Chevrolet Corvette Z06
Vliegen als een vogel
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Chevrolet Corvette – een naam die voor elke Amerikaan iets magisch betekent. Net zo goed als onze Europeaanse harten nu eenmaal sneller kloppen bij het horen van de namen Ferrari en Lamborghini. Maar de AutoWeekredactie weet dat er heel wat landgenoten zijn met een zwak voor de Corvette, ook al wordt hij meestal niet in één adem genoemd met de Italiaanse exoten.
In de Verenigde Staten beschouwt men de Corvette al jaren als Amerika's sportwagen number one. En eerlijk is eerlijk: als deze AutoWeek-redacteur daar zou wonen, stond hij boven aan haar verlanglijstje. Waarom dan niet in ons eigen landje? Omdat onze parkeerplaatsen te klein zijn? Hij te veel opvalt? Hier te duur is? Of omdat zo'n sportwagen keurig op een oprijlaan en bij voorkeur veilig in de garage thuishoort en niet langs de stoep van een volgeparkeerde straat in een grote stad? Waarschijnlijk alles bij elkaar, maar vooral ook omdat zijn prijs van dik honderdzeventigduizend gulden hier vergeleken moet worden met drie maal een modaal inkomen, terwijl hij in Amerika $ 45,000 kost, nog geen twee maal modaal. Gelukkig heb je als autojournalist bij tijd en wijle gelegenheid om met een Corvette te rijden en daarover verslag uit te brengen.
Snelste Vette ooit
Deze keer was daarvoor een wel héél goede reden, want Chevrolet heeft onlangs de allersnelste Vette ooit op de markt gebracht. Dan hebben we het dus niet over opgevoerde, getunede exemplaren, maar over het massaprodukt 'af fabriek' met de typeaanduiding Z06.
Chevrolet heeft niet alleen de in 1997 geïntroduceerde vijfde generatie (C5) voor het modeljaar 2001 verbeterd (zie kader), er is met de Z06 een compleet nieuwe versie bij gekomen. Die aanduiding zieh-oohh-siks zal bij een echte Corvettekenner vast wel een belletje doen rinkelen. De lettercijfercombinatie komt uit 1963, toen de legendarische Corvette chief engineer Zora Arkus-Duntov de Z06-optie introduceerde op de nieuwe Sting Ray (die met de gedeelde ruit). Met deze optie veranderde je de Sting Ray in een raceauto geschikt voor gebruik op de openbare weg. Omdat er slechts 199 van werden gebouwd is de Z06 Sting Ray één van de meest zeldzame Corvettes.
Voor de snelle nieuwe Corvette is behalve Z06-embleem ook de LS6-aanduiding uit de kast gehaald. Dat was de naam van een 7,4-liter V8 met 425 pk. Dat big block is slechts één modeljaar (1971) geleverd, maar het werd tien jaar later nog steeds gebruikt in raceversies van de Chevy Camaro, zoals mijn eigen Z28 (hij had toen ruim 500 pk en hoeveel koppel hij had weet ik niet meer, maar 't was verschrikkelijk).
De Corvette Z06 heeft met de nieuwe LS6 V8-motor weliswaar 'slechts' 385 pk, maar is daarmee sneller dan alle vorige Corvettes. Voor de liefhebbers: het maximum koppel is niet minder dan 522 Nm bij 4800 tpm. Chevrolet claimt voor de Amerikaanse norm voor de sprint, van 0-60 mph (96,5 km/h), slechts 4 seconden en dat is sneller dan een Ferrari 550. En de topsnelheid? Deze Corvette haalt volgens de fabriek 275 km/h.
Speciaal, speciaal
Naast de LS6-motor zijn er nog tal van andere zaken specifiek voor de Z06. Zo heeft zijn close ratio M12-zesbak kortere, lage versnellingen voor betere acceleratie vanuit stilstand.
En alsof de wielophanging van de C5 nog niet stijf genoeg is, is de dwarsgeplaatste composiet bladveer van de Z06 nu nog stijver, is het camber aangepast en is er een dikkere stabilisatorstang vóór gemonteerd. Chevrolet noemt het FE4-wielophanging. Goodyear ontwikkelde trouwens speciaal rubber voor supercars als deze Corvette.
Verder is de Z06 behalve tractiecontrole uitgerust met de tweede generatie van het Active Handling System. Dat laatste is een stabiliteitsysteem, dat nu extra is voorzien van Sideslip Angel Rate Control dat voelt of de bestuurder te langzaam, of te snel reageert op de veranderende dynamiek van de auto tijdens uitwijkmanoevres en vervolgens ingrijpt.
Van buiten herken je de Z06-versie aan de ronde uitlaatpijpen (bij de andere versies zijn ze ovaal), aan nieuwe aluminium velgen en de rode remklauwen die je daar doorheen kunt zien zitten. Bovendien heeft de Z06 luchtinlaten in de voorbumper en vlak voor de achterwielen.
