Citroën C3 1.1i – 2004 – 618.738 km - Klokje Rond
Kunst- en vliegwerk
159 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij Michel Tulp klotst het geld niet tegen de plinten. Evengoed moet hij veel autorijden: jaarlijks minimaal 50.000 kilometer. Vijf jaar geleden kocht hij daarvoor een flink ervaren Citroën C3 op lpg die hij met zelf sleutelen in de lucht houdt. Er komt daarbij veel kunst- en vliegwerk kijken en zijn auto glipt op vele manieren precies door de mazen van de wet.
De reden dat Michel zoveel kilometers maakt? “Ik woon boven in Groningen, aan het einde van de wereld, waar helemaal niets in de buurt is. Zelfs voor de supermarkt gebruiken we de auto. Daarnaast breng ik elke dag mijn zoon naar zijn werk. Dat is 25 kilometer enkele reis en dus honderd kilometer per dag. De ritten naar Hongarije voor familiebezoek komen daar nog eens bij.” Zodoende rijdt Michel 50.000 tot 70.000 kilometer per jaar in zijn Citroën C3. “Al sinds ik mijn rijbewijs heb, rijd ik Citroën.
Uit noodzaak geboren. Mijn eerste was een CX, die vond ik zo mooi dat ik hem móést hebben, maar ik kon die auto eigenlijk niet betalen. Dus ben ik zelf gaan sleutelen. Dat doe ik bij deze C3 nog steeds.”
ZELF SLEUTELEN
De C3 heeft nog zijn originele motor en versnellingsbak en sinds de aanschaf bij 360.000 kilometer doet Michel al het sleutelwerk zelf. “Mijn zoon werkt bij een garage als keurmeester. Daar mag ik de brug gebruiken om mijn auto te onderhouden.
De afgelopen 250.000 kilometer heb ik nooit olie ververst”, lacht Michel. “Hij verbruikt namelijk één liter op 2.000 kilometer, dus die wordt zo vanzelf ververst. Ik gooi er gewoon olie van de Action bij. Daarnaast woon ik maar een paar kilometer van een autosloperij waar ik van alles voor mijn Citroën C3 bij elkaar scharrel.”
NIETS MEER GOED
Als keurmeester Joep Schuurman is teruggekeerd van zijn proefrit stapt hij hoofdschuddend uit. “Is dit serieus? Aan deze auto is helemaal niets meer goed.”
Zijn oordeel wordt al niet veel gunstiger als hij de motorkap opentrekt en zijn handen meteen vol olie zitten. “Onlangs is de carterventilatieslang gescheurd”, legt Michel uit. “Toen zat alles onder de olie. Nu is die weer gerepareerd hoor.” Maar enige moeite om de boel weer schoon te maken, deed hij kennelijk niet.
Joep ziet dat de toplagers, die bovenop de veerpoot zitten en de motorruimte insteken, voorzien zijn van zelfgefabriceerde matjes. Op die manier had Michel geen nieuwe rubbers nodig; die kosten drie tientjes per kant. “Ik vraag me af of dat zo wel mag en eentje is alweer gescheurd, waardoor er ijzer-op-ijzercontact is. En dat mag zéker niet.”
Als we de auto optillen zien we dat die inmiddels uitbundig koelvloeistof aan het lekken is. Waar dat vandaan komt? “Ik zie wel drie of vier lekkages, zo op het eerste oog.” Verder valt Joep iets op aan de multiriem. “Daarin zit een flinke scheur. We mogen blij zijn dat we zijn blijven rijden. Ik zou er geen meter verder mee gaan voordat die is vervangen.” Maar Michel blijkt niet voor één gat te vangen: “In de kofferbak ligt een nieuwe. Daar heb ik een heleboel reserveonderdelen. Een nieuwe koppakking bijvoorbeeld en een uitleescomputer neem ik ook altijd mee.”
Als Joep verder zoekt, komt hij een afgescheurd draagarmrubber tegen. “Aha”, zegt Michel. “Dan weet ik nu waarom hij zo naar rechts trekt ...” En als hij toch bezig gaat met het vervangen van rubbers, kan hij ook meteen de motorsteun meenemen, want die is afgescheurd. Onder aan de auto zien we verder dat de uitlaat hangt aan het beveiligingsbandje dat hem vasthoudt als het rubber is gescheurd. Ook wijst Joep ons op een ontbrekende klem van de remleiding. “Die is daarmee ondeugdelijk gemonteerd.”
