BMW 8-serie - Rij-impressie

M8ig voorgerecht

61 reacties

Video
AutoWeek 44 2018
AutoWeek 44 2018

Je leest het in AutoWeek 44 2018

Na twintig jaar keert de 8-serie terug in het gamma van BMW. Een legendarische naam, die helaas de vorige keer niet tot volle wasdom kon komen. De cabrio en de M-versie haalden het productiestadium toen niet. Dat gaat bij de nieuwe wel gebeuren, maar eerst proeven we voor met de M850i coupé.

Sommige momenten zijn onbetaalbaar. Onder een warme ochtendzon over een bijna uitgestorven bergweg in het zuiden van Portugal rijden met de nieuwe BMW 8-serie, valt in die categorie. Niet in de laatste plaats omdat de nieuwe topcoupé uit Beieren precies datgene doet wat er beloofd is. Het is een echte GT: groot, voorzien van alle luxe die een mens zich kan wensen en comfortabel zonder week te worden. Toegegeven, er zijn concurrenten op de markt die door toepassing van luchtvering nog comfortabeler kunnen zweven, maar dat offer heeft BMW bewust willen brengen. Het comfort moet namelijk de eerste laag zijn van een auto die volgens BMW moet beantwoorden aan alle sportieve aspiraties die een bestuurder redelijker- wijs en onredelijkerwijs kan hebben in een bijna vijf meter lange coupé van net geen tweeduizend kilo. Afgezien van luchtvering hebben de engineers om die reden de trukendoos vrijwel tot op de bodem leeg- getrokken, zeker in het geval van de M850i waarmee we tijdens de introductie rijden. Vierwielaandrijving zit er altijd op, maar in principe moet de achteras het meeste werk verzetten. Vandaar dat er tussen de brede achterbanden een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel zit dat continu het koppel verdeelt. Adaptieve schokdempers en vierwielbesturing zijn ook altijd aanwezig op de M850i. De achterwielen kunnen, in de meest sportieve omstandigheden en tot een snelheid van 88 km/h, tot drie graden verdraaien in tegenovergestelde richting aan de voorwielen. Optioneel kan er geko- zen worden voor adaptieve anti-rollbars, die afhankelijk van de omstandigheden meer rol kunnen toelaten voor een hoger comfort of juist minder rol voor meer scherpte en grip.

VERGEVEN

Zoals gezegd resulteert die technologie-cocktail niet in de meest comfortabele GT die je kunt kopen. Maar hoe verder het tempo omhooggaat, hoe meer je als bestuurder geneigd bent dat de 8-serie te vergeven. Niet alleen kán de M850i heel veel, maar ondanks de hulpsystemen geeft hij je ook het idee dat je zelf verantwoordelijk bent voor een goede afloop in plaats van je alles uit handen te nemen. Met alle systemen op maximaal sportief en het ESP in de sportstand voelt de auto bij het insturen dankzij de vierwielbesturing fel en direct. Rollen doet de koets bijna niet en daarna blijkt de balans bijna neutraal. Een randje waarschuwend onderstuur kan worden weggenomen met het gas; de achteras duwt de coupé dan bijna direct weer in het spoor.

Zelfs op het circuit van Estoril valt de M850i in het spoor van een M5 niet direct door de mand. Na enkele ronden beginnen de remmen en banden het weliswaar merkbaar zwaar te krijgen, maar dan duw je ook wel onbehoorlijk hard door. Voor wie dat wil, komt er op niet al te lange termijn een echte M8. Dan kan de besturing meteen wat verder verfijnd worden. Je krijgt nu wat weinig informatie via het stuurwiel en dat is met 530 pk niet zo’n prettige gewaarwording. Gelukkig komt er via je zitvlak wel informatie binnen.

Dat vermogen komt uit de bekende 4,4-liter V8 met twee in de V geplaatste turbo’s, die in aangepaste vorm ook dienstdoet in bijvoorbeeld de eerdergenoemde M5. Opvallend is dat BMW werk heeft gemaakt van het geluid, waardoor de M Performance al bijna net zo agressief klinkt als het top- model der 5-en. Helemaal zonder trucage is het niet, maar het geeft in ieder geval het gevoel van veel vermogen. Dankzij 530 pk en 750 Nm vanaf 1.800 tpm zijn de prestaties overweldigend. Binnen de vier seconden staat er 100 op het nieuwe digitale instrumentarium en alleen een elektronische begrenzer voorkomt dat de M850i doorstampt naar 300 km/h. Boven in de toeren wordt de gasprespons van de achtcilinder een stuk giftiger en hoewel de vernieuwde ZF achttraps automaat op het circuit de laatste paar procent scherpte mist, beantwoordt de transmissie op de openbare weg altijd aan je wensen. Je kunt vraagtekens zetten bij de ethische aspecten van een aandrijflijn met zo veel vermogen en een verbruik dat altijd aan de verkeerde kant van 1 op 10 zal blijven, maar presteren doet de BMW er wel mee.

NIET ZO BIJZONