Test: BMW X6 (2014)

Het onderste uit de kan

BMW X6
BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6
AutoWeek 45 2014
AutoWeek 45 2014

Je leest het in AutoWeek 45 2014

De opdracht bij de ontwikkeling van de nieuwe BMW X6 was duidelijk. Uiterlijk moest hij minder provocerend zijn dan de eerste generatie. Maar met zijn sportieve prestaties moest hij de X5 overtreffen. Dat is gelukt.

Een kwart van alle auto's die BMW verkoopt is tegenwoordig een SUV. Vooral voor een merk als BMW is dit verkoopsucces bijzonder. Wie had dat dat verwacht, toen BMW in 1999 de X5 introduceerde. Menigeen twijfelde toen nog of een SUV überhaupt bestaansrecht had bij dit merk. Inmiddels weten we beter. Na de succesvolle X5 heeft BMW het aantal SUV-modellen flink uitgebreid. De opvallendste tot nu toe was de X6: een coupé-achtige SUV, die in 2008 het levenslicht zag.

Critici meenden dat BMW met deze hoge, brede coupé toch echt een stap te ver ging. De bluf-SUV was een regelrechte provocateur, waarmee de eigenaar klaarblijkelijk vooral zijn rijkdom wilde etaleren. Wie zou daar nou in willen rijden? Heel veel mensen, zo bleek uiteindelijk. Want de X6 heeft alle verkoopverwachtingen overtroffen. Ruim een kwart miljoen zijn er in de afgelopen zes jaar verkocht. Hij is vooral in China, Rusland en de VS ongekend populair. Andere merken, zoals Mercedes en Audi, hebben met afgunst gezien hoe de X6 een bestseller werd. En zij hebben besloten om binnenkort óók met een X6-achtige variant op de markt komen.

Spannender rijden

De ontwikkelingsafdeling kreeg dan ook een duidelijke opdracht: de nieuwe X6 moest nog spannender rijden dan de X5. En dat is gelukt, zo blijkt bij een eerste kennismaking. Het is achter het stuur niet aan te bevelen, maar wie zijn ogen sluit, meent met een volbloed sportauto onderweg te zijn, die allerminst doet denken aan een SUV. Vrijwel alle typische rijeigenschappen van een SUV zijn geëlimineerd. Vooral dankzij de zegeningen van de elektronica is het de ingenieurs gelukt om de X6 net even wat sportiever af te stemmen. Het is geen wereld van verschil, maar de X6 rijdt beslist een fractie uitdagender en strakker dan zijn tweelingbroer. Hij is daarmee een auto voor fijnproevers, die net even wat meer spanning en sensatie zoeken, dan de toch al zo verwende eigenaren van een X5.

Zet de Dynamic Performance Control van de X6 in de stand Sport of Sport Plus en de kermis kan beginnen. De SUV-coupé daagt je uit bij elke bocht, waar hij zich vervolgens moeilijk van de wijs laat brengen. In vergelijking met de X5 is het achterste deel van de carrosserie van de X6 zo'n 15 procent stijver gemaakt. Het finetunen richtte zich ook op de besturing, die zo mogelijk nog scherper en communicatiever is. Verder zochten de ingenieurs het onderscheid in het karakter van de dynamisch schokdempers en de krachtverdeling in de vierwielaandrijving. Het ingenieuze systeem weet niet alleen de verdeling van de aandrijfkrachten over voor- en achteras te regisseren, maar ook over het linker- en het rechter wiel, wat vooral in bochten tot fabuleuze resultaten leidt. De hydraulisch geregelde anti-rol stabilisatoren houden intussen de koets keurig rechtop. Wie de grenzen van de wegligging verkent, merkt hooguit dat het gewicht van ruim twee ton zich soms laat gelden. Je voelt het ook bij krachtig remmen. Verder leidt de nadruk op sportiviteit een enkele keer tot een onaangenaam hard reagerend onderstel. Wie daar moeite heeft, kan luchtvering op de achteras bijbestellen.

Bij de persintroductie zijn alleen de 50i benzineversie en de M50d diesel beschikbaar. Uiteraard allebei voorzien van de voorbeeldig werkende achttraps automaat, die standaard is in elk X6. Het leuke van de grote diesel is dat hij vervaarlijk gromt bij een flinke dosis gas. Terwijl het traditionele, rauwe, dan wel dreunende, dieselgeluid vrijwel afwezig is, zelfs na de koude start. Met zijn spectaculaire koppel van 740 Nm sleurt de door drie turbo's geholpen motor de X6 met volle kracht vooruit. Wel is het een kleine teleurstelling dat hij soms even moet nadenken voordat het spektakel losbarst.

