Dacia Logan 1.6 Lauréate (2006)
Acceptabel
Het ontwerp van de Logan lijkt onder-geschikt gemaakt aan de functionaliteit. De koets ziet er weliswaar netjes uit, maar er is werkelijk geen greintje schwung te ontdekken in de carrosserie. Rechte, scherpe hoeken domineren het strenge ontwerp. De neus toont een-voudig en goedkoop, mede door de grotendeels zwarte bumpers en de eveneens zwarte grille, waar niet al te veel werk van is gemaakt. Dat geldt ontwerptechnisch eigenlijk voor de hele auto, die er behoorlijk pretentieloos bij staat.
Beroerde opstelling
Het dashboard van de Logan verdient op gebied van ergonomie beslist niet de hoofdprijs. Onze bezwaren gelden vooral de plaatsing van diverse druk- en draaiknoppen in de middenconsole. De kantelschakelaars voor de elektrisch bedienbare voorportierramen – waarom zitten die eigenlijk niet in het portier, waar ze horen? – de achterruitverwarming en de alarmknipperlichten zijn nog redelijk bereikbaar, maar de draai-knoppen waarmee je de airco bedient, gaan volledig schuil achter de versnellingspook en zitten veel te diep in de console. De knoppen zijn in een driehoeksopstelling gemonteerd, en met de bovenste regel je de sterkte waarmee de lucht het interieur ingeblazen wordt. Voor de hele opstelling geldt dat die gewoon beroerd is en voor gevaarlijke situaties kan zorgen, omdat je niet alleen je ogen te lang van de weg moet halen, maar ook het hoofd moet buigen om te zien wat je doet.
De zit in de Logan is tamelijk hoog. Dat maakt de instap makkelijk; voor velen vast 'n steekhoudend argument. Dat het stuurwiel gefixeerd zit, is jammer. Je hebt de neiging om het hoger te stellen, omdat je niet al te diep zit. De zetels zelf zijn comfortabel, maar omvatten je niet als een handschoen.
De Logan verrast ons keer op keer met z'n binnenruimte. Die is dik voor elkaar. Met z'n afmetingen zou 'ie nog een rol van betekenis kunnen spelen in de compacte
middenklasse. Zelfs wanneer de voorstoelen zijn ingesteld op lange mensen,
rest er achterin ruimte genoeg voor twee volwassenen. En het aardige is dat de passagiers zich geen van allen hoeven in te houden bij het pakken van hun bagage. Maar liefst ruim 500 liter slikt de kofferbak! Die is mooi vierkant en is dus makkelijk te beladen. De achterklep heeft zulke sterke veren dat hij eerst een aantal malen op en neer zwaait alvorens open te blijven staan. De veren zitten, net als de beugels van de klep helaas in de kofferbak. Ze zouden er keurig buiten moeten vallen. In deze opstelling kunnen ze bagage beschadigen.
Rauw
Bij alle acceleratieproeven laat de motor van de Dacia zich nadrukkelijk horen. Bovendien klinkt het Dacia-aggregaat rauw. De 1.6 Lauréate in deze test is gelukkig wel voorzien van stuurbekrachtiging, maar de besturing is niet het toonbeeld van communicatie en scherpte. De Dacia ligt redelijk strak op de weg. Hij is niet deinerig, maar verleent ook niet veel comfort. Bij plotselinge stuurbewegingen heeft de Logan weinig last van lastwisselingen.
Gaat het erg hard de bocht om, dan wil 'ie best het binnenste achterwiel even optillen. Een overstuurreactie van de Dacia is gemakkelijk op te vangen.
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Logan 1.6 Lauréate |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.130 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 64 kW / 87 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 127 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.250 mm / 1.740 mm / 1.534 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 955 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 525 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 7,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 15,6 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 175 g/km |