Citroen ZX 16V (1996)
Alleen snel?
Een van de snelle jongens in het drukke kleine-middenklasse-segment is de Citroën ZX 16V. Hij komt met een gebruikelijk recept aan zijn vermogen om leuke prestaties neer te zetten. Een 1998 cc krachtbron met twee bovenliggende nokkenassen en zestien kleppen helpt hem aan 123 kW/167 pk. Zeker niet mis, en meer dan voldoende om vlot uit de startblokken te komen. Er is ook lekker veel koppel voorhanden - 196 Nm - en dat voel je. De ZX trekt er bij het accelereren al meteen stevig aan. Bij de sprint van 0-100 km/h liet hij een tijd van 9,0 seconden noteren. Bij de tussenacceleratie (80-120) accelereerde de ZX in 8,1 seconden in vier en in 11,8 tellen in vijf. Het verbruik was toch wel aan de hoge kant: 1:8,6. Onze snelle test-excercities kosten meestal wel wat extra brandstof, maar dit is toch wel stevig.
Citro‰n heeft de ZX volgens het vertrouwde GTI-concept opgezet. Het vermogen tot het leveren van leuke prestaties gaat gepaard met een stevige vering en een heel directe besturing. Stuurbekrachtiging is er wel degelijk, maar hij blijft heel erg op de achtergrond. Een beetje spierkracht wordt er van de chauffeur wel verlangd. Als beloning daarvoor lijken de bevelen die hij via het stuurwiel geeft rechtstreeks naar de voorwielen te gaan. Voeg daarbij het prima contact met de weg en het resultaat is een wagen die je heel exact onder controle hebt. Hij geeft je het gevoel dat hij maar wat graag snel door een bocht wil. En dat kan hij ook - geholpen door de meesturende achteras gaat-ie als op rails. Bespeel de ZX echter met beleid. Wie de auto bruut behandelt, krijgt dat terug in de vorm van een uitbrekende achterkant.
Comfort staat bij Citroën hoog in het vaandel, maar in het geval van de ZX 16V heeft de sportiviteit de voorrang, met als gevolg dat hobbels en kuilen in het plaveisel voor de inzittenden duidelijk voelbaar zijn. Duidelijk hoorbaar is wat gekraak, afkomstig van de achterbank. Gekraak van de versnellingsbak zul je beslist niet horen. Dat wil niet zeggen dat hij supersoepel schakelt. Maar een bak die je laat voelen wat je doet is bij Europese auto's heel gewoon.
Als je achter het stuur van een ZX 16V plaatsneemt, weet je meteen met wat voor soort auto je te doen hebt. Fors uitgevoerde sportstoelen nemen bestuurder en bijrijder in hun greep, en het ouderwets aandoende instrumentenpaneel heeft wat extra's te bieden in de vorm van een gecombineerde oliepeil/oliedrukmeter en een meter voor de olietemperatuur. Diverse spullen kunnen een plaatsje vinden onderaan de middenconsole en in redelijk ruime portiervakken. Het rechterdeel van het dashboard is glad. Je kunt er dus wat op leggen, maar aan te raden is 't niet.
Zelfde koets
Sportieve kleine middenklassers hebben dezelfde carrosserie als hun met minder paardekrachten bedeelde broertjes. Het blijven dus auto's waarin op de achterbank twee of drie personen plaats kunnen nemen. In de ZX is de hoofdruimte achter aan de krappe kant en de dikke voorstoelen hebben een ongunstig effect op de hoeveelheid plaats voor de onderdanen. Ook de bagageruimte is gelijk aan de andere ZX'en en hij kan via het normale recept van in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning en -zitting worden uitgebreid.
De ZX 16V, waar Citroën zo'n 50 mille voor vraagt, is ook niet slecht bedeeld. Hij is voorzien van ABS en elektrisch te bedienen zijruiten. Alleen de rechterbuitenspiegel kan elektrisch worden versteld. Het exemplaar links, vinden de Fransen, zit dichtbij genoeg. Als het om airbags gaat: alleen die voor de bestuurder is standaard; een tweede (voor de voorpassagier) is niet leverbaar. Ook voor een schuifdak en een radio/cassettespeler betaal je bij. Stuur en bestuurdersstoel zijn in hoogte verstelbaar. Elektronische startblokkering is standaard. Citroën past echter een niet zo handig systeem toe, waarbij je vóór het starten telkens een code moet intoetsen.
Waarom koop je een kleine middenklasser met een hoog vermogen? Om de hoge prestaties, zouden we zeggen, en het sportieve karakter. Hoge prestaties levert hij zeker en ook voor een sportief rijgevoel moet je bij Citroën zijn. De ZX 16V is dus meer dan alleen snel, het is een échte GTi.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | ZX 16V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.684 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 193 Nm bij 5.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.085 mm / 1.718 mm / 1.375 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.149 kg |
Laadvermogen | 491 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 625 kg |
Banden | 195/55VR15Prijzen |
Topsnelheid | 219 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,1 s / 11,8 s |