BMW X3 Xdrive20d High Executive (2011)

Versoepeld beleid

BMW X3 Xdrive20d High Executive
De eerste BMW X3 was – buiten een van de grondleggers van het luxueuze midi-SUV segment – eigenlijk een wat merkwaardige auto. De tweede generatie lijkt veel meer op een gekrompen X5 en steekt onderhuids stukken beter in elkaar.

Wat was die eerste generatie BMW X3 een knetterhard geveerde auto. Om de relatief hoge auto 'als een BMW' door bochten te laten gaan, koos het merk in 2004 voor een hard onderstel, maar dat zorgde er wel voor dat de X3 een bijzonder vermoeiende auto was om lange stukken mee te rijden. De tweede generatie is een veel fijner rijdende auto dan zijn voorganger. Waar de eerste X3 zijn heil zocht in keiharde vering en demping om een sportief gevoel te creëren, durft de huidige generatie zowaar licht te deinen. Ons exemplaar is voorzien van Dynamic Damper Control met drie standen, maar zelfs in de hardste stand Sport+ zijn de veerwegen aanmerkelijk langer dan voorheen.

En toch voelt het chassis nooit zacht of zompig. Waar je eerst vaak een trap na kreeg van de dempers, bijvoorbeeld bij een verkeersdrempel, absorbeert de ophanging zo'n klap nu veel soepeler. De auto probeert niet langer krampachtig strak te zijn en biedt zo meer comfort. Dat is vooral op lange trajecten een hele vooruitgang. Ook merk je dat BMW het elektronisch gestuurde sturen goed in de vingers heeft. De X3 laat zich neutraal besturen, zo goed zelfs dat het systeem vrijwel nooit voor irritatie zorgt. Op stadstempo werkt Variable Sport Steering, zoals BMW's snelheidsafhankelijke principe heet, vrij licht, maar naarmate de snelheid toeneemt, neemt ook de tegendruk toe. Dit gaat allemaal zo gelijkmatig dat het je nooit verrast of in negatieve zin opvalt. Wel belangrijk om te weten is dat de X3 onder alle omstandigheden bovengemiddeld direct stuurt.

Fijne aandrijflijn

Dat BMW ervaring heeft met het bouwen van prettige, allround compacte SUV's, blijkt ook uit de aandrijflijn die de Beiers in de X3 Xdrive20d monteren. Onder de motorkap van de midi-SUV vinden we een 2,0-liter dieselkrachtbron, die 184 paardenkrachten en 380 Nm op de been brengt. Volgens de fabriek sprint deze auto in 8,5 seconden van nul naar honderd kilometer per uur en bedraagt de topsnelheid rond de 210 km/h.

De combinatie van de soepele en sterke viercilinder turbodieselmotor en de fabelachtige achttraps automatische transmissie is niet minder dan grandioos. De X3 komt vlot en vooral vloeiend op stoom. De ZF-achtbak schakelt snel en soepel. Op de soepele samenwerking van motor en bak is dan ook wonderbaarlijk weinig aan te merken. Opvallend is verder dat BMW de X3 standaard voorziet van een start-stopsysteem, ongeacht of er een automaat aan boord is. Hoewel het even wennen is, werkt het systeem in de X3 prima; je houdt je voet op de rem en de motor slaat af. Zodra je weer kunt rijden, haal je de voet van het pedaal en de wat rauw startende viercilinder leeft alweer voordat je het gaspedaal bereikt. Door z'n Efficient Dynamics, die naast het start-stopsysteem onder meer bestaat uit de terugwinning van remenergie, realiseert de BMW dan ook een fraai brandstofverbruik. Wij scoorden een gemiddelde consumptie van 1:14,8 en dat is heel netjes voor een dergelijke hoge en met 1.700 kilo niet bepaald lichte auto.

Signalement

Merk Bmw
Model X3 xDrive20d High Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 65.435

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 67 l
Lengte / breedte / hoogte 4.648 mm / 1.881 mm / 1.661 mm
Wielbasis 2.810 mm
Massa leeg 1.700 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,7s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 147 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum