Citroën Picasso e-HDI 115 Tendance (2013)

Comfortabel onderweg

Citroën C4 Picasso e-HDI 115 Tendance
Als je het ons vraagt, heeft Citroën met de looks van de nieuwe C4 Picasso in de roos geschoten. Maar is een kunstzinnig uiterlijk genoeg om je staande te houden in dit zwaarbevochten segment?

Dit is nu echt een auto om lekker in tot rust te komen. Je zit op riante, zachte, fraai gevormde stoelen, voor je neus zie je een enórme voorruit, de auto onder je beweegt ronduit soepel over het wegdek. Het rustige, weids aandoende dashboard heeft iets huiselijks, en wanneer je wat beter gaat kijken, blijkt het te zijn opgebouwd uit erg fraaie materialen en stevig in elkaar te zitten. De nieuwe C4 Picasso doet er alles aan om de mensen aan boord in de watten te leggen.

Citroën heeft de ruimte-C4 voorzien van twee schitterende, centraal geplaatste schermen. Eén grote waarop onder meer de tellers te zien zijn (en je eventueel zelfs een diavoorstelling van je eigen foto's voorbij kunt laten komen) en een kleinere waarop je onder meer de klimaatregeling kunt bedienen, een ander radiostation of mp3'tje kunt uitzoeken of de navigatie aanzwengelt. Het dashboard mag er dan wel fantastisch uitzien, de bediening laat op sommige punten te wensen over. Citroën heeft gekozen voor een 'cleane' uitstraling.

Daar is op zich weinig mis mee, maar het zorgt ervoor dat je nogal veel in de menu's aan het zoeken bent. Ook de nogal bijzondere rijbaanassistent, die zijn primeur beleeft in de C4 Picasso, krijgt onze handen niet op elkaar. Het Lane Departure Warning-systeem corrigeert namelijk niet met behulp van akoestische signalen of trillingen in je stuur, maar door aan je gordel te trekken. Dat is niet prettig. Niet alleen grijpt het systeem lukraak in, het is ook veel te nadrukkelijk aanwezig. Ook op de werking van de actieve cruisecontrol valt het nodige af te dingen. Het systeem werkt gewoon niet goed.

Dit soort zaken leidt de aandacht af van het feit dat de C4 Picasso wel degelijk heel lekker rijdt. Citroën heeft gekozen voor een comfortabele onderstelafstemming. Met die keuze valt uitstekend te leven, vooral omdat het comfort beter dan ooit wordt gecombineerd met koersvastheid en evenwichtige reacties. De vorige C4 Picasso had bijvoorbeeld nadrukkelijker de neiging om in zijn veren te gaan hangen in bochten, en voelde soms log aan. Wel is het slim om de C4 echt ontspannen te rijden, want bij vloeiend genomen bochten en soepele stuurwielbewegingen is de auto optimaal in zijn element.
De Citroën is voorzien van een 1,6-liter dieselmotor, die alert reageert. Veel belangrijker is het feit dat hij zuinig is. Wel stelt de C4 wat teleur gezien z'n veelbelovende fabrieksopgave. De handgeschakelde zesbak voelt lekker stevig aan.

Gelijkwaardige zetels

Mensen die een compacte MPV op het oog hebben, verwachten een bovengemiddeld flexibel interieur in hun auto. De drie stoelen in de C4 zijn afzonderlijk van elkaar om te klappen en te verwijderen, maar van schuiven is geen sprake. Opmerkelijk is dat Citroën kiest voor drie gelijkwaardige zetels. Dat is fijn met drie opgroeiende kinderen. Overigens is het goed om te weten dat in de Citroën een compleet vlakke laadvloer ontstaat zodra je de achterstoelen omklapt.

Oordeel

3 sterren

De C4 Picasso heeft een alerte motor en rijdt dankzij een lichte besturing en een rustig onderstel heel comfortabel. Plezierige auto.

Signalement

Merk Citroen
Model C4 Picasso e-HDi 115 Tendance
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.890

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.428 mm / 1.826 mm / 1.610 mm
Wielbasis 2.785 mm
Massa leeg 1.273 kg
Laadvermogen 667 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 685 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 189 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 11,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 6,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 11,8 s
Brandstofverbruik 4,0 l/100km
CO2-uitstoot 105 g/km

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.