Citroën C3 1.6 16V - 2003 - 329.914 km - Klokje Rond
Goedkoper gaat niet
48 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Voor € 200 per maand heb je een nieuwe C1 voor de deur, maar voor € 50 minder kun je ook een oude C3 kopen. En zo geschiedde. Autoliefhebber en -monteur Jari van den Berg ontfermde zich over deze afgedankte Citroën en rijdt er nu met veel plezier in. Er is al aardig wat aan verspijkerd, dus we geven de sleutel graag aan Joep.
Versnipperd en vergeten. Dat zou deze C3 nu zijn als Jari niet had ingegrepen. Hij werkt al sinds zijn zestiende in een garage en zou niets anders meer willen. “Ik kende de auto al lang. Hij was van een klant van ons die elk jaar voor een beurt en apk kwam, totdat er de laatste keer te veel aan mankeerde, waaronder een kapotte koppeling. Deze mensen besloten om de auto naar de sloop te doen en ik betaalde dus de sloopprijs.
Ik wist dat de auto verder in vrij goede staat was, ondanks de hoge kilometerstand. Verder blijft het natuurlijk een gok, maar voor dit geld kon me weinig gebeuren. Omdat de versnellingsbak moeilijk schakelde en een beetje lawaai maakte, ben ik op zoek gegaan naar een gebruikt exemplaar. Voordeel bij een oude auto als deze is dat het allemaal niet veel kost. Ik betaalde nog geen € 200 voor die bak. De koppelingsplaat en drukgroep zijn nieuw. Het grootste voordeel zit hem in de uren, die ik niet hoef te betalen. Voor een klant zou dit een veel te dure reparatie zijn, afgezet tegen de waarde van de auto.
Toch schakelde de bak nog steeds niet echt lekker. Dat bleek aan de schakelkabels te liggen. Ook niet zo vreemd dat die na bijna zestien jaar niet zo soepel meer bewegen. Dat was een relatief simpele klus en sindsdien schakelt hij weer gemakkelijk. Je hebt wel echt eer van je werk als je na een dag sleutelen de eerste testrit maakt.”
NUKKEN
De C3 van Jari is zo ongeveer de duurste versie met de zwaarste motor. Het programma startte met een 1.1, gevolgd door een 1.4 benzine. Citroën presenteerde de C3 destijds als een hippe kar, in een campagne vol flitsende jonge mensen. De sterk gebogen vorm van de daklijn doet denken aan de rondingen van een 2CV.
Ondanks alle pogingen om twintigers met surfboards en een actieve levensstijl aan de C3 te krijgen, waren het vooral senioren die de showroom wisten te vinden, enthousiast geraakt door de hoge instap. Jari: “Ik vind het een leuk model en een heel fijn rijdende auto. Daarom investeer ik er ook in, zodat ik er nog lang plezier van kan hebben. En voor een auto uit die tijd zit er best veel luxe op. De ruitenwissers gaan automatisch aan, net als het licht. En hij heeft cruisecontrol, hoewel die het niet altijd doet.
Dat is wel irritant. Ik dacht het probleem te hebben opgelost door een nieuwe schakelaar bij het koppelingspedaal in te bouwen, maar de werking is nog altijd wisselvallig. Meestal werkt hij wel. Aan de andere kant: zoveel lange afstanden rijd ik er niet mee, want ik woon en werk in IJmuiden. Een andere elektronische onhebbelijkheid is de afstandsbediening van de centrale vergrendeling. Ook die laat het regelmatig afweten. Als ik weer eens wat tijd over heb, ga ik op zoek naar de oorzaak, maar haast heeft het niet. Dat geldt ook voor de airco, want die werkt niet. Met de korte stukjes die ik rijd, heb je daar niet echt last van. Meestal zet ik de ramen open, dat is net zo fris.”
VRIJ SLAP
Je raadt het al: bij Joep werkte de cruisecontrol niet. Typisch, want meestal als je met een vreemde storing naar de garage gaat, is die op dat moment ineens op miraculeuze wijze verdwenen. “De Citroën rijdt best aardig, maar trilt behoorlijk op de snelweg. Een set goede banden doet wonderen, heb ik zomaar het vermoeden. De achterste schokdempers hebben hun beste tijd ook wel gehad”, aldus Joep. Jari: “Ja, dat had ik al gemerkt. De vering zelf is al vrij slap en in combinatie met die slechte dempers lijkt het wel een oude Eend. Als je er met vier man in zit, klapt hij al snel op de aanslagrubbers. Overigens hebben we er al eens met acht man in gezeten. Een klein stukje, maar het lukte wel.”
Intussen heeft Jari een kleine € 700 gespendeerd aan onderhoud en reparaties. “Daarnaast heb ik een flinke subwoofer ingebouwd, van 400 watt. Zelfs de binnenspiegel trilt als ik de muziek flink hard zet. Helaas is het lakwerk niet overal in al te beste staat. Op de motorkap laat de blanke lak hier en daar los, dat is wel jammer.
De binnenkant maak ik elke week schoon, ik houd er niet van om in een vieze auto te rijden. Ik had niet verwacht dat Joep niets zou vinden, want uiteraard merk ik zelf ook wel dat er wat dingen aan mankeren. Die remleiding ga ik zo snel mogelijk vervangen. Veiligheid gaat immers voor alles.”
Aan het eind van de keuring kan er bij Joep zelfs een compliment af richting zijn vakbroeder en Jari glimt op dat moment nog harder dan zijn C3.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Leuk om een collega op bezoek te hebben en samen naar zijn auto te kijken. Voor een intensief gebruikte auto van inmiddels zestien jaar oud is de staat nog heel redelijk. Ik heb geen ernstige gebreken vastgesteld en ik denk dat Jari de meest probleempjes de komende tijd wel gaat oplossen. Desondanks een enigszins twijfelende blik bij deze Citroën.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 1.6 16V Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.840 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.850 mm / 1.670 mm / 1.520 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 1.033 kg |
Laadvermogen | 492 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.176 kg / 566 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 155 g/km |
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.