BMW X5 4.8is (2005)
Imposante race-olifant
Je kunt nooit iedereen te vriend houden; dat geldt niet alleen voor mensen, ook in het dagelijkse leven van een SUV moeten concessies worden gedaan. Je bent óf een sportauto óf je bent een terreinauto. En elke poging deze zo tegenstrijdige concepten te combineren in één auto, lijkt gedoemd te mislukken. Toch zijn er dapperen die het proberen. BMW bijvoorbeeld, met de X5 4.8is. Deze uitvoering staat helemaal bovenaan in het gamma van de BMW X5.
Ze mogen Groen Links een doorn in het oog zijn, de benzineprijzen mogen record na record breken, de economie mag kwakkelen, maar de opmars van dure, superluxe SUV's lijkt niet te stuiten. Binnen die toch al zo succesvolle tak van de autobranche is BMW één van de best scorende merken. De in 2000 geïntroduceerde
X5 wordt al drie jaar op rij meer dan duizend keer per jaar verkocht.
Imposante brul
De 4,8-liter V8 van de BMW klinkt lekker. Imposant brullend spreidt de BMW X5 4.8is zijn vermogen op een felle manier op straat tentoon. Het grappige aan de 4.8is is dat de motor over de hele breedte van het toerenspectrum heel gelijkmatig klinkt, waardoor je soms het idee krijgt dat er een Variomatic-transmissie aan gekoppeld is. Maar met deze motor zou je de aandrijfriemen met één trap op het gaspedaal doen verscheuren en smelten. Als je voor de BMW kiest, moet je overigens wel iets hebben met motorgeluid; wie daar wat rationeler tegenover staat, zal op den duur aardig moe worden van het geluid in de BMW. In het bijzonder als de motor hard moet werken, is hij erg nadrukkelijk hoorbaar aanwezig.
Zelfs de meest doorgewinterde SUV-scepticus moet toegeven dat de BMW X5 op het gebied van de wegligging en de prestaties dicht in de buurt komt van een auto van een gewoner formaat. Het overhellen is ondanks 't hoge gewicht en dito zwaartepunt tot een minimum beperkt en als je de kolos opjaagt tot aan de grens van zijn kunnen, dan glijdt hij heel gecontroleerd en geleidelijk weg. Toch geeft de BMW X5 4.8is je als auto-liefhebber een onbestemd gevoel van verspilling van paardenkrachten. De BMW heeft namelijk een fantastische motor, die we in lichtere en lagere auto's heerlijke dingen voelden doen. In deze kolossale SUV moet hij echter heel hard zwoegen om tot redelijke prestaties te komen.
Kantoor
In het interieur van de BMW X5 vind je degelijke Duitse zakelijkheid. Het passagierscompartiment van de BMW is netjes, maar donker en ietwat saai. De X5 is eigenlijk te vergelijken met een keurig kantoor. Maar of u zo'n workaholic bent, dat kunnen wij natuurlijk niet goed beoordelen. De zit achter het stuur van de BMW neigt naar de zitpositie van de bestuurder in een gewone personenauto. Het hoeft weinig betoog dat de auto ook achterin een zee aan ruimte biedt.
Lage gearing ontbreekt, en dan zijn we weer aanbeland bij de ware aard van dit beestje: is het een terreinauto of niet? De SUV is wel voorzien van een Hill Descent Control-programma, dat bij steile afdalingen door gas en rem over te nemen de snelheid constant houdt. Of is het dan een sportauto? Of ook dat niet?
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X5 4.8is |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 120.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.799 cc |
Maximaal vermogen | 265 kW / 360 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 490 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 93 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.667 mm / 1.925 mm / 1.707 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 2.275 kg |
Laadvermogen | 425 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.300 kg / 750 kg |
Banden voor | 275/40R20Prijzen |
Banden achter | 315/35R20Prijzen |
Topsnelheid | 246 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 6,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,6s |
Brandstofverbruik | 13,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 324 g/km |