Dacia Logan MCV
Van vrekkenkar tot cultcombi
- Stéphan Vermeulen
- Eerste rijtest
... zeven zitplaatsen zoek je tevergeefs. Dacia levert de nieuwe Logan MCV alleen als vijfzitter. Waar de vorige nog leverbaar was met een extra bankje achter de twee achterdeurtjes, gaat er bij dit geheel nieuwe model alleen heel veel ruimte schuil achter de conventionele achterklep. Daciasten niet getreurd, want wie toch een zevenzitter wil, kan gaan voor de Lodgy. Maar die MPV is behoorlijk duurder dan de Logan MCV. Het Dacia-gamma groeit. Dat is een logisch gevolg van het succes dat de Renault-dochter wereldwijd oogst. Wie had bij het verschijnen van de Logan – een in westerse ogen suf sedannetje – in 2005 durven denken dat het merk zo zou aanslaan, ook in rijke landen als Nederland? Tja, blijkbaar is status anno 21e eeuw geen belangrijk criterium meer bij de aanschaf van een auto. De no-nonsense-uitstraling van Dacia heeft het merk een grote schare liefhebbers opgeleverd. Hoe verklaar je anders dat in ons land al zes keer een Dacia-fandag georganiseerd is? Velden vol Logans, Dusters en Sandero's en daaromheen blije gezinnen, springkussens vol joelende kinderen en vooral een sfeer van gemeenschappelijk Dacia-gevoel: kijk ons eens blij zijn met onze rationele auto! Een ontwikkeling die zelfs de meest verwende automobilist, die bij het aantreden van het budgetmerk nog schamper lachte om die 'vrekkenkar', met verbazing zal volgen. En inmiddels is de Dacia-familie qua modellen groter dan ooit. Neem alleen al de (vorige) Logan MCV met feitelijk drie nakomelingen: deze nieuwe stationwagon, de Lodgy en de Dokker.
Stoere neus
Twee dingen vallen meteen op aan de nieuwe Logan MCV: het design van het front en de moderne driecilinderturbo onder de kap. Eerst maar eens het ontwerp. Het neusje is krek eender aan dat van de Sandero, de hatchback van Dacia. Je kunt de Logan MCV dan ook wel zien als de stationwagonversie van dat model. Overigens bestaat er nog steeds een Logan sedan, maar die komt niet naar ons land. Het front oogt stoer, en daardoor beschikt de auto recht van voren over veel meer uitstraling dan zijn voorganger. En profil en vanachter is het een ander verhaal. Dan zie je toch echt dat het weer één brok functionaliteit op wielen is. Veel ruimte voor weinig geld. Want wat koop je nu voor minder dan 15 mille? Een tot de nok toe beladen A-segmentertje of een kale B-segmenter, terwijl deze combi, die wat betreft formaat een beetje tussen het B- en C-segment in zit, begint bij € 11.990. En die scherpe prijs brengt ons bij de motor. Da's de gloednieuwe TCe 90 van Renault. De tijden dat Dacia het moest doen met afdankertjes van de afdeling Aandrijflijnen van het concern behoort tot het verleden. Iets waarvoor in elk geval de Nederlandse importeur erg dankbaar is. Op papier scoort zo'n fris driepittertje met 90 pk namelijk zeer fraaie CO2-cijfers van 116 gram per kilometer (5,0 l/100 km), en dat levert in Nederland lage prijzen op. Dat is de laatste jaren wel anders geweest. Neem de Duster, die als een prijsvechter de SUV-markt bestormde, maar door zijn wat verouderde motoren slachtoffer werd van de CO2-taks en ineens niet meer zo scherp geprijsd was. De komst van de nieuwste turboblokken helpt Dacia zijn auto's weer zeer competitief in de markt te zetten. Zo hoeven zakelijke gebruikers met de nieuwe Logan MCV maar 20 procent bij te tellen.
Geen start-stopsysteem
Een driecilinderturbomotor met 90 pk blijkt meer dan voldoende voor de MCV, die een gewicht van iets meer dan 1.100 kilogram op het kentekenbewijs heeft staan. Onder de 2.000 toeren per minuut geeft het 900 cc'tje niet thuis, maar daarboven gaat hij prima. Een schakelindicator adviseert je al snel op te schakelen, de verzetwissel gaat een tikje hakerig. Start-stoptechnologie heeft de auto niet, merken we als we 'm bij het verkeerslicht in z'n vrij zetten. Logisch, dat soort zaken drijft alleen de prijs op. Als je de MCV flink achter de broek zit, blijkt hij behoorlijk vlot. Een sprint van 0 naar 100 km/h in 11 seconden is keurig. Meer heb je niet nodig en da's maar goed ook, want een andere benzinemotor is niet leverbaar. Dieselen kan met de 1,5-liter dCi 90 pk. Dat is een fijne motor, maar voor de overwegend particulier ingezette Logan MCV is die uitvoering niet echt relevant – hij neemt waarschijnlijk maar 1 procent van de verkopen voor zijn rekening.
Het interieur komt één op één uit de Sandero en lijkt ook wel op dat van de Lodgy. Tja, onderdelen uitwisselen levert besparingen op. Het stuur van de Logan MCV is nog altijd beperkt verstelbaar en staat nog steeds niet lekker recht. Je zit op vrij vlakke stoelen, desgewenst wel bekleed met leer, en je zit hoog – hoger dan de meeste andere automobilisten, in elk geval. Qua bediening spreekt het allemaal voor zich. Veel zit er niet op en aan. De bediening voor de elektrische ramen zit midden op het dashboard – dat scheelt weer kabels in de portieren. Achterin zit je als volwassene rianter dan in compacte stationwagons als de Skoda Fabia Combi en de Renault Clio Estate. Op dat punt blijft de Logan MCV onverslaanbaar. En qua rijden? Ook dat doet de Dacia gewoon goed. Hij helt best over in bochten, maar bij het insturen reageert de auto goed en zoekt de neus snel de binnenkant van de curve op. Wel merk je dat het ESP snel ingrijpt als je iets te enthousiast rijdt. Oneffenheden worden netjes verwerkt, zonder dat de auto lang nadeint, en dwarsrichels neemt de Logan MCV eleganter dan de wat bonkeriger Lodgy.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lees ook
Praktijkverbruik Dacia Logan MCV: ultiem voordelige stationwagon?
Deze nuchtere stationwagons koop je voor €5.000
Koopwijzer - Dit moet je weten over de Dacia Logan MCV
Achteruitkijkspiegel - Dacia Logan MCV
Test: Renault Clio Estate - Dacia Logan MCV - Skoda Fabia Combi
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.