Citroën C5 Aircross - Rij-impressie
Citroën trekt C5 Aircross strak
73 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch, ook in de bediening zijn wijzigingen doorgevoerd. Wij reden de plug-in hybride versie. Is de midi-suv klaar voor zijn volgende levensfase?
Na vier jaar vinden ze het bij Citroën tijd om de C5 Aircross een tussentijdse update te geven. Over de techniek waren de Fransen klaarblijkelijk nog steeds tevreden, want die is ongemoeid gelaten. Het gaat met name om een aantal wijzigingen in het interieur en vooral ook aan het uiterlijk. De ronde vormen maken plaats voor een scherper lijnenspel, waardoor het design meer in de pas loopt met dat van de C5 X. Het is een enigszins hybride oplossing; in de airbumps op de portieren zien we nog de afgeronde vierhoeken, net als in de achterbumper.
Citroën C5 Aircross van na de facelift herken je makkelijk aan de nieuwe neus.
De neus is daarentegen duidelijk een stuk strakker getrokken. De koplampunits lopen voortaan aan de zijkanten uit in twee punten. Verder is de grille hertekend en zien we helemaal onderaan een sneeuwschuiverachtige, scherp gelijnde skidplate-vorm. Aan de achterkant blijven de wijzigingen vooral beperkt tot een driedimensionale herindeling van de verlichtingsclusters.
In het interieur valt direct het nieuwe multimediascherm op. Dit was voorheen 8 inch groot en is nu gegroeid naar 10 inch. Als gevolg van deze groeispurt zijn de ventilatieroosters, die eerder aan weerszijden van het infotainmentscherm zaten, verplaatst naar onder het beeldscherm, waardoor het informatiepaneel iets hoger staat en nu beter in het zicht zit. Aan de functionaliteit en bediening van het grotere beeldscherm is verder niets veranderd. Een stap lager, op de middentunnel, is bij de versies met automatische transmissie de versnellingspook komen te vervallen ten faveure van een schakelaar, die we bij steeds meer Stellantis-auto’s zien. Een prima oplossing, die ook nog eens voor een meer opgeruimd geheel zorgt.
Hoe zit de C5 Aircross?
Minder zichtbaar zijn de aanpassingen aan de stoelen. Die hebben voortaan een iets dikkere schuimlaag en dat zit nog prettiger. Alleen als je langere benen hebt, zou je een wat langere zitting wensen, maar verder valt er op het zitcomfort absoluut niets aan te merken. Er is voorin in alle richtingen meer dan genoeg ruimte, ook als je iets langer bent dan gemiddeld. Achterin is de ruimte iets beperkter. Dit komt deels door de rand van het glazen dak, waar je al snel met je kruin tegenaan zit.
Zo ruim is de C5 Aircross
De achterbank bestaat wederom uit drie gelijke delen. Als middelste passagier heb je hierdoor evenveel ruimte als de twee naast je. De drie delen zijn onafhankelijk van elkaar te verschuiven, terwijl je de rugleuningen ook nog iets kunt verstellen. Door al die verstelmogelijkheden kun je als je dat wilt de kofferbakinhoud vergroten. Bij de conventioneel aangedreven versies gaat het dan van 580 naar maximaal 720 liter, en dat is in dit segment een serieus volume. Bij de plug-in hybride (waar onder de achterbak nog een stuk elektrotechniek zit) kun je de laadruimte vergroten van 460 naar 600 liter.
Comfortbubbel
De aandrijftechniek is gebleven zoals we die al kenden. Er is wederom keuze uit een 130 pk benzinemotor, een 130 pk diesel en een 225 pk plug-in hybride. Allemaal zijn ze er met automatische transmissie en voor wie zelf wil schakelen, is de benzinemotor ook nog met een handbak te krijgen. Wij zijn op pad geweest met de PHEV. De elektromotor in die auto wordt gevoed door een 13,2 kWh accupakket, waarmee je puur elektrisch 55 kilometer moet kunnen rijden.
PHEV rijdt bijna als cvt
In de praktijk is dat een stuk minder, maar in veel gevallen is het nog altijd genoeg voor veel van je dagelijkse ritten. De batterij kan standaard met 3,7 kW 1-fase worden opgeladen, maar voor een meerprijs van € 400 wordt dat 7,4 kW en gaat het laden dubbel zo snel. Verbrandingsmotor, versnellingsbak en elektromotor werken lekker soepel samen. De overgangen zijn vrijwel naadloos. Zolang je hem niet op zijn staart trapt, lijkt het net of je met een cvt op pad bent. Alleen in het enkele geval dat het nodig is om het gaspedaal te vloeren, merk je dat de automaat toch echt geen cvt is. Doorgaans heerst er een grote rust aan boord.
Hydraulische kussentjes
Het onderstel is ongewijzigd comfortabel, dus hobbels en bobbels worden keurig opgevangen. Hydraulische ‘kussentjes’ vangen de schokdempers aan het einde van hun slag op; dit werkt comfortverhogend zonder dat er sprake is van nadeinen. De auto is lekker koersvast. Ook wanneer je wat vlotter de bocht om gaat, is het allemaal heel voorspelbaar. Wel is de stuurinrichting afstandelijk, enigszins gevoelloos en weinig communicatief. Onderstel en besturing lijken er op gericht om je geïsoleerd van de buitenwereld te willen behagen in je eigen comfortbubbel, helemaal in lijn met de PHEV-aandrijflijn. Strakker getrokken en met een net even gebruiksvriendelijke bediening kan de C5 Aircross door naar de volgende ronde.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid 225 Shine 225PK Panoramadak/Navigatie/Camera
- 2024
- 16.535 km

Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid 225pk Max | Panoramadak | Elektrische kofferbak | Comfort Stoelen | PHC veringsysteem | Full LED | Climate Controle | Stoelverwarming | Adaptive Cruise Control | Apple Carplay/Andoird Auto | Parkeercamera/-sensoren | Keyless Entry/Start |
- 2025
- 15 km

Citroën C5 Aircross 1.6 Pl.Hyb. 225 Max | Pano | Elec klep | Park assist
- 2024
- 14.201 km
Lezersreacties (73) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.