Citroen C3 1.4 Ligne Ambiance (2002)
Poken of planken
Waag het eens om een C3 een stadsauto te noemen! Daarmee doe je de auto veel te kort. Enfin, er is al genoeg geschreven over hoe volwassen dit type auto's wel niet is. Dat zie je ook aan het feit dat de automaat zijn opmars maakt in dit segment. Het aantal uitvoeringen dat je met zo'n bak kunt bestellen is groot en de transmissies worden steeds geavanceerder. Maar stel je eens voor. Als je dagelijks van stoplicht naar stoplicht of van file naar file tuft, is het wel lekker, zo'n automaatje. En met een compacte auto vind je sneller een parkeerplekje.
De Citroën C3 beschikt over een adaptieve, automatische versnellingsbak. Het is in grote lijnen dezelfde als die in de Peugeot 307 automaat wordt toegepast. Logisch, want Citroëns en Peugeots zijn nu eenmaal sterk aan elkaar verwant.
We beginnen maar in de automatische stand, want daar koop je zo'n ding tenslotte voor. Dat je ook handmatig de boel kunt regelen is een prettige bijkomstigheid. In de normale D-stand doet de C3 1.4 tam aan. De versnellingsbak is adaptief, dus dat wil zeggen dat hij 'leert', hij zich aanpast aan de manier waarop je met het gaspedaal omspringt. Dus als je flink doortrapt, past de transmissie de schakel-momenten van een van de drie schakelprogramma's aan. Als je wilt opschieten, doe je er beter aan de sportstand in te schakelen, dan reageert 'ie zeer snel op het gas, bij de minste beroering schakelt hij terug naar de laagst mogelijke versnelling. En dat laat 'ie horen ook, de motor begint te loeien als een bron-stige stier die voor het eerst de wei met koetjes in mag. Bij afremmen schakelt hij in de sportstand sneller terug. Door dat afremmen op de motor krijgt de auto een schokkerig gedrag. De transmissie laat zo nu en dan flink van zich horen, soms worden de versnellingen ruw ingelegd. We vinden de AL4-transmissie van PSA in de C3 minder geraffineerd dan in de Peugeot 307. Keer op keer betrapten we ons erop dat we bij het afremmen de versnellingsbak in de manuele stand zetten, om terug te schakelen wanneer wij dat wilden, om zo rustiger te rijden.
Sport en winter
Behalve een sportstand biedt de transmissie ook een winter-stand, inschakelbaar via een knop met een ijskristalletje erop. Nee, het is niet de airco! In die stand rijdt de auto in een zo hoog mogelijke versnelling weg om doorslippen op een gladde ondergrond te voorkomen.
Door de pook naar links te trekken, schakel je het manuele programma in. Een duwtje naar voren is opschakelen, een duwtje terug het tegenovergestelde. Het pookje gaat behoorlijk zwaar, misschien een kwestie van nieuwigheid. Zelf schakelen kan, maar tot op zekere hoogte. Sukkel je in drie met 1.100 toeren voort, haal het dan niet in je hoofd naar de vierde trap door te tikken, dat vertikt 'ie. Logisch, want anders slaat de motor af. En zo kun je ook niet te vroeg terugschakelen, de elektronica voorkomt dat.
We moeten het nog even over de auto zelf hebben. De C3 trekt nog altijd veel bekijks. Mensen kunnen hem wel waarderen. Van binnen zien we een frivool dashboard met veel rondingen en grappig gestileerde ventilatieroosters. In een andere test hadden we al iets over de afwerking gezegd. Zo sluit in deze C3 1.4 automaat de middenconsole bijvoorbeeld onderaan niet goed aan. En het onderstel is gehorig; bij hobbels en kuilen doet de voorwielophanging te hard van zich spreken.
Scoren doet de C3 weer met de zitpositie. Je kunt het stuur perfect instellen, puntje van kritiek is de matige zijdelingse steun van de stoelen. Je merkt dat de C3 een hoog koetswerk heeft. Hij helt wat over in bochten. En dat je met een Franse auto zwevend en waggelend over de weg gaat, is al lang verleden tijd. De Citroën C3 laat met zijn adaptieve automaat zien dat er in de compacte klasse geavanceerde versnellingsbakken te koop zijn. De transmissie moet echter verfijnder kunnen werken, hij wisselt ruw van verzet waardoor schokken door de hele auto voelbaar zijn. De handmatige bediening van de automaat is echter een waardevolle aanvulling op de automaatstand, die in bepaalde situaties - zoals in de bergen - uitkomst biedt.
Toch, alles nog een keer op een rijtje gezet, zijn we niet zwaar onder de indruk van deze kleine automatische Fransoos. Het moet nog beter kunnen. Wat overigens niet weg neemt dat als je weg bent van de C3 'n je wilt graag automaat rijden, je in ieder geval die mogelijkheid hebt.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 1.4 Ligne Ambiance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.600 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.360 cc |
Maximaal vermogen | 54 kW / 75 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 120 Nm bij 3.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.850 mm / 1.670 mm / 1.520 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 1.014 kg |
Laadvermogen | 493 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.176 kg / 557 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 161 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,4 s (fabrieksopgave: 16,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 14,6s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 170 g/km |
PRIVATE LEASE Citroën C3
