BMW Z3 M Coupé (2000)
Magistraal en meeslepend
De M coupé is zowel nauw verwant aan de Z3 roadster als aan de vorige M3, zo heeft hij nog diens 321 pk sterke zes-in-lijn voorin. Maar op dat punt schijnt een verandering op til. Wat een mens nog meer kan wensen? Och... een dagje ongebreideld tekeergaan op het circuit van Assen wellicht?
Voor we van stapel lopen - liefst al te hard natuurlijk, gaan we zo doen - eerst nog even wat andere dingen over onze M coupé. Pk"s weet u inmiddels, 321 stuks - maar over "wat dat dan wel mag kosten" hebben we nog niets gezegd. De M coupé, die Z3-met-dak, kost zo"n f 151.500. Anderhalve ton... "t is natuurlijk een smak geld, maar we dagen u bij deze uit een auto te vinden die voor dat geld 321 popelende paarden biedt.
Rothok
Nog even een rondje om "onze" M lopen voor we loos gaan. De M coupé is volstrekt over de top! Niets, maar dan ook niets mag bij de argeloze voorbijganger een andere indruk wekken dan: "Dat móet wel verschrikkelijk hard gaan". Van die neus met bizarre voorspoiler tot aan de kont met vier uitlaten en alles wat ertussen zit - de M Coupé is één groot overstatement. Dat leidt niet eens tot gemengde reacties: die zijn vrij algemeen uiterst negatief. "Dat is wel het lelijkste rothok dat ik ooit heb gezien," behoorde nog tot de positievere. Máárrr... alles verandert zodra de M Coupé zich in beweging zet. Dit is nou het schoolvoorbeeld van een auto die je moet zien als hij rijdt - dan verandert die wat onbeholpen opgekloptheid opeens in één kolkende massa doelgerichte effectiviteit. En heel eerlijk gezegd: in het tijdperk dat de mode schijnt te dicteren dat snelheid niet mag opvallen (zie niet alleen de M5, maar ook de VW Golf GTI en Peugeot 206 GTI), is zo"n M Coupé eigenlijk een verademing.
Ook van binnen draait het in de M coupé om effectiviteit - wie verwennerij wil, moet maar een M5 kopen. Het interieur is één groot eldorado aan chroom en felle kleuren - bijna op het kitscherige af. We zeggen met nadruk "bijna", want smoelen doet het. Door de verschillende kleuren blauw en de batterijen meters die in instrumentenpaneel en middenconsole te vinden is, weet je meteen: hier kunnen we serieus aan het werk. In de stoelen zit je minder klem dan in die van andere M"s, maar maakt u zich geen zorgen: voor dat klemzitten zorgt de rest van het interieur wel. Het is namelijk akelig krap in zo"n M Coupé. De hoofdruimte is maar net toereikend voor iemand van 1,85, en de binnenspiegel zit op een hopeloze manier in de weg - daar moet je continu onderdoor kijken. Verder mag je jezelf gelukkig prijzen dat het een sportwagen is en je dus vrij dicht op het stuur moet gaan zitten, want verder naar achteren kan hij toch niet.
Je zou kunnen denken dat "dik 300 pk" en "comfort" twee tegengestelde grootheden zijn. En, oh wonder: niets is minder waar. Zoals te verwachten viel, is hij wel behoorlijk stug: heeft ook met z"n wat korte wielbasis te maken, natuurlijk. Hij is wat stuiteriger dan bijvoorbeeld een M3, maar: zonder dat je direct naar de fysiotherapeut moet.
Op Assen
Oh-oh, wat kun je een lol hebben met deze auto. Maar oei-oei, wat is "ie listig. Door de korte wielbasis en het lagere gewicht is de achterkant van de M Coupé stukken nerveuzer dan dat van de M3. Maar als je dat eenmaal onder controle hebt, is het één groot feest achter het stuur van deze M. Dwarsgaan in de overtreffende trap lijkt het motto van dit scheurijzer. Zowel de bocht in, de bocht door én de bocht uit kun je op overstuur nemen. Leve de achterwielaandrijving! Met name het inremmen van de bochten is spectaculair. De achterkant komt daarbij vrij abrupt omzetten. Op die manier kun je de auto al aan het begin van de bocht dwarszetten, zelfs bij meer dan 100 km/h. Tegensturen, beetje gas erop en je kunt het kleine duiveltje gecontroleerd door laten driften. Prachtig!
De M Coupé is leuk, leuk, leuk! Hij is de onbezorgde, de ongeremde, de lolbroek. Elke meter is een feest, maar z"n praktisch nut is door die twee zitplaatsen natuurlijk danig beperkt. En dan is er nog die kwestie van het uiterlijk; wij kunnen er mee leven, maar naar we begrepen hebben zijn we zo ongeveer de enigen.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | M coupé |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 70.109 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.201 cc |
Maximaal vermogen | 236 kW / 321 pk bij 7.400 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.025 mm / 1.740 mm / 1.280 mm |
Wielbasis | 2.459 mm |
Massa leeg | 1.390 kg |
Laadvermogen | 270 kg |
Banden voor | 225/45ZR17Prijzen |
Banden achter | 245/40ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,2 s (fabrieksopgave: 5,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,8 s / 7,5 s |
Brandstofverbruik | 11,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 268 g/km |
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.