Dacia Logan 1.4 Ambiance (2006)
't Mocht niks kosten
De Logan is gunstig geprijsd. Tenminste, als je de afmetingen afzet tegen de euro's. Je moet denken aan prijzen die worden gevraagd voor auto's als de Panda en Cuore. Bij de afmetingen moet je denken aan auto's als de Mégane en Astra. Renaults doelstelling was een auto te ontwerpen voor een basisprijs van 5.000 euro, die verkocht moest worden buiten West-Europa. Met zo'n lage prijs kon er natuurlijk niet worden geïnnoveerd. Zodra kostenbeperking als een rode draad door het ontwerpproces gaat lopen, krijg je natuurlijk een simpele auto. De Logan is dus gewoon een rechttoe-rechtaansedan, met simpele vormen. Spannend kunnen we hem niet noemen. Hij is wat hoog voor z'n breedte en ziet er niet erg dynamisch uit.
Geen ruimtegebrek
Binnenin is het netjes maar saai. De knoppen zitten op de goede plek en hier is zichtbaar dat er veel in de Renaultmagazijnen is gewinkeld. De uitvoering is simpel, maar de afwerking van hoog niveau. Alles sluit netjes aan en ziet er verzorgd uit. De stoelen zijn prima en geven genoeg steun. Veel te verstellen valt er niet, slechts de leuning kun je persoonlijk instellen. Aan ruimte heb je in ieder geval geen gebrek. Zelfs als er twee personen relaxt voorin zitten, kunnen achterin twee volwassenen mee. De voorstoelen zijn aan de achterkant met skai bekleed. De kofferbak laat zich alleen met de sleutel openen, maar de ruimte maakt een hoop goed. De Logan heeft meer dan 500 liter bagageruimte, maar geen neerklapbare achterbank. De afwerking van de bagageruimte is simpel. Veel bloot metaal en je ziet de veren van de klep zitten, maar u snapt: bekleding kost euro's.
Hard trekken
Onze Dacia is voorzien van een 1,4-liter achtklepper met 75 pk. Een alternatief is
de 1,6-liter met 90 pk. Ook is er een 1,5-liter common-raildiesel maar die is niet voor de Nederlandse markt. De motoren zijn bekend van Renault. In principe staat de Dacia Logan op het zogenaamde B-platform dat Renault en Nissan gebruiken voor de Modus en de Micra. De voorwielophanging, de remmen en de besturing komen van de vorige Clio. De Logan 1.4 komt aardig mee met het verkeer, maar de motor moet er hard aan trekken. Hij doet z'n werk in betrekkelijke stilte; er is gelukkig niet te veel bespaard op geluidsisolatie. Schakelen doet hij prima, maar de slagen zijn wat aan de lange kant. Sturen doen we onbekrachtigd en dat is ouderwets hard werken. Op snelwegtempo is de besturing wat vaag rond het midden.
De Dacia is lekker soepel geveerd. Slechte weg filtert hij eenvoudig weg, maar we hadden ook eigenlijk niet anders verwacht. De lekker lange wielbasis voorkomt ook een wat stuiterig weggedrag. De Logan komt in drie uitvoeringen. Een kaal basismodel, maar de veiligheidsuitrusting doet niet onder voor die van de luxueuzere uitvoeringen: twee airbags en ABS. Zaken als hoofdairbags, zijairbags en ESP zijn niet verkrijgbaar op de Logan. De Ambiance is minder minimalistisch, maar loopt ook niet over van de speeltjes. 'n Airco zul je moeten bijbestellen, net als stuurbekrachtiging. De Laureate is de top. Met chromen sierlijstjes, lichtmetalen wielen, airco, stuurbekrachtiging is hij ook duurder.
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Logan 1.4 Ambiance |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.395 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 112 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.250 mm / 1.740 mm / 1.534 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 950 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 525 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 162 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12.5 s (fabrieksopgave: 13,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5.6 s / 9.0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13.9 s / 21.8 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 166 g/km |