BMW X3
Uit de schaduw
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
De introductie van de BMW X3 laat nog even op zich wachten; in november is het zo ver. Maar wij rijden nu al met een van de laatste, vrijwel productierijpe, gecamoufleerde prototypes van de auto.
Het uiterlijk mag dan nog wel in nevelen gehuld zijn, duidelijk is dat de X3 veel meer heeft ondergaan dan een facelift. Dat heeft-ie ook wel nodig om uit de schaduw van zowel z'n kleine als z'n grote broer te kruipen, en een speler van formaat te worden in het segment van de midi-SUV's. Wij konden alvast rijden met een gecamoufleerd exemplaar.
Met de X5 zette BMW ooit nieuwe standaarden voor SUV's; vooral voor wat betreft het weggedrag. Met de X3 probeerde het merk opnieuw een dynamische vierwielaandrijver neer te zetten, maar dan een maatje kleiner. Helaas voor de Duitsers heeft de compactere X3 nimmer het succes gekend van kloeke X5. Hij startte eigenlijk al enigszins op het verkeerde been. Ten tijde van z'n introductie had de X3 vrij baan, want het model kende nog geen concurrentie, maar toch trokken de verkopen nooit werkelijk aan. Aanvankelijk was de X3 relatief een tamelijk dure auto. Evengoed konden de bumpers niet eens in carrosseriekleur worden uitgevoerd, en zaten in het interieur materialen verwerkt die een BMW onwaardig waren. En dan de rijeigenschappen. Het onderstel van de X3 was vooral knalhard afgestemd, maar dat is iets anders dan dynamisch. Gedurende z'n bestaan heeft BMW veel kritiekpunten die aan de X3 kleefden voor een belangrijk deel opgelost, maar de ingrepen hebben niet kunnen verhelen dat de belangstelling voor het model tot op de dag van vandaag aan de lauwe kant is. In eigen huis wordt-ie nu links en rechts gepasseerd door andere X-modellen. Dit jaar heeft BMW ter illustratie negentig X5's gesleten en al 511 X1's. Hierbij steken de 74 X3's maar magertjes af. Terwijl de automobilist de X3 kennelijk links laat liggen doen Audi met de Q5 en Volvo met de XC60 goede zaken. De concurrentie lift mee op de trend van een toegenomen vraag naar wat compactere, maatschappelijk meer aanvaardde SUV's ten koste van de full size-mastodonten, en pionier BMW heeft het nakijken. Daar laat de Beierse fabrikant, die in andere delen van de markt zo succesvol is het uiteraard niet bij zitten; in november komt het met een geheel nieuwe X3, die zich zoals de Duitsers dat gewend zijn aan de top van de markt moet kunnen nestelen.
Doeken
Het verschil tussen voornamelijk de X1 en de X3 is momenteel te klein, en BMW ziet nogal wat X3-rijders hun auto inruilen tegen een rijker uitgeruste, krachtiger gemotoriseerde X1. Met de komst van de nieuwe generatie X3 wordt de auto weer keurig en met een groter onderscheidend vermogen tussen de X1 en X5 in gepositioneerd. De camouflage kan als we oog in oog staan met het model niet verhullen dat de X3 een behoorlijke groeispurt heeft doorgemaakt. Hij is maar liefst acht centimeter langer dan de huidige X3 en twintig centimeter korter dan de X5. Hij benadert qua maatvoering de eerste editie van de X5. De wielbasis is ook gegroeid, en de toename daarvan komt voornamelijk ten goede aan achterpassagiers. Waar je als volwassene achter in de huidige X3 snel in de knoei komt met je benen, daar ervaar je in de komende voldoende ruimte voor de onderste ledematen, zo merken we als we plaatsnemen in een van de laatste preproductiemodellen. Het dashboard daarvan is nog deels in doeken gewikkeld, maar de zichtbare stukken zorgen voor herkenning. Het dash is niet geheel verrassend geïnspireerd op dat van de X1 en X5, wat een betere ergonomie betekent, én de komst van iDrive naar de X3.
Solide
Een belangrijk kritiekpunt op de X3 betreft z'n weggedrag. Het onderstel is zo straf afgesteld dat de auto oncomfortabel over oneffenheden in het asfalt stuitert. De komende X3 rekent voorgoed af met deze smet op het blazoen. Het onderstel is voor een belangrijk deel gebaseerd op dat van de 3-serie, en daar doet de X3 z'n voordeel mee. Tijdens een spreekwoordelijke ronde om de kerk met de nieuwe BMW, voelt hij gebalanceerder en volwassener aan dan de huidige X3. Meer solide ook, zonder zwaarlijvig te worden. Dankzij een toegenomen spoorbreedte staat de X3 voortaan breder op z'n wielen en geeft hij een stabielere indruk. De X3 groeit weliswaar, maar door een slimmere toepassing van staal en het ontbreken van een reservewiel, bijvoorbeeld, legt hij vijfentwintig kilogram minder in de schaal dan nu. De besturing is van typische BMW-snit; commando's die je via het stuurwiel aan de voorwielen geeft, worden zonder dralen opgevolgd. Middels de sportbesturing communiceert de X3 ook prima met je wat er onder de wielen gebeurt; zoals we dat van BMW gewend zijn. Voor het model heeft het merk ook een snelheidsafhankelijke Servotronic-stuurinstallatie en eentje met conventionele bekrachtiging beschikbaar. Deze vallen bovendien vrij te combineren met een actief onderstel. Wij rijden met de X3 20d. De tweeliter zelfontbrander in het vooronder kennen we uit de 320d xDrive coupé en levert 184 pk. BMW claimt dat het brandstofverbruik van deze uitvoering met negen procent gedaald is. Reductie van dieselconsumptie heeft het niet alleen bereikt door de X3 te laten afvallen, maar tevens door de toepassing van het start-stop-systeem. Behalve de versie met de manuele zesbak krijgt ook die met achttraps automaat deze voorziening mee. Van de automatische transmissie heeft BMW overigens ook een sportversie beschikbaar, met andere software en flippers achter het stuurwiel.
Hybride
De X3 20d is straks in november leverbaar naast de 306 pk sterke 35i. Hiervan meldt de fabrikant dat het brandstofverbruik met 15 procent is teruggedrongen. Niet lang daarna verschijnt de 28i. Binnen een halfjaar tot een jaar na de introductie van de nieuwe X3 komen de 35i, de 30d en de 35d op de markt. Hoewel de komende X3 volgens BMW geschikt is voor de toepassing van een hybride aandrijflijn, plant het naar eigen zeggen vooralsnog niet zo'n groene versie. Over prijzen van de auto is op dit moment nog niets bekend. Als we in oktober, vlak voor de publieksintroductie, uitgebreid kunnen kennismaken met de nieuwe X3, is daarover ongetwijfeld meer duidelijkheid.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (11) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.