BMW X5 3.0i High Executive (2004)
Luxe sneeuwploeg
Met vereende krachten maken we de boel sneeuwvrij. Langzaam onthult de X5 zijn onlangs gefacelifte gezicht. De koplampen zijn geretoucheerd, de bumpers aangepast, dat werk. Het is -14 0C, maar het omdraaien van de contactsleutel betekent simpelweg starten-lopen. Om op de begaanbare weg te komen, moeten we over een smal pad waar de sneeuwschuivers nog níet zijn geweest. De BMW X5 heeft best wat terreineigenschappen, maar of hij dit redt? Goed dat we wintersloffen hebben, al zijn deze afgestemd op het sportieve karakter van de auto. De banden zijn een compromis tussen extra grip bij sneeuw en kou enerzijds en goed functioneren bij hoge snelheden op een droge Autobahn anderzijds.
De X5 heeft de nieuwe vierwielaandrijving, BMW's xDrive. Met een basisverdeling van 62 procent achter en 38 procent voor, zorgt die niet alleen voor veel grip en tractie, maar het systeem houdt de auto bovendien prachtig in balans. Als 't systeem merkt dat de voorwielen gaan glijden, wordt in een fractie van een seconde meer aandrijving naar de achterwielen gestuurd, in extreme situaties zelfs tot 100 procent. Andersom geldt uiteraard hetzelfde. Een lamellenkoppeling in de tussenbak regelt het aandrijfkoppel tussen achter- en vooras. Omdat het systeem via diverse sensoren elektronisch gestuurd wordt, is de reactiesnelheid zeer groot. Natuurlijk werkt het samen met BMW's Dynamische Stabiliteitscontrole (DSC). Met remingrepen wordt een vorm van sperwerking tussen de linker- en rechterkant nagebootst (ADB-X), maar dat heeft z'n beperkingen. Af en toe verliezen de wielen tractie, ook omdat de sneeuw zich ophoopt onder de bodemplaat. Meer bodemspeling, langere veerwegen en een sperdifferentieel, zoals een échte terreinauto, zou praktisch zijn. We proberen ook de Hill Descent Control uit. Dit systeem leidt de auto stapvoets omlaag, je hoeft alleen te sturen.
Toerenverval
De zescilinder-in-lijn levert een vermogen van 231 pk en een koppel van 300 Nm. De 3.0 pakt soepel op en levert over een breed toerengebied prima prestaties. De top is begrensd op 210 km/h, maar bestel je 't sportpakket (met grotere wielen), dan gaat de begrenzer eraf. In dat geval moet de X5 214 km/h halen. Klein minpuntje is de vijftraps Steptronicautomaat, die standaard deel uitmaakt van het High Executive-pakket. Hij schakelt zijdezacht en biedt met de standen 'comfort' en 'sport' én de mogelijkheid handmatig te schakelen, voor ieder wat wils. Maar ronduit irritant is 't enorme toerenverval (zo'n 2.000 tpm) tussen drie en vier. Bij lage snelheden wordt dit verdoezeld door het slippen van de automaat. Trek je echter stevig door, dan merk je dat de motor te ver terugzakt.
De zetels van de X5 High Executive zijn ruim en luxe, met verstelmogelijkheden, die elektrisch te regelen zijn. De X5 heeft een in delen neerklapbare achterbank, waardoor de ruimte op allerlei manieren te benutten is de X5 3.0i High Executive is voorzien van onder meer alarm klasse 3, parkeerhulp, automatische airco, koplampsproeiers, xenon koplampen en adaptieve bochtenverlichting, leren bekleding met stoelverwarming, navigatie en een cd-wisselaar, gescheiden klimaatzones van de airco en de elektrisch verstelbare voorstoelen. En dat voor € 78.800.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X5 3.0i High Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 80.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.979 cc |
Maximaal vermogen | 170 kW / 231 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 93 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.667 mm / 1.872 mm / 1.715 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.995 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.300 kg / 750 kg |
Banden | 235/65HR17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s (fabrieksopgave: 8,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,7s |
Brandstofverbruik | 12,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 312 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW X5 4.8is (2005)
Test: Range Rover Sport Supercharged - BMW X5 4.8is
Test: Renault 4 – Vier is meer dan vijf
Classic Review: Monsterlijke half miljoen dure Audi Sport Quattro trekt als een dolle
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.