logan MCV TCe 90 Lauréate |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 898 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.492 mm / 1.722 mm / 1.550 mm |
Wielbasis | 2.634 mm |
Massa leeg | 1.013 kg |
Laadvermogen | 607 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 555 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,2 s / 7,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,9 s / 10,4 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km (fabrieksopgave: 5,0 l/100km) |
CO2-uitstoot | 116 g/km |
Lees ook
Praktijkverbruik Dacia Logan MCV: ultiem voordelige stationwagon?
Deze nuchtere stationwagons koop je voor €5.000
Koopwijzer - Dit moet je weten over de Dacia Logan MCV
Achteruitkijkspiegel - Dacia Logan MCV
Test: Renault Clio Estate - Dacia Logan MCV - Skoda Fabia Combi
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.