AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Citroën C3 Aircross

Frisse neus voor Citroën’s compacte SUV

25 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 25 2021
AutoWeek 25 2021

Je leest het in AutoWeek 25 2021

Om de C3 Aircross in lijn te brengen met de rest van het gamma heeft Citroën hem een nieuw front gegeven met strakke lijnen en scherpe vouwen. Verder is de compacte SUV in grote lijnen ongemoeid gelaten. Is dat genoeg voor een tweede levensfase?

Na vier jaar komt Citroën met een tussentijdse update van de C3 Aircross, de B-segment SUV, en dat is met name een cosmetische waarbij de neus van de auto een serieuze make-over heeft gekregen. Van de kenmerkende ‘squircles’ (vierkanten met afgeronde hoeken) is niets meer terug te vinden. Het front wordt voortaan gedomineerd door strakke lijnen en scherpe vouwen. De grille, de bumper en de ledkoplampen zijn compleet opnieuw getekend volgens de nieuwe designtaal van Citroën. En daar blijft het bij aan de buitenkant; in tegenstelling tot de designsprong aan de voorkant is het design voor het overige gebleven zoals het was, inclusief de squircle-vormen aan de achterkant.

In het interieur behelzen de wijzigingen met name het infotainmentscherm, de zittingen en de opbergruimte. Om met het eerste te beginnen: afhankelijk van het uitvoeringsniveau is het infotainmentscherm iets groter geworden, van 7 inch naar 9 inch. Dat is fijn, althans, zo lijkt het. Het komt er in de praktijk op neer dat de sneltoetsen aan weerszijden van het scherm zijn komen te vervallen, best jammer. Alleen de sneltoets naar het aircobedieningsmenu is behouden gebleven en zit nu onder het scherm naast de ‘home’-knop waarmee je alle vervallen sneltoetsen nu als pictogrammen op het scherm tovert. Het komt er in de praktijk dus op neer dat je voortaan een extra handeling moet uitvoeren om de gewenste instelling te bereiken. Fijn is wel dat je de radio nog altijd harder of zachter kunt zetten met een draaiknop.

FLEXIBEL RUIMTEGEBRUIK

De zittingen van de Advanced Comfortstoelen hebben voortaan een extra schuimlaag van 1,5 centimeter waardoor je lekker zacht en comfortabel zit, en dat is vooral erg prettig tijdens langere ritten. Voorin zit je sowieso prima. Er is in alle richtingen meer dan genoeg ruimte en de stoel en het stuur zijn zodanig te verstellen dat het wel gek moet gaan wil je hier niet een fijne zit positie kunnen creëren. Achterin is het anders, de beenruimte is daar onder de maat, daar doet de nog altijd in twee delen verschuifbare achterbank helaas niets aan af.

De kofferbak blijft onveranderd 410 liter en dat is voor een auto in deze klasse heel netjes. En dan te bedenken dat je die ruimte nog eens tot 520 liter kunt vergroten door de bank naar voren te schuiven. Blijkbaar hechten ze bij Citroën meer waarde aan ruimte voor je koffers dan voor de benen van de achterpassagiers. Voor losse spullen zit er voortaan een extra opbergvakje tussen de voorstoelen, net achter de handremhefboom en daardoor ook voor achterpassagiers goed bereikbaar. Het vakje is af te dekken met een rolluikje om je spullen aan het zicht te onttrekken. Verder is het interieur bij het oude gebleven en dat betekent op het dashboard een instrumentarium met goed afleesbare analoge meters. Voor wie dat heldere instrumentarium nog niet duidelijk genoeg vindt, heeft Citroën ook nog een head-up display als optie.

VOL ENTHOUSIASME

Technisch is alles gebleven zoals voor de facelift: er staan twee benzinemotoren in de prijslijst en twee diesels. De benzinemotoren zijn er met 110 pk en 130 pk en de diesels met 100 en 120 pk. Voor beide geldt dat de lichtste versie een handgeschakelde zesbak meekrijgt en de potentere varianten standaard van een automaat worden voorzien. Wij reden de opgefriste C3 Aircross met de 110 pk benzinemotor. Die laat nog altijd enthousiast horen dat hij vol levenslust zit. Al bij lage toerentallen levert hij genoeg trekkracht zodat je niet vaak hoeft te schakelen. Dat is wel zo fijn, want de pook maakt vrij lange slagen.

Ook gebleven is het soepele onderstel. Op een rechte, vlakke weg is daar niets op aan te merken, op minder strak asfalt of in bochten en op rotondes blijkt de carrosserie vrij beweeglijk. Je kunt het als Frans comfort bestempelen. Maar een beetje straffere schokdempers en stevigere veren zouden het rijgedrag kunnen verbeteren zonder dat het comfort in het gedrang komt. Al dan niet standaard geeft Citroën de C3 Aircross een volwassen set assistentiesystemen en veiligheidsvoorzieningen mee. Hiermee loopt de compacte SUV keurig in de pas met de rest van het speelveld. De auto is bij onze kennismaking op de middenconsole voorzien van een grote Grip Control-draaiknop waarmee je het ESP aanpast aan de bodemgesteldheid. Daarnaast zit een knop voor Hill Descent Control en daarmee sluit de elektronica keurig aan bij het stoere karakter van de zwarte randen rond de wielkasten.

