Citroën C5 2.0 HDiF Comfort (2008)
Eigenzinniger
De vorige C5 paste volstrekt niet in de traditie van het eigenzinnige merk, dat vooral bekend stond om z'n aparte, extravagante auto's. De nieuwe C5 is een stuk meer uitgesproken dan z'n voorganger, die het vooral moest hebben van z'n relatief gunstige prijs en riante interieurruimte.
Echte sedan
De vorige C5 oogde als een sedan, maar was een onvervalste hatchback met een grote achterklep. De nieuwe is een echte sedan met een coupé-achtige daklijn. Opmerkelijk voor een moderne auto als de nieuwe C5 is dat de beugels van de kofferklep in de bagageruimte zitten. Deze constructie kost ruimte. De coupé-achtige lijn van het dak heeft gevolgen voor de instap achterin; je moet nadrukkelijk bukken om niet onzacht in aanraking te komen met het sterk dalende dak, maar eenmaal aan boord ervaar je meer dan voldoende bewegingsruimte. Op de voorste zitplaatsen heb je net als achterin voldoende hoofdruimte. De stoelen zijn uit de kluiten gewassen en de onderste ledematen krijgen een adequate ondersteuning. De zijdelingse steun kan daarentegen beter.
De sfeer in het interieur verrast ons aangenaam. Het dashboard zou zomaar uit een Duitse auto kunnen komen, ware het niet dat het met meer frivoliteit is vormgegeven. De materialen waaruit het is opgebouwd, zien er hoogwaardig uit en voelen zacht aan. De pasvorm van de diverse kunststof delen is uitstekend.
Het instrumentarium ziet er fraai uit.
De middelste klok herbergt een grote snelheidsmeter waarvan de naald van de buitenkant van de schaal komt. Hierdoor resteert er in het midden ruimte voor een digitaal display. Net als de C4 heeft de C5 een stuurwiel met een gefixeerd hart. Een voordeel is dat er een grotere airbag in kan worden gemonteerd dan gebruikelijk. Maar een stuur met een vaste kern heeft als nadeel dat je de knoppen die erop gemonteerd zijn niet kunt bedienen wanneer je instuurt. En over bedieningsknoppen gesproken: de C5 heeft er nog altijd talrijke in het middendeel van het dash, net als de vorige editie. Nu zijn ze echter logischer geclusterd.
Hydropneumatiek
De Citroën C5 2.0 HDiF is voorzien van een 138 pk sterke tweeliter commonraildieselmotor. Het is een smeuïge, rustig lopende krachtbron die in combinatie met de handgeschakelde zesbak voldoende vlot is. De hydropneumatische vering zorgt voor veel comfort. Toch is de C5 minder vaag en zweverig dan de C6. Enig gezwier is hem echter niet vreemd. Vooral bij optrekken en afremmen wil de carrosserie best in beweging komen. Met de Sport-knop maak je de vering harder (en de besturing directer), waardoor je overdreven overhellen, bijvoorbeeld in bochten, tegengaat. Beter dan ooit heeft Citroën bij de C5 het comfort dat hydropneumatische vering biedt hand in hand weten laten gaan met een relatief neutraal weggedrag. De besturing is niet superscherp, maar directer dan verwacht.
Citroën heeft veel aandacht besteed aan geluidsisolatie. Motorgeluid en windgeruis
dringen nauwelijks door tot het passagierscompartiment. Hierdoor heb je nauwelijks in de gaten dat de dieselmotor er hard aan moet sleuren.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C5 2.0 HDiF Comfort |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.490 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 138 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.779 mm / 1.860 mm / 1.451 mm |
Wielbasis | 2.815 mm |
Massa leeg | 1.583 kg |
Laadvermogen | 572 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.820 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 11,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,5 s / 9,8 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 153 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.