BMW X5 xDrive30d (2012)
Prachtige woestheid
De X5 is zo langzamerhand een oudgediende geworden. Het is de tweede generatie van het model en nota bene de oudste BMW op de markt! Hij is alweer bijna toe aan vervanging. De SUV stamt uit 2007, al volgde in 2010 een behoorlijke facelift. Daardoor beschikt de X5 over een relatief nieuwe aandrijflijn, met de jongste dieselmotor en de achttrapsautomaat, die tegenwoordig tot aan de 1-serie toe over het hele BMW-gamma wordt verspreid.
Boze neushoorn
De dieselmotor van de X5 30d, uiteraard een zes-in-lijn, heeft 245 pk tot zijn beschikking. Die kracht komt nogal fors tot je. De BMW rijdt namelijk zoals hij eruit ziet: woest. De X5 rijdt als een boze neushoorn. Omdat je relatief hoog zit en de auto (dankzij het aanwezige Direct Steering) erg direct stuurt, is het even wennen. Het voelt alsof je hoog op de bok zit van een koets die door het vol steroïden gepompte zoogdier wordt getrokken. De auto dendert ervandoor en een kleine stuurbeweging is voldoende om hem abrupt van koers te doen veranderen. Mede door de extreem grote banden (formaat 315? Dat is meer de dan de meeste Ferrari's!) is het gripniveau beangstigend. Het eindresultaat is een auto die gezien zijn hoogte gruwelijk hard de bocht om kan, maar het voelt een beetje geforceerd en onnatuurlijk. Deze sportiviteit komt niet zonder een prijs: de BMW zou iets comfortabeler kunnen zijn. Het speelt hier wel mee dat de auto een M-pakket heeft met het daaraan gelinkte sportieve onderstel.
De hele revolutie naar meer comfort met behoud van sportiviteit die BMW met de huidige 7-serie in gang heeft gezet, kwam net te laat voor de X5 en dat merk je. De X5 is één en al robuustheid, maar gaat een beetje ten onder (al klinkt dat negatiever dan we het bedoelen) aan de ontwikkelingsdrang bij het eigen merk. De nieuwste BMW-modellen zijn qua raffinement zo ontzettend goed (met de 5-serie als beste allrounder), dat je merkt dat de X5 die verfijning niet heeft. We zijn nu een beetje spijkers op laag water aan het zoeken, maar in deze klasse zijn het dit soort dingen die het verschil maken. Ook de aandrijflijn is een beetje ruwer dan andere nieuwe modellen, ook al zijn motor en bak dezelfde als in 'n 530d.
Volgehangen
Het testmodel is behoorlijk volgehangen met extra's en daardoor de duurste van het stel. Zo zitten er een M-sportpakket en een BMW Individual-leerpakket op. Dat tikt nogal aan, al tilt het de auto wel naar een hoger plan. Het leer is prachtig en het M-pakket valt op door onder meer het kleine maar dikke stuurtje en de aanwezige spoilerpakketten. De ergonomie is met dank aan iDrive top. Je vindt al snel je weg door alle menu's. Qua ruimte kom je in de BMW niets tekort. Het is een lel van een auto en onder meer de achterpassagiers hebben daar veel profijt van. De bagageruimte biedt een forse 620 liter en heeft bovendien een dubbele klep die de tildrempel fors verlaagt. Echt terreinwaardig wordt de X5 nooit. Hij heeft hill descent control, maar daarmee heb je het wel gehad.
Oordeel
Deze BMW X5 heeft bijna circuitwaardige rijeigenschappen, maar mist wat raffinement. De zescilinderdiesel heeft veel power.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X5 xDrive30d |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 80.500 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.993 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 540 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.857 mm / 1.933 mm / 1.776 mm |
Wielbasis | 2.933 mm |
Massa leeg | 2.050 kg |
Laadvermogen | 705 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s (fabrieksopgave: 7,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,0s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 195 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.