OVERZETDORPEL
Voordat we de wielophanging controleren, is er aandacht voor de dorpel aan de linkerzijde. “Dat is een overzetdorpel”, weet Joep. “Die heb ik al lang niet meer gezien.” Michel: “De originele dorpel was te ver verroest. Die heb ik helemaal uitgeslepen en de nieuwe dorpel er met puntlassen opgezet. Binnenkort is de andere kant aan de beurt.” De banden zijn vanzelfsprekend ook niet nieuw. Als Michel een mooie set op de sloop ziet, koopt hij die voor een tientje per band. Voorop zitten zodoende twee tien jaar oude zomerbanden van dezelfde soort. Achteraan zitten twee verschillende winterbanden van zestien jaar oud. “Maar een leeftijdsgrens voor banden bestaat niet in Nederland, dus het is legaal”, zegt Michel.
Dan begint Joep de strategie door te krijgen. “Jij kent alle mazen in de wet en weet daar uitstekend tussendoor te gaan, maar ik hoop dat het wel duidelijk is dat je in een onveilige auto rijdt.” Want wat dacht je bijvoorbeeld van de veerpoten, die niet ver genoeg in het fusee zitten. Dat deed Michel expres. “De auto is regelmatig zwaarbeladen en zo staat hij wat hoger op zijn wielen.” “Ik zou het niemand aanraden”, zegt Joep. “Je verandert er het krachtenspel van de ophanging mee. Dat is best een risico.”
Tot slot wijst Joep in de linker wielkast op een nippel van de remleiding. Die heeft Michel ook vervangen, maar hij lekt nu. “Ik ben er wel klaar mee”, zucht Joep bijkans ten einde raad. Zijn oordeel over deze C3 laat niet lang op zich wachten ...
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze auto is totaal versleten en een gevaar op de weg: de thuisklusser op zijn slechtst. Ik heb er geen goed woord voor over.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 1.1 Ligne Séduction |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.124 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 61 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 94 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.850 mm / 1.670 mm / 1.520 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 953 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 926 kg / 526 kg |
Banden | 165/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 157 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,6 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 143 g/km |
Lezersreacties (159) (gesloten)
Ik heb denk ik nog nooit zo'n treurige klokje rond gezien. Iemand die zich al in een grijze joggingbroek en te strak grijs shirt op video vast durf te laten leggen, vind ik bijzonder. De claim dat aan dit soort auto's weinig mis is, leek me ook twijfelachtig.
Waarvan akte. Het interieur is vies en stinkt, olielekkage, koelvloeistoflekkages (en niet een beetje), slappe dempers, stokoude (16 jaar) winterbanden, drie verschillende (soorten) banden, missende bumpstops, (redelijk) houtje touwtje geknutsel, trekt naar rechts, lekke remleiding die de lak aanvreet ...
En vervolgens heeft meneer een multiriem achterin de kofferbak, omdat hij "overal op is voorbereid"? Als je overal op voorbereid dient te zijn, dan is er toch inherent iets mis aan de auto? Dit gare hok is eigenlijk niet eens de barrelbrigade waard ...
.
In de basis lijkt me dit een goed gebouwde wagen... die na 6+ ton en slecht onderhoud zijn beste tijd wel gehad heeft.
En een beetje zweten is geen schande, dat kan ook helpen tegen corrosie, maar zo vettig als het hier onder de kap uit ziet, dan zou ik toch een keer aan de slag gaan en kijken of er geen aandachtspunten zijn.
De auto is een rijdende vuilnisbelt, die ook zo stinkt. Technisch verre van in orde.
De eigenaar komt in een vieze joggingbroek, met dito shirt en crocs. Dat je weinig geld hebt, ala…maar je kan toch wel schoon zijn ?
specialistprutser zeker?https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/smart-city-coupe-2004-427-058-km-klokje-rond/
Maar best op tijd z'n banden wisselt en toch moet investeren in Nieuwe banden.
@Nic de Boer: shame on you.
.
Nee ik heb geen excuses voor dat soort onderdelen op deze wagen eigenlijk. Met een klein beetje meer moeite en een paar honderd euro extra per jaar aan onderdelen had deze man nog best een knap wagentje gehad. Maar nu is die de moeite niet meer waard.
Misschien kan Autoweek hem de winnende auto van de barrelbrigade geven als dat een knappere auto is.
.
Wanneer je dat niet kan betalen, dan kan je ook geen 50.000 km/jaar betalen.
De auto is 18 jaar oud, met een pittige kilometerstand en het betreft een (nieuw) relatief goedkope en eenvoudig autootje.
Veel duurdere en beter onderhouden auto's zullen nooit deze leeftijd en km stand halen.
Ik begrijp dat niet.
En die auto ook.
En zeker met dit hok ga je niet voor de lol rijden.
De keurder keek in haar wagen en werd kwaad, hij zei dat ze haar wagen moest poetsen en dat ze in zo een vieze wagen niet in zouden gaan zitten omdat ze dan de andere mensen na haar hun zetel zouden vies maken.