Verder is bij de update het aantal mogelijke kleuraccenten uitgebreid, zodat je in feite de keuze hebt uit zeventig verschillende combinaties van dak-, spiegelen carrosseriekleuren en je van je C3 Aircross iets exclusiefs kunt maken. Zijn prijs is daarentegen nog altijd een stuk minder exclusief, de compacte SUV is er al vanaf € 23.090, en dat is slechts € 100 meer voor vertrouwde techniek met een frisse neus.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Pittige driecilinder
  • +Forse kofferbak
  • -Week onderstel
  • -Beperkte ruimte achterin

    PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (25) (gesloten)

    Sub-reacties inklappen
    Schnabbelaar
    Schnabbelaar
    • 11
    Fijne auto, we rijden inmiddels 2,5 jaar en zo'n 72.000 km rond in een Shine uitvoering met alle denkbare optiepakketten, oranje-bruin interieur en een benzine-automaat uitvoering. Hij is voldoende comfortabel, speels, voor ons ruim genoeg, het schuifdak staat open wanneer dat maar kan. Enig bezwaar vind ik het irritante gepiep als je even met een wiel op een streep langs de weg komt, dat kan veel subtieler. Geen spijt van onze keuze destijds!
    Arie Roos
    Arie Roos
    • 4
    Het gepiep is vrij makkelijk uit te schakelen. Verder is het nieuwe front wel een vooruitgang, veel volwassener.
    ModaalVervoer
    ModaalVervoer
    • 0
    Gek dat bij zo'n hoog doosmodel een volwassen niet achterin kan zitten. Verder wel afwijkend genoeg voor dit merk.
    JL86
    JL86
    • 1
    Laten we dit vooral geen suv hij gaan noemen, die “offroad” knop helpt je natuurlijk ook voor geen meter met een voorwiel aangedreven 3cyl ?.
    straatos
    straatos
    • 1
    kWil geen strakker neusje (zei de moppersmurf).
    AS61
    AS61
    • 8
    Heb Cornelis Kit zelden zo weinig negatiefs horen zeggen over een Fransoos.
    Dit moet dus wel een erg goede auto zijn.
    LA CHARGE DS
    LA CHARGE DS
    • 2
    Blijf een lelijk model de voorkant als of je teveel heb gedronken zo druk en dubbel uitgevoerd, ben een citroen liefhebber maar dit is niets.
    Luk Asse
    Luk Asse
    • 3
    En ook: Cornelis kit is boomlang, zelfs naar NL maatstaven. Ik kan met m'n 1.72 m (bij niet NL volkeren een gewone lengte) uiterst ruim achterin zitten, zelfs met vooruitgeschoven zetel(deel). Vergeet ook niet dat het open dak cm's hoofdruimte kost.
    En, geef me alsjeblief het ouwe front terug!! Complexe aggressiviteit is het geworden die niet past bij de rest van de auto. Dan hádden we eens een vriendelijk ogende automobiel, verknallen ze het.
    Wood Duck
    Wood Duck
    • 1
    Ja, dat front. Met veel minder moeite hadden ze er iets veel fraaiers van kunnen maken. Het smoelt niet. Citroen designers, zoek nou eens in de legendarische erfenis van Citroen hoe jullie voorgangers met 1 pennenstreek een pakkende koets tekenden. Ja, dat waren kunstenaars, je hoeft ze niet te evenaren. Maar met dit kun je echt niet aan komen zetten...
    Ragnar Lodbrok
    Ragnar Lodbrok
    • 0
    De facelift heeft de C3 Aircross heeft de auto geen goed gedaan. Het front is te agressief en te druk. Het vorige model toonde veel sympathieker.
    Harry Music
    Harry Music
    • 1
    Prima voiture ,zeker met de comfort stoelen. Wat een beetje raar is dat het front wel is aangepakt maar de achterkant niet. Blijft een aantrekkelijke wagen ondanks dat het stilistisch een beetje bij elkaar geraapt is
    Wood Duck
    Wood Duck
    • 0
    Harry, ik wacht op het moment dat er een nieuwe Xantia2.0 verschijnt. Ik spring nog dezelfde dag over.
    Luk Asse
    Luk Asse
    • 2
    Jammer dat je hier geen foto's kan posten. Ik heb m'n C3AC met een kleine ingreep een stuk beter doen ogen (vind ik zelf toch): de bumpers zijn integraal zwart. Optisch is de auto minder hoog, en het beeld is rustiger. Jammer maar helaas konden de dakrails er niet af. M'n ex-Xantia voorzag ik van de vlakke Xm-doppen en schilderde de strips rondom zwart (auto donkergrijs): de totaalvorm werd zodoende homogener en krachtiger.
    Harry Music
    Harry Music
    • 2
    @Wood......ik denk helaas dat je moet gaan shoppen bij DS voor een soortgelijke mobiel. De nieuwe C4 komt in de buurt van een Xantia....even een proefrit maken ? Laat het mij weten ,zelf heb ik alleen de Cactus II gereden met PHC en was onder de indruk. Overigens hoop ik dat ook de C3 PHC vering krijgt in de toekomst.
    Wood Duck
    Wood Duck
    • 2
    Harry, de DS is me te kitscherig. En de C4 vind ik ronduit lelijk. Niets terug te vinden van die befaamde ingetogen elegantie en harmonische verhoudingen waar Citroen zo om werd geroemd. De enige Citroen die me enigszins kan bekoren is de C5 Aircross. Zou ik een SUF overwegen werd het deze. Hoewel ik hem ook niet echt fraai vind. Maar het kan ermee door. En het rijdt op zijn Citroens, das wel erg goed.
    E VL
    E VL
    • 2
    Hydractive-vering heeft een hoger comfort dan de PHC vering. Dat is persoonlijk mijn ervaring. Zowel de C5 als de Xantia heb ik gereden. Deze C3 Aircross heeft de conventionele vering en daar zal weinig mis mee zijn. De facelift kan me niet bekoren. Dat moet beter kunnen.
    Harry Music
    Harry Music
    • 1
    @E Hydropneumatische vering vooral de allerlaatste versies waren high-tech. Echter te duur voor productie ,en trok slechts een kleine groep fie-hards. De PHC vering is qua beleving en rijden het een na beste veersysteem. Wat was komt niet meer terug. Ook gebruikt Citroën dezelfde platformen als de rest van de familie. Gelukkig houden ze hun eigen "smoelwerk" Wat blijft is dat het vrolijke Fransen blijven voor mensen die plezier in het leven hebben.
    Luk Asse
    Luk Asse
    • 2
    Harry, daar heb je het bij het juiste eind: meer tegendraads dan Chinezen kunnen Fransen niet zijn. Joie de vivre. Daar hoort patsersgedrag met automobielen niet bij. En deze smoelwerklift van de C3 gaat jammer genoeg die richting uit. En wat je schrijft over de vering: door de veralgemeende verbetering van het wegennet (NL op kop) verschrompelt de meerwaarde van bvb hydropneumatiek; maar dit geldt niet voor alle markten, bvb de Belgische.. Ik deed laatst een fietstochtje door de Borinage (Charleroi-La Louvière): naast de tristesse van deze verpauperde en afgeleefde streek, reed ik 90% op compleet vergane, verbrokkelde, uitgesleten wegen. Fietsgewijs voel je dat des te meer.
    Wood Duck
    Wood Duck
    • 0
    Ik zou onmiddellijk een Citroen kopen als ze hem zouden laten tekenen door zeg Hyundai. De techniek is wel een min of meer geslaagd compromis met het verleden, maar het jasje moet beter. De designers zijn enorme prutsers, de ingenieurs doen prima werk. Vroeger waren ze allebei top.
    Baron Nu
    Baron Nu
    • 0
    Leuke auto, maar beperkt aanbod. Ook weinig keuze om de auto naar eigen wens te configureren. Jammer.
    Luk Asse
    Luk Asse
    • 0
    En het kleuraanbod is ernorm verschraald. Niks kek, geen oranje, geen felblauw, geen sable meer..
    In De Standaard verscheen een maand geleden een artikel over de verschraling van het automobielig kleurenpalet. Deze evolutie past perfect in dit plaatje. Waar is de tijd toen alle kleine Duitse wagens in grasgroen, vuurrood, knalgeel, fel oranje rondreden, een Polo met harlekijkoutfit als toppunt.
    Anoniem
    Anoniem
    • 0
    Harry, de C4 Cactus II vond ik oprecht een geslaagde auto. Natuurlijk overtrof zij de C5 III en C6 niet, maar die facelift heeft haar in elk geval veel goeds gedaan. Heb nooit begrepen wat sommige mensen nou zo mooi vonden aan de goedkope plastic stootkussens op de portieren en de dakrails. In mijn optiek deed een een behoorlijke afbreuk aan een in eerste instantie futuristisch disgn. Dat Advanced Comfort pakket maakte de auto helemaal af, en naar wat reviews gelezen te hebben blijkt de 2e generatie Cactus ook betrouwbaarder te zijn dan haar voorganger. Helaas is de tijd van de Xantia en Xm définitivement passé, en onder concern Stellantis verwacht ik niet zo snel weer een soortgelijk model als bovengenoemde in her productie gaan, laat staat dat het hydraulische systeem opnieuw zal worden geïntroduceerd (wat toch aanzienlijk beter veert dan het vernieuwde veersysteem)..

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum