Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design (2008)

Extra extravert

Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design
De Chrysler 300C is een auto die we al kennen. Het nieuws is enkel dat er een verfraaiingsset voor is met de welluidende naam 'SRT Design Group.' Voor een relatief geringe meerprijs maak je de 300C nog stoerder. De SRT-look misstaat hem niet, vinden wij.

Niet bepaald introvert, zo'n 300C Touring. En al helemaal niet als het de Hemi 6.1 V8 SRT8 betreft. Maar ja, zijn prijs van bijna een ton en zijn stadsverbruik van meer dan twintig liter per honderd kilometer kan zorgen voor een gespannen relatie met de boekhouder op de zaak.


Designpakket
Daar denken ze bij Chrysler iets op te hebben gevonden. Voor economisch ingestelde SRT-wannabe's is er nu de 300C CRD met SRT-designpakket. Het is wat oneerbiedig om hem met een actiemodel te vergelijken, maar de wijzigingen aan de dieselende standaard-300C zijn puur optisch, dat het even duidelijk is voor we verder gaan. Deze 300C CRD is uitgerust met de 'SRT Design Group'. Zo ben je helemaal de Man in Black. Of een van de drieandere lakkleuren. Het pakket bestaat uit 20-inchwielen carbon-plasticstripjes in het interieur en wat ons betreft het belangrijkste: als sportstoel uitgedoste zetels die we vanwege hun comfort graag onze huiskamer in zouden slepen. O ja, er zit ook nog een SRT-badge achterop.
Voor de Chrysler 300C geen luchtvering of hydrodynamica, maar conventionele schroefveren. Wel een beetje Amerikaans, maar toch net wat harder om het de Europese bestuurder naar de zin te maken. De voorkant is naar onze zin echter iets te soft en de achterkant een fractie te stevig. De 300C mist de strakheid van veel van zijn Aziatische en Europese concurrenten, maar is zeker ook geen zwalkende old school Amerikaan. Met dank aan Mercedes voor alle onderhuidse input. Slingerende dijkweggetjes zijn aan deze Chrysler evengoed niet besteed, vlotte highway cruises des te meer. Bij het bochtenwerk dien je sowieso wat beleid aan de dag te leggen, want toen we op een klamme ochtend een al even vochtige rotonde verlieten met een zeer ingetogen hoeveelheid gas ging de achter kant dankzij het koppel en de stevige wielen meteen al een eigen leven leiden. Veel vermogen op de achterwielen dus, want ook al is de straatsteenvergruizende Hemi onder de kap uitgelepeld, met de drieliter dieselmotor ben je bepaald geen stumper.


Rap genoeg
Die krachtbron, afkomstig van het voormalige stiefzusje Mercedes-Benz, is nog altijd goed voor een solide 218 pk en een maximumkoppel van 510 newtonmeter, dat al bij 1.600 omwentelingen per minuut beschikbaar is. Hij slaagt er behoorlijk goed in de door het uiterlijk opgewekte verwachtingen in te vullen. Ook al zorgen het grote formaat en het hoge gewicht van de 300C ervoor dat het indrukwekkende koppel niet het sensationele gevoel geeft dat je zou verwachten. Evengoed sprinten 1.845 kilo's Chrysler in 8,3 seconden rap genoeg naar 100. De V6 is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met vijf overbrengingen, die prima voldoet. De stuurbekrachtiging van de 300C is minder prominent aanwezig dan je zou verwachten bij een comfortabele Amerikaan: het kost zelfs wat kracht om de grote hoepel rond te draaien, vooral als er snel moet worden gestuurd.

Signalement

Merk Chrysler
Model 300C Touring 3.0 CRD
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 64.997

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.987 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 510 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 5.015 mm / 1.880 mm / 1.560 mm
Wielbasis 3.048 mm
Massa leeg 1.845 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.725 kg / 450 kg
Banden225/60R18Prijzen
Topsnelheid 227 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,7s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 220 g/km

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.