Ze moest achteruit buiten rijden en vertrekken. ?
Die keurder zei dat het toch regelmatig voorkomt dat ze een wagen niet keuren omdat hij te smerig is.
Een wagen poetsen is inderdaad niet heel veel werk, er zijn ook poetsbedrijfjes die hem binnen en buiten poetsen voor 20-30euro als ze het zelf niet willen doen.
Een en al armoe op de Nederlandse wegen, ik schaam mij er soms voor, maar begrijp de mensen die in een mindere financiële situatie zitten. Er gaan steeds meer wrakken zoals dit op de weg bij komen de komende jaren, omdat mensen noodgedwongen zolang door moeten rijden, omdat een opvolger die flink nieuwer is niet betaalbaar is. Daarom is de huidige markt ook zo slecht. Ik kijk er naar uit als auto's weer elk jaar minder waard worden en harder afschrijven dan kunnen hopelijk dit soort wrakken eerder vervangen worden. Man man man het is treurig gesteld met Nederlandse wagenpark en dito veiligheid...
.
Ik zie veel slechte Nederlandse chauffeurs. Maar slechte Nederlandse auto's? Niet vaker dan Duitsers of Belgen. Met uitzondering van Carbagerun deelnemers etc natuurlijk.
.
Deze C3 ziet er trouwens van een afstandje ook niet slecht uit. Dat die technisch slecht is en het interieur een zwijnenstal is, kan je op de Autobahn niet zien. Ik ben echt benieuwd waar jouw onderbuikopmerking vandaan komt.
Om positief te eindigen, als je niet bezuinigt op onderhoud helemaal geen verkeerde auto zo’n C3.
Foutieve ophanging noem maar op .
Misschien wordt het eens tijd om bij klokje rond standaard een keuringsmeester van de RDW uit te nodigen . Kunnen ze gelijk het voertuig onveilig verklaren en van de weg plukken .
Dat weet je maar nooit Bij 100 en een schrikreactie kan het altijd misgaan En wat te denken als een stuk van de band los komt terwijl er een motorrijder achter zit . Je bent wel verantwoordelijk voor de toestand waarin je voertuig zich bevind.
Hij lekt nu slechts op 4 plekken koelvloeistof. Denk dat het na het wisselen van die koppakking een vergiet is.
Denk eerder dat hij een rauw ei in het koelsysteem gooit
Je hoeft geen enorm hoge standaarden te hanteren om je auto (en jezelf) proper te houden en daar is ook niet veel geld voor nodig. Ik vind het sneu voor Joep en ik begrijp dat hij de proefrit vroegtijdig afbreekt. Ik geloof best dat de eigenaar deze auto 'liefde en aandacht' geeft, alleen als je niet de kennis en kunde hebt de reparaties op een juiste manier uit te voeren dan betekent dat niet zoveel.
Mijn advies is stoppen met onderdelen te kopen voor dingen die nog niet stuk zijn, het ding naar de sloop te brengen en een frisser modelletje te vinden. Ik zie dat er genoeg 1.1i'tjes op marktplaats staan voor onder de €1250,- met weinig KM's. En je hebt de onderdelen er al voor...
De mensen die op TV en social media de dienst uitmaken zijn de happy view. De mensen die het gemaakt hebben werkzaam op de Zuidas en wonende op de Grachtengordel. Dat is ook het beeld dat onze regering naar buiten toe wil uitstralen. Dat iedereen in Nederland in weelde leeft en alles zo goed geregeld is. Echter, de waarheid ligt helaas anders.
Het gros van de Nederlanders heeft eigenlijk helemaal geen geld meer om een oud wagentje te onderhouden. Kijk maar eens om je heen op de weg.
Dus pluim aan deze meneer dat hij naar buiten wil treden en zich niet schaamt voor zijn situatie.
Ook een dikke pluim aan deze C3 omdat deze zover is gekomen op weinig onderhoud.
Conclusie: zo slecht zijn Franse auto's dus niet!
Veel zaken die er nu aan mankeren zijn het gevolg van keuzes van de eigenaar i.c.m. een krap onderhoudsbudget. Verder blijkt de koelvloeistoflekkage dus een slangetje, de olie onder de kap komt door een kapotte carterventilatieslang in het verleden, waarbij de eigenaar na reparatie niet de moeite heeft genomen de motorruimte weer wat schoon te maken (gelezen in het blad). En over roest heb ik Joep niet gehoord. Met wat meer onderhoudsbudget had hier een technisch prima wagentje kunnen staan.
In de basis is de C3 best een goede auto, geen roest na 18 jaar, en deze goedkope auto heeft met weinig onderhoud en zorg maar liefst bijna 619.000 km afgelegd. Dat is best een grote prestatie.
For the time being, ga zo door!
ps:
Hoe meer sarcasme hoe beter!
Hij maakt wel duidelijk dat er grote delen in het land zijn waar men behoorlijk afhankelijk is van een auto. Voor mijn gevoel begrijpen vele randstedelingen dit onvoldoende. Een auto is een eerste levensbehoefte: woon werk, van en naar zorg, 's winters je kind naar school brengen ipv 30km per bus, familie-bezoek, boodschappen of net wat meer zoals IKEA. En Den Haag belast maar makkelijk, graag en veel. Het leven kent meer dan tussen Almere en Amsterdam of van Zoetermeer tot Den Haag .. Waarom steeds maar het leven van eigen burgers zuur maken? Adviserende ambtenaren en politici lijken zo vaak de wereld niet te kennen. Ken er velen in Oost NL, wonen lijkt iets goedkoper maar dat geldt niet voor de huurders. Mobiliteit is duurder en dus gewoon duur.
Dat je weinig te besteden heeft is natuurlijk vervelend, maar houd het in ieder geval veilig voor jezelf en mede weggebruikers.
Verbazend dat zo'n auto blijkbaar nog goedgekeurd de weg op mag.
Want als je er vier nieuwe banden onder monteert schokbrekers vervangt die wel goed passen, alle lekkages verhelpt, en de multiriem vervangt en dan ook nog de remschijven met remklauwen en blokken, Dan ben je toch wel snel 2000 euro verder denk ik zo. En dat is misschien een beetje laag ingeschat.
En de binnenkant van de auto is vaak een afspiegeling van de buitenkant.
Er wordt nauwelijks wat aan gedaan....
Ik meen ook de eigenaar (z'n pyjamabroek) tot hier te ruiken!
On topic. Deze eigenaar direct beboeten, begaat iedere dag een milieudilict. Asociaal die lekkages.
.
verder valt de mildheid naar de auto op, ten onrechte, van de weg met dat rijdend milieudelict.
Ik zou er niets meer in investeren. Het autootje heeft zijn tijd gehad, het heeft een opzienbarende prestatie geleverd, waar heel veel peperduur ander blik jaloers op kan zijn, maar het is nu op en toe aan zijn pensioen. Er mankeert, behalve de gare banden, verder ook nog van alles en nog wat aan, en reparatie van dit alles overstijgt ver de waarde. Eens is het over.
Allemaal waar, maar dan moet je wel zelf een begenadigd sleutelaar zijn, en daar ook de faciliteiten voor hebben. Als ik kijk naar de staat waarin zijn auto nu verkeert, geloof ik niet echt dat deze man nou zo'n bijster Handige Harrie is. Aangezien garages meestal niet met onderdelen van de sloop werken, maar met nieuw, is het ook geen optie om het te laten doen.
Gebruikte banden? Een setje van vier van Hankook kost €200-250.
.
Het is niet eens de moeite waard om dat soort spul op de sloop te halen. Zeker die remmen niet. Die hebben een kortere levensduur (=vaker vervangen =meer €) en het kost je meer tijd en moeite. Dat is verkeerde zuinigheid.
.
Ik zou nieuwe onderdelen monteren en simpelweg proberen wat minder km's per jaar te rijden.
Als je die multi riem toch hebt liggen vervang hem dan gewoon even ipv zo door te blijven rijden. Als hij gaat kan je ook ongelukken veroorzaken waarbij andere mensen de dupe worden.
Ik ben echt verbaast over in wat voor een staat sommige auto's (waaronder deze) op de openbare weg rijden ?
Dat kan gebeuren.
Ik smeek u, koop een ouwe Toyota en stop met sleutelen.
.
Wordt een interieur in een Toyota minder snel vies? Slijten banden minder snel? Worden schokbrekers automatisch wel juist gemonteerd? Slijten remblokjes nooit af tot het kale metaal wanneer je ze niet tijdig vervangt? Zijn rubbers van de uitlaat (na 6 ton) nooit aan vervanging toe?
.
Ik zie in dit filmpje veel misgaan, maar niets gerelateerd aan Citroen.
.
Nic vroeg het correct: 'Is het een sport om zo goedkoop mogelijk te rijden?'
Als je 50000km per jaar rijdt op lpg is ook duizenden euro's aan brandstof.
Een elektrische fiets voor zijn zoon is goedkoper mits hij geen fysieke problemen heeft. Anders ondersteuning aanvragen bij de vele instanties die nl kent.
Je hebt niet alleen een verantwoordelijkheid voor jezelf als je de weg opgaat maar ook voor je medeweggebruikers!
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.