BYD Atto 3 vs. Jeep Avenger - Vergelijkende Test
Zijn dromen bedrog?
91 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Maak je dromen waar, staat er groot uitgeschreven in het Engels op de achterkant van de BYD Atto 3. Build Your Dreams. Het verwijst naar de grote ambities van de Chinese autofabrikant en de hartstochtelijke wens om deze te realiseren. Is de aanval uit het Verre Oosten een nachtmerrie voor Stellantis of bewijst de Jeep Avenger dat dromen toch bedrog zijn?
Jeep zegt me wel wat, maar wat is BYD?
Een enorm merk uit China, dat naast auto's bijvoorbeeld ook bussen maakt. Het merk komt in één keer met heel veel modellen, waaronder de Han, de Tang en de Dolphin, maar dus ook met deze Atto 3. Het is een volledig elektrische cross-over die zeer concurrerend in de markt wordt gezet tegen onder meer de elektrische B-segmenters van Stellantis. Die worden in dit geval vertegenwoordigd door de Jeep Avenger. Die heeft dezelfde 50,8 kWh netto accucapaciteit als andere Stellantis-modellen en ook dezelfde 156 pk elektromotor. De BYD stelt daar 60,5 kWh netto capaciteit tegenover en levert met 204 pk ook fors meer vermogen.
Is de elektrische aandrijflijn van de BYD Atto 3 ook echt beter dan die van de Jeep Avenger?
Meer nog dan bij een auto met verbrandingsmotor, draait bij een EV alles om efficiency. Hoe zuiniger, hoe beter. Met hun koetsvorm zijn deze twee zeker niet in het voordeel, maar ze beloven een bereik van rond de 400 kilometer. Het infotainmentsysteem van de BYD biedt weinig informatie met betrekking tot het verbruik. De boordcomputer toont het verbruik vanaf de dag dat hij de fabriek uit kwam en er is een tweede die dat van de laatste vijftig kilometer laat zien. Regenereren kan in twee stappen en one pedal-rijden is niet mogelijk. We rijden de testauto’s in ideale temperatuuromstandigheden, dat komt de actieradius ten goede. De Chinees komt het verst, wat hij dankt aan de grotere accu. Die is op zijn beurt niet snel vol te laden en de beloofde 88 kW aan de snellader zakt bij ongeveer 45 procent naar rond de 60 kW. Een warmtepomp is standaard op de Atto 3.
De Jeep Avenger heeft de nieuwe Stellantis EV-aandrijflijn met verbeterde efficiëntie en een standaard warmtepomp. Door op het knopje ‘B’ (Brake) te drukken, ga je meer afremmen op de motor bij het liften van het rijpedaal en hoef je minder vaak zelf te remmen. De Avenger heeft exact dezelfde aandrijflijn en accupakket als de Peugeot e-2008, maar verbruikt toch iets meer. De rijrichting kies je door middel van drukknoppen op de middenconsole en druk je die met de ‘D’ twee keer in, dan kom je in de regeneratiemodus. Die vertraagt in dezelfde mate als in de genoemde Peugeot en kent eveneens geen one pedal-functie. Geen van deze EV’s is leverbaar met een trekhaak, zelfs niet voor een fietsdrager. Een behoorlijke misser.
Is de Atto 3 vanbinnen zo goed als de meer Europese Jeep Avenger?
Waar de buitenkant van de Atto 3 nogal mainstream is, zien we aan de binnenkant een bonte verzameling van stijlen en uitgesproken details. Of het nu de snaren in de portieren zijn, de als de huid van een vette neushoorn over elkaar heen liggende lagen op het dashboard of de cirkelvormige uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem, het kon blijkbaar allemaal niet gek genoeg. Op de een of andere manier vormt het ook nog een samenhangend en verfrissend geheel. Dat het de grootste en daarmee de ruimste van de twee is, merk je al bij het instappen, vooral achterin. Daar zit je met een lengte van 1,90 meter nog steeds ruim. De zitpositie is naar onze smaak te hoog, maar de stoel zelf is van goede kwaliteit en biedt voldoende steun. Centraal op het dashboard zit het 15,6-inch grote scherm van het infotainmentsysteem, dat met een druk op de knop ook rechtop kan staan, behalve in de modus Apple CarPlay. En wil je vanuit die modus even de achterruitverwarming aanzetten, dan moet je eerst via twee andere menu’s. Achter het stuur zit nog een klein display met heel veel info in soms heel erg kleine cijfers of letters. De cruisecontrol laat zich alleen in stapjes van 5 km/h regelen en is vrij snel te koppelen aan de actieve rijstrookassistent, die nogal zenuwachtig werkt. Handig is het draaiwieltje voor het volume rechts van de pook, dat zowel door de bestuurder als de passagier gemakkelijk is te bedienen.
De Jeep is vanbinnen minder riant. Dat merk je vooral achterin, waar hij fors krapper is. Voorin valt er niets te klagen, al is de beenruimte voor de bijrijder niet royaal. De gele balk over de volle breedte van het dashboard geeft de Jeep een vrolijke en jeugdige uitstraling. Het instrumentenpaneel is conventioneel en overzichtelijk en het infotainmentsysteem is eenvoudig van opzet, met een snel te doorgronden menustructuur.
De Jeep is zeker wel veel beter in het terrein?
Valt mee, of tegen zo je wilt. Hij is er alleen met voorwielaandrijving, dus echt offroaden kun je vergeten. De besturing voelt in eerste instantie een beetje levenloos aan en krijgt pas stevigheid als je voor de sportiefste rijmodus kiest. Dat gaat dan weer ten koste van de actieradius en je moet beter je best doen om normaal weg te rijden. We proeven dezelfde mate van veercomfort als in bijvoorbeeld de e-2008 en de schokdempers weten het relatief hoge voertuiggewicht goed onder controle te houden. Ook hier zorgt de zwaarlijvigheid voor een solide gevoel.
Achter het stuur van de Atto3 valt vooral de vrij hoge zitpositie op, in combinatie met een zitting die te vlak is. Zou de voorkant van de zetel wat meer omhoog kunnen, dan hadden je benen meer ondersteuning. We zijn echter vooral benieuwd naar de rijeigenschappen. Laten we beginnen met de besturing, die wollig aanvoelt en geen enkele informatie biedt over de relatie tussen band en wegdek. Rijplezier is hier ver te zoeken en daar helpt het onderstel ook al niet bij. De vering op de vooras voelt wat slap aan en de uitgaande slag wordt matig gedempt. Dat maakt de neus onder sommige omstandigheden te beweeglijk en in lange bochten met oneffenheden zelfs onrustig. De reguliere ritten over onze doorgaans goed geplaveide wegen doet de BYD in alle comfort. Dat de 204 pk en 310 Nm naar de voorwielen gaan, is goed te merken als je in de sportieve modus rijdt en hard op het gas stampt. Dan zoeken de banden naar grip en voel je aandrijfreacties in het stuur. Maar ook hier geldt: onder normale omstandigheden valt het vermogen prima te doseren.
Bij deze vergelijkende test zit geen pdf van de productie voor het magazine, omdat in die vergelijkende test ook de vernieuwde Peugeot e-2008 meedoet.
PRIVATE LEASE BYD Atto 3
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Avenger Summit 54 kWh | Leder & Winter Pack | Warmtepomp | Schuif/Kanteldak
- 2024
- 3.411 km

BYD Atto 3 Design 360 CAMERA | PANO | BYD GARANTIE T/M 8-2029
- 2023
- 27.578 km

Jeep Avenger Summit 54 kWh | Camera | Lederen bekleding | Stoelverwarming | Apple Carplay & Android Auto | Parkeersensoren
- 2025
- 15 km
Lezersreacties (91) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.