Binnenin vallen de hoog oplopende sportstoelen met hun geborduurde Z06-emblemen op. De zijkanten van de stoelen zijn dikker zodat ze meer zijdelingse steun geven. De Z06 heeft z'n eigen instrumentenpaneel, waarbij de wijzerplaten zijn uitgevoerd in het zwart/zwartpatroon van de zwart/wit geblokte vlag, waarop natuurlijk het Z06-logo niet ontbreekt. Ziet er trouwens gelikt uit.
Nog iets dat alleen de Z06 heeft, zijn de dunnere voorruit en dunner plastic voor de achterlichten. Daardoor kon 2,5 kg gewicht worden bespaard. Het titanium uitlaatsysteem draagt ook bij aan de totale gewichtsbesparing van 16 kg, waardoor deze Corvette een niet ongunstig gewicht van 1409 kg aan de haak brengt. Dat is belangrijk voor de pk-gewichtsverhouding, die bij de Corvette Z06 uitkomt op 3,66 kg/pk, waardoor hij alleen de Chrysler Viper met 33,4 kg/pk voor moet laten gaan, maar snelle jongens als de Porsche Turbo, Ferrari Modena of de Porsche GT3 achter zich houdt.
Stap opzij
Heeft u ook genoeg van al die details? Nou wij wel. Dus stappen we even ten noorden van Motown in een fonkelnieuwe gele Corvette. Niets aantrekken van dat boek met de titel All Corvettes are Red. Deze is gewoon fel-kanarie-geel. Al ben je je er wel degelijk van bewust dat Smokey (ofwel oom agent) niet kleurenblind is en hem van twee kilometer afstand op de korrel heeft. Wij zetten onze ogen (ja, ook die van de fotograaf) in de stand 'arend', en concentreren ons op alles dat stilstaat of beweegt. Want bij een rij-impressie hoort ook een route over de openbare weg. En boy, voordat je 't weet, rijd je echt veel en véél te hard. Zoals Pat later langs de kant van de weg merkt, als ik - zachtjes met de naald van de toerenteller nog niet op 2000 - langs zijn lens zoef. Dan rijden we 128 km/h en dat is 'm te snel!
Gelukkig heeft hij op de handling course, een speciaal uitgezet parcours op een groot stuk golvend asfalt, alle gelegenheid om de Vette op z'n vetst te knippen. Want zo geciviliseerd je op de openbare weg met deze sportwagen kunt rijden, zo keurig en toch razendsnel leg je een slalom af. Daarbij word je geholpen door tractiecontrole en Active Handling. Je hoeft tractiecontrole niet eens uit te schakelen om al een beetje overstuur te krijgen. Het systeem regelt immers niet meer zoals vroeger de motor af, maar werkt eerst via de achterremmen.
Maar... zet je de auto met een druk op de knop in Competitive mode, dan komt de ware aard van het beestje boven. Een karakter, dat je alleen vindt bij achterwielaangedreven auto's met veel vermogen. Je kunt de kont laten uitwaaieren door de auto met gedoseerd gas de bocht in te sturen, tegensturen, snel weer recht zetten die voorwielen en zorgen dat ie toch op de door jou gewenste koers blijft. Hoera, we driften!
Behalve beschaafd rijden op de openbare weg, driften en het snelle bochtenwerk op de handling course, moet de Z06 toch echt even laten zien dat hij echt hard gaat. Gelukkig weten we nog een afgesloten stuk asfalt, waar je dat ongestraft kunt doen. Vanuit de staande start vliegen de Z06 vooruit, en zit binnen de kortste keren in de zesde versnelling van de vlot en kort schakelende Borg-Warner Tremec-bak. Dan komt de knik in de weg, even aanremmen, insturen en de Chevy schiet gehoorzaam en vastberaden de bocht in. De auto lijkt op rails te rijden. De volgende keer dus niet meer remmen en nog blijft het speciaal voor sportwagens als de Z06 ontwikkelde Goodyear-rubber aan de weg gekleefd. 't Is indrukwekkend hoe gemakkelijk en gewillig deze Corvette zich laat leiden. Zonder dat je nu op het fun-gevoel iets hoeft in te leveren. Jammer dat het V8-geweld binnenin de auto zo goed gedempt is. Dat specifieke motorgegrom had achter het stuur best wel hoorbaar mogen zijn. Er zijn trouwens autofabrikanten die aan akoestische tuning doen, nu Chevy nog! Onze eerste indruk is hoe dan ook positief. Deze Z06 is niet alleen de snelste Corvetteversie, het is wat mij betreft ook de beste die ik heb gereden. Misschien moet ik er toch maar eens ernstig over denken om te gaan verhuizen. . .