BMW X3 Xdrive20d High Executive (2011)
Versoepeld beleid
Wat was die eerste generatie BMW X3 een knetterhard geveerde auto. Om de relatief hoge auto 'als een BMW' door bochten te laten gaan, koos het merk in 2004 voor een hard onderstel, maar dat zorgde er wel voor dat de X3 een bijzonder vermoeiende auto was om lange stukken mee te rijden. De tweede generatie is een veel fijner rijdende auto dan zijn voorganger. Waar de eerste X3 zijn heil zocht in keiharde vering en demping om een sportief gevoel te creëren, durft de huidige generatie zowaar licht te deinen. Ons exemplaar is voorzien van Dynamic Damper Control met drie standen, maar zelfs in de hardste stand Sport+ zijn de veerwegen aanmerkelijk langer dan voorheen.
En toch voelt het chassis nooit zacht of zompig. Waar je eerst vaak een trap na kreeg van de dempers, bijvoorbeeld bij een verkeersdrempel, absorbeert de ophanging zo'n klap nu veel soepeler. De auto probeert niet langer krampachtig strak te zijn en biedt zo meer comfort. Dat is vooral op lange trajecten een hele vooruitgang. Ook merk je dat BMW het elektronisch gestuurde sturen goed in de vingers heeft. De X3 laat zich neutraal besturen, zo goed zelfs dat het systeem vrijwel nooit voor irritatie zorgt. Op stadstempo werkt Variable Sport Steering, zoals BMW's snelheidsafhankelijke principe heet, vrij licht, maar naarmate de snelheid toeneemt, neemt ook de tegendruk toe. Dit gaat allemaal zo gelijkmatig dat het je nooit verrast of in negatieve zin opvalt. Wel belangrijk om te weten is dat de X3 onder alle omstandigheden bovengemiddeld direct stuurt.
Fijne aandrijflijn
Dat BMW ervaring heeft met het bouwen van prettige, allround compacte SUV's, blijkt ook uit de aandrijflijn die de Beiers in de X3 Xdrive20d monteren. Onder de motorkap van de midi-SUV vinden we een 2,0-liter dieselkrachtbron, die 184 paardenkrachten en 380 Nm op de been brengt. Volgens de fabriek sprint deze auto in 8,5 seconden van nul naar honderd kilometer per uur en bedraagt de topsnelheid rond de 210 km/h.
De combinatie van de soepele en sterke viercilinder turbodieselmotor en de fabelachtige achttraps automatische transmissie is niet minder dan grandioos. De X3 komt vlot en vooral vloeiend op stoom. De ZF-achtbak schakelt snel en soepel. Op de soepele samenwerking van motor en bak is dan ook wonderbaarlijk weinig aan te merken. Opvallend is verder dat BMW de X3 standaard voorziet van een start-stopsysteem, ongeacht of er een automaat aan boord is. Hoewel het even wennen is, werkt het systeem in de X3 prima; je houdt je voet op de rem en de motor slaat af. Zodra je weer kunt rijden, haal je de voet van het pedaal en de wat rauw startende viercilinder leeft alweer voordat je het gaspedaal bereikt. Door z'n Efficient Dynamics, die naast het start-stopsysteem onder meer bestaat uit de terugwinning van remenergie, realiseert de BMW dan ook een fraai brandstofverbruik. Wij scoorden een gemiddelde consumptie van 1:14,8 en dat is heel netjes voor een dergelijke hoge en met 1.700 kilo niet bepaald lichte auto.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X3 xDrive20d High Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 65.435 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 67 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.648 mm / 1.881 mm / 1.661 mm |
Wielbasis | 2.810 mm |
Massa leeg | 1.700 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,7s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (50) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.