Gretiger dan de zescilinder diesel is de V8 van de 50i. Hij reageert altijd onmiddellijk zodra je hem aanspreekt en ook hij decoreert zijn brute kracht met een machtige grom. Dit is het blok waarmee de X6 zich van zijn beste kant laat zien: souplesse te over en een en al levenslust. De keerzijde is dat je in no-time bij de pomp staat. Want een verbruik van 9,7 liter op de 100 km is toch wel wat anders dan de 6,6 liter die de diesel vraagt.

In tegenstelling tot de prestaties, doet de X6 het met zijn design deze keer juist rustiger aan. BMW heeft op verzoek van veel klanten voor een minder provocerend uiterlijk gekozen, die de schreeuwerige, eerste generatie toch een beetje over de top vonden. Kenmerken als de lange motorkap en grote wielbasis zijn gebleven, maar de overgang van de SUV-achtige voorkant naar de coupévormige achterkant oogt minder geforceerd dan bij de eerste generatie. Ook het uiterlijk verschil met de X5 is nu minder groot, al is de X6 nog altijd bijna 3 cm langer en 5 cm breder.

Het interieur is ruimer dan voorheen. Ondanks de 6 cm lagere daklijn ten opzichte van de X5, is de hoofdruimte verrassend groot, geholpen door een lager en schuiner geplaatste bank. De benen komen evenmin gauw in de knel en dankzij de vrijwel vlakke vloer kan je makkelijk met z'n drieën achterin zitten. De achterbank laat zich desgewenst in drie delen omklappen. De keurig rechthoekig gevormde bagageruimte groeide van 570 naar 580 liter en met neergeklapte achterbank is het verschil nog groter: van 1.450 naar 1.525 liter. Al zet een X5 daar respectievelijk 650 en 1.870 liter tegenover.

Verder valt op hoe hoogwaardig de afwerking is van deze in de VS gebouwde BMW. Het nieuw vormgegeven dashboard, bekend uit de huidige X5, is aan de bovenkant met mooi, zacht leer afgewerkt en met zichtbare precisie gestikt. De leren stoelbekleding, eveneens van topkwaliteit, is nu ook in een spannende zwart-beige kleurencombinatie leverbaar. Het overzichtelijke en uitstekend informerende instrumentarium lijkt analoog, maar is volledig digitaal. Het nieuwe sportstuur ligt lekker in de hand en daarachter vinden we de peddels voor handmatige bediening automaat. Verder eist in het interieur het grote breedbeeldscherm voor het infotainment alle aandacht op. Natuurlijk, de tussen de stoelen geplaatste iDrive-knop is er ook en hetzelfde geldt voor de eigenzinnig vormgegeven hendel van de automaat. Een tegenvaller is het slechtere zicht naar achteren, als je dat vergelijkt met een X5. De coupélijn met zijn plat liggende achterruit eist hier zijn tol.

De introductie van de nieuwe X6 gaat gepaard met een prijsverlaging, met dank aan de lagere CO2-uitstoot. Het prijsverschil met de X5 bedraagt nu bij de goedkoopste versie €5.000. Begon de prijslijst van de X6 voorheen bij €90.000 voor de 30d, met diezelfde motor is hij nu al vanaf €85.300 te koop. Een prijsverlaging dus van een kleine 5 mille, al komt hij daarmee nog niet meteen binnen het bereik van Jan Modaal. Nog meer ging de prijs omlaag bij de 50i. Die kostte voorheen €143.000 en staat nu voor €123.100 in de prijslijst. Het kleinst is het prijsverschil bij de M50d, die een schamele €1.300 goedkoper is geworden.

De nieuwe BMW X6 arriveert op 6 december bij de Nederlandse dealers. Hij zal allereerst verkrijgbaar zijn als 30d, 50i en M50d. In het voorjaar volgen nog de 35i (€88.100) en 40d (€92.400). Als klap op de vuurpijl volgt later in 2015 de ultieme X6 M met 580 pk sterke V8. De X6 hybride keert niet terug. Bij de eerste generatie was daar nauwelijks vraag naar. Past eigenlijk ook niet bij een auto van dit kaliber. Wie voor een X6 kiest, wil het onderste uit de kan.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (68) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum