BMW Z4 M Coupé (2008)

De 'Z' van sensatie

BMW Z4 M Coupé
Met de BMW Z4 M Coupé wil de Beierse autofabrikant de strijd aangaan met de Cayman S van Porsche. Of dat zal gaan lukken? Zeker is in ieder geval dat techniek, prestaties en beleving op een zeer hoog peil staan.

Er zijn auto's die niet alleen fijn zijn om in te rijden, maar ook een genot om naar te luisteren. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval bij de Z4 M Coupé. Het uitlaatgeluid van deze auto is ronduit verslavend. En als er een M op een BMW staat, weet je dat je in alle opzichten een topauto in handen hebt. De overtreffende trap van 'n BMW, zeg maar. Daar kun je als autoliefhebber alleen maar lyrisch van worden.


107 pk per liter
Onder de motorkap van de Z4 M Coupé bevindt zich een atmosferische zescilinder lijnmotor met een inhoud van 3.246 cc. De krachtbron is overgenomen van de Z3 M Coupé, zij het dat er nu iets meer vermogen en koppel beschikbaar zijn. De zespitter vormt een fraai staaltje van techniek, dat zonder tussenkomst van een turbo een hoog specifiek vermogen levert. De BMW-motor komt tot een imposante 107 pk per liter. De krachtbron beschikt onder meer over elektronische gasklepregeling (EDR), die in elk toerengebied een alerte en krachtige respons van de motor moet opleveren. Verder past dankzij BMW's Vanos-systeem ook de timing van de inlaat- en uitlaatnokkenas zich traploos aan de stand van het gaspedaal en het motortoerental aan. Al deze technische hoogstandjes resulteren in een vermogen van 343 pk en een maximumkoppel van 365 Nm. Het laat zich raden dat de BMW daarmee aardig van de plaats komt. De sprint naar de 100 km/h voltrekt zich volgens de Beierse fabrikant in slechts vijf tellen. Ondanks het indrukwekkende vermogen dat de zescilinder produceert, haalt de Z4 M Coupé een topsnelheid van 'slechts' 250 km/h. Inderdaad, afgeregeld.
De M Coupé is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Die vraagt weliswaar om een stevige hand, maar schakelt snel en subliem. De BMW is een feest om te rijden, niet in de laatste plaats vanwege het fantastische geluid en de lekker lage zitpositie, zodat je die lange motorkap voor je ziet liggen. Hij heeft soms een beetje last van onderstuur, maar dat is fractioneel. Wél is de Z4 M hard geveerd, zodat je je van het comfort geen grote voorstelling moet maken.


Compleet uitgerust
Het uiterlijk komt overeen met dat van de M Roadster. Aan de voorzijde valt de grote voorbumper op waarin de lijnen van een X te herkennen zijn en grote luchtinlaten zijn geplaatst. Het verschil met de Roadster – naast het vaste dak – is dat de Coupé een bagageruimte heeft van 300 liter. Onze testauto gaat in de kleur 'carbonschwarz' wat anoniem door het leven, hoewel zijn bijzondere lijnenspel al voldoende aanleiding vormt om je hoofd om te draaien bij het voorbijrijden.

In het interieur onderscheidt de M Coupé zich van de andere Coupés door zijn speciale pookknop, bekledingstrips, en verchroomde luchtuitlaten en details op de portieren. De BMW scoort verder punten met de fraaie afwerking en het fraaie leer. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer automatische airco, lederen sportstoelen, een multifunctioneel stuurwiel waarin onder meer de bediening van de telefoon zit verwerkt en een bandenspanningswaarschuwingssysteem.

Signalement

Merk Bmw
Model Z4 M Coupé
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 89.450

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 3.246 cc
Maximaal vermogen 252 kW / 343 pk bij 7.900 tpm
Maximaal koppel 365 Nm bij 4.900 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.113 mm / 1.781 mm / 1.287 mm
Wielbasis 2.497 mm
Massa leeg 1.395 kg
Laadvermogen 335 kg
Banden voor225/45R18Prijzen
Banden achter255/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,0 s
Brandstofverbruik 12,1 l/100km
CO2-uitstoot 292 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum