Test BMW X1 xDrive28i
Wat nou, downsizen?
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
De atmosferische zescilinder verdwijnt uit BMW's X1 Xdrive28i. Hoewel de typebenaming blijft, krijgt het model een vierpits tweeliter turbomotor onder de kap. Wordt het daarmee voortaan behelpen met de 28i?
Met z'n gloednieuwe tweeliter viercilinder turbomotor wil BMW meer handen en voeten geven aan de technologie die het zelf Efficient Dynamics heeft gedoopt. Inzet hierbij is een lager brandstofverbruik en dientengevolge een geringere belasting van de natuurlijke leefomgeving zonder dat de sportieve merkwaarden in het gedrang komen. Volgende maand lanceert BMW de viercilinder in de X1 Xdrive28i, en daarin blijkt deze downsizemotor de filosofie van het merk verrassend goed te belichamen. De motor komt in de toekomst in diverse vermogensvarianten in verschillende modellen. BMW is van plan nog dit jaar de keuzemogelijkheid aan nieuwe viercilinders uit te breiden, maar wil nog niet zeggen waar ze zullen opduiken. We speculeren er op dat de 1-serie de volgende is die met een vierpitter van de nieuwe generatie kan worden uitgerust.
In de X1 Xdrive28i, die z'n typebenaming behoudt, vervangt de viercilinder de 258 pk sterke ongeblazen drieliter zes-in-lijn. De tweeliter mobiliseert dertien pk minder, maar komt toch tot een evenmin misselijke 245 pk. In trekkracht verslaat hij echter z'n voorganger. Het maximale koppel bedraagt namelijk 350 Nm en da's 40 Nm meer dan de zescilinder ontwikkelt. Bovendien komt die trekkracht bij de nieuweling belangrijk eerder vrij, bij net iets meer dan 1.000 tpm. En ten slotte is er het verbruik. Volgens BMW heeft de nieuwe tweeliter voldoende aan 7,9 liter euro loodvrij per honderd kilometer. Da's aanmerkelijk minder dan de drieliter consumeert. Een lager verbruik betekent ook een geringere belasting van het leefmilieu. De CO2-uitstoot van de vierpitter is 16 procent lager dan die van de zescilinder. Die blijft volgens de fabrikant bij deze X1 steken op 183 g/km. De huidige 28i met zescilindermotor stoot nu nog 219 gram per kilometer uit.
Klinkend CV
Een mooie theorie, een klinkend cv, dat moet gezegd. Maar hoe bevalt de nieuwe viercilinder turbomotor in de praktijk? Natuurlijk mist hij de kenmerkende, opzwepende zescilinderhuil van de afzwaaiende drieliter, maar ook zonder deze karakteristieke sound weet de vierpitter je wel degelijk voor zich te winnen. Zo laat hij de X1 prachtig gelijkmatig accelereren.
De motor pakt al vanuit lage toerentallen mooi en stottervrij op en blijft tot een slordige 7.000 tpm onverminderd aan de X1 sleuren. Pas daarboven is de koek op. De vierpitter brengt daarbij weliswaar niet de meest inspirerende klanken ten gehore, maar klinkt nimmer amechtig, hoe hard je ook doorhaalt. De twinscroll-uitlaatgasturbo, die BMW al op z'n geblazen zescilinders toepast en nu ook op de nieuwe generatie vierpitters schroeft, komt fluweelzacht in; van een turbogat is geen sprake. De tweeliter laat de X1 niet alleen mooi lineair, maar ook sneller accelereren dan de drieliter. BMW claimt dat de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h met de jongste editie van de X1 Xdrive28i in 6,1 tellen geklaard is, en da's 0,7 tellen sneller dan de oorspronkelijke 28i. De topsnelheid ligt 10 km/h hoger dan voorheen. Je zou bijna vergeten dat zo'n X1 toch een slordige 1.600 kilogram in de schaal legt. En dan valt het eerdergenoemde, door BMW opgegeven brandstofverbruik van 7,9 liter per 100 kilometer nogal mee.
Trukendoos
Dat brandstofverbruik wordt ook in de nieuwe X1 Xdrive28i bijna vanzelfsprekend mede gedrukt door verschillende maatregelen uit BMW's Efficient Dynamics-trukendoos. De versie met handgeschakelde zesversnellingsbak heeft een start-stopfunctie. Onopgemerkt door de inzittenden worden verder remenergie opgeslagen en de elektrische waterpomp in- en uitgeschakeld. Dat laatste is uiteraard afhankelijk van de koelingsbehoefte vande motor.
De X1 blijft verder natuurlijk een X1. Hij neemt je veel werk uit handen, zonder afstandelijk aan te voelen. Het blijft simpelweg een onvervalste rijdersauto die spoort als op rails. De aandrijfkrachten wordenvia 'n elektronisch aangestuurde lamellenkoppeling verdeeld over de voor- en achteras. De Xdrive – dat in combinatie werkt met BMW's Dynamic Stability Control (DSC) – reageert snel op gripverlies van de wielen. Onder normale omstandigheden gaat 60 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 40 procent naar de voorwielen. Als het systeem tijdens accelereren signaleert dat de voorwielen beginnen te glijden, dan stuurt het in een fractie van een seconde meer aandrijving naar de achterwielen, en andersom. Hierdoor wordt de X1 in een oogwenk weer in het juiste spoor geduwd. Vrijwel niemand kan kwaad met 'm, zo gemakkelijk laat-ie zich beheersen. Natuurlijk kun je het elektronische vangnet uitzetten en het jezelf wat lastiger maken, maar de integrale aandrijving haalt steeds de kolen uit het vuur, mits je niet té gek doet, uiteraard. Want als je te hard een bocht íngaat, kan geen enkel 4WD-systeem je nog helpen.
De BMW voelt ook bij hoge snelheden zo vertrouwenwekkend aan en betrekt je zodanig bij het rijden dat je al snel heel veel met de auto durft. Hoewel-ie tamelijk hoog op de poten staat en de koets dus ook betrekkelijk ver boven het wegdek uittorent, helt-ie niet overdreven over in de bochten. De auto blijft mooi stabiel, hoe hard je ook met 'm ravot, en geeft je een groot gevoel van veiligheid. De besturing werkt prettig direct. De neus volgt zonder vertraging bewegingen van het stuurwiel en wat dat betreft draagt ook deze compacte SUV met recht het blauw-witte propellerlogo.
Over de streep
De nieuwe X1 Xdrive28i zal niet het verkoopkanon van de serie worden, vooral omdat de veelal zakelijke rijder toch voor 'n diesel zal gaan. Maar een zwaktebod is de nieuwe viercilinder beslist niet, hoewel-ie ook met de enigszins deprimerende term downsizemotor wordt aangeduid. Hij presteert op alle fronten beter dan z'n voorganger, dus wat nou, downsizen? Hooguit zou je tegen 'm kunnen gebruiken dat de geblazen vierpitter de sensationele en voor BMW zo kenmerkende zescilinderhuil ontbeert waarop de nu scheidende X1 Xdrive28i je trakteert. Maar als de prestaties van de nieuweling je nog niet over de streep trekken, dan zal de prijs dat zeker wel doen. Hij staat voor € 49.500 in de boeken, en dat is bijna € 8.000 minder dan BMW nu voor de X1 Xdrive28i vraagt!
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.