Citroën DS3 1.6 E-HDI - 2011 - 421.692 km - Klokje rond
Dankzij de rode bekleding
82 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
“De eerste 100.000 kilometers stonden er zó vlug op, dat ik al vroeg in de gaten had dat dit een Klokje Rond-auto zou kunnen worden”, zegt DS3-eigenaar Wouter Cnossen. Nu zijn diesel de 400.000 kilometer ruimschoots is gepasseerd, is het zo ver. Wel jammer dat hij binnenkort afscheid neemt van zijn trouwe kompaan.
Hoe je binnen acht jaar tijd een auto over de 400.000 kilometer krijgt? Dat is niet zo ingewikkeld, vertelt Wouter. “Toen ik deze auto kocht, woonde ik in Zwolle en werkte ik in Heerenveen. Dat leverde al aardig wat woon-werkkilometers op. Maar later zijn we verhuisd naar Amsterdam, terwijl ik in toeval, want bij Wouter stroomt Citroën-bloed door de aderen. Als je even met hem in gesprek bent, krijg je vanzelf de foto’s van de klassieke DS’en onder je neus die hij vroeger heeft gehad.
FLINKE VOORSCHADE
Het klinkt misschien gek, maar de reden dat Wouter zijn DS3 nooit heeft ingeruild, heeft alles te maken met de rode bekleding. “Toen de teller op zo’n 150.000 stond, wilde ik hem inruilen voor dezelfde auto. Maar het bleek dat ik alleen nog maar zwart leer kon bestellen. Dat wilde ik per se niet, want die mooie kleur rood in het interieur maakt de auto nu net zo bijzonder. Dus ben ik maar blijven doorrijden met deze”, vertelt Wouter, terwijl hij erop wijst hoe goed de bekleding en het interieur zich houden onder de hoge kilometerstand. En inderdaad, van slijtage is nauwelijks sprake.
Niet dat de relatie tussen Wouter en zijn DS3 altijd over rozen is gegaan: “Bij kilometerstand 220.000 brak de distributieriem binnen de vervangingstermijn. Gelukkig was de motor niet zo erg beschadigd dat die vervangen moest worden. Citroën heeft het onder garantie gerepareerd, maar ik was de auto wel twee weken kwijt.” De DS3 werd keurig volgens voorschriften hersteld. De waterpomp werd dus ook vervangen, want dat hoort bij zo’n operatie. “Maar 30.000 kilometer later, met exact 250.000 kilometer op de teller, stopte die er al mee. Toen stonden we midden in Spanje. Daar is de auto naar de Citroën-dealer gebracht en opnieuw netjes gerepareerd. Dit keer hoefde ik helemaal niets te betalen.”
Kort geleden dacht Wouter nog dat het laatste uur voor zijn DS3 had geslagen. “Met 120 km/h kreeg ik een hert op de auto. Er was flinke schade aan de voorzijde. Ik was erop gebrand dat de taxateur de auto niet total loss zou verklaren, want ik wilde er nog mee naar Klokje Rond. Gelukkig gebeurde dat niet, al scheelde het niet veel.” Voor onze techneut Joep Schuurman verraadt dat verhaal waarom de airco-condensor, vlak achter de grille, in deze auto er nog zo mooi uitziet. “Dat vond ik al zo gek bij deze kilometerstand. Maar die is er natuurlijk nieuw opgekomen bij de reparatie van de schade.” Tijdens de proefrit heeft Joep maar bar weinig op zijn beruchte gele vel geschreven. “Al hoorde ik wel een gonzend geluid onderweg, dat waarschijnlijk uit de aircopomp komt. Misschien zit daar te weinig gas in.”
ACHTKLEPPER
Als de motorkap openzwaait, bromt Joep tevreden. “Dit is een 1.6 HDI van de tweede generatie. Die zit een heel stuk beter in elkaar dan die van de eerste generatie. Die oudere blokken halen dit soort kilometerstanden doorgaans niet. Opmerkelijk is dat de eerste 1.6 HDI een zestienklepper was en dat het later een achtklepper is geworden. Het enige wat ik op deze motor aan te merken heb, is dat de klepdekselpakking een beetje lekt. Als je daar niets aan doet, wordt alles onder de motorkap steeds pekkiger en is het over een tijd moeilijk zoeken waar de lekkage vandaan komt. Ik zou dit dus niet te lang laten zitten.”
Verder is de grote vraag of deze DS3 al aan het roesten is. Die bruine pestepidemie lijkt weer helemaal terug op de moderne auto’s. Maar in het geval van de DS3 gaat dat niet op. “Deze auto is nog lang niet van plan om te gaan roesten. De bodem is zelfs goed tegen roest behandeld”, jubelt Joep. Waar hij dan weer minder enthousiast over is, is de uitlaat. “Aan de beugeltjes is al eens gelast, dat zou eigenlijk niet moeten. De uitlaten van kleine Franse auto’s zijn nooit veel soeps geweest en dit is geen uitzondering.” Al moeten wij daar dan weer aan toevoegen, dat het nog wél de uitlaat is van de originele montage.
Achteraan de DS3 ziet Joep zijn vermoeden bevestigd dat de schokdempers daar hun langste tijd wel hebben gehad. “Je ziet de afdrukken van de eindaanslag op de bodem van de auto zitten. De dempers veren dus te ver in als je over drempels rijdt. Ze zijn aan vervanging toe.” Als de auto met zijn voorwielen omhoog staat, valt op dat de rechterkant niet echt lekker draait. “Dat komt omdat er een rem aanloopt. Waarschijnlijk verklaart dat waarom de auto een heel klein beetje naar rechts trekt.” En dan heeft Joep ook bij het rechter achterwiel nog iets op te merken. “Daar zitten net nieuwe banden op, maar er zit ook een deuk in het wiel. Dat moet degene die de band erop heeft gezet, hebben gezien. Het is een slordigheid; maar het is wel raar dat je de auto daarmee niet voelt trillen op de snelweg. Toch zou ik gauw voor een ander wiel zorgen.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Jammer genoeg kan er voor deze auto geen duimpje omhoog. Als de schokdempers en remmen in orde waren geweest, was dat zeker wél het geval geweest. Want deze auto komt goed door de jaren.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | DS3 e-HDi 90 So Chic |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 68 kW / 92 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.948 mm / 1.715 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.466 mm |
Massa leeg | 1.060 kg |
Laadvermogen | 542 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 570 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s |
Brandstofverbruik | 3,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 95 g/km |
Lezersreacties (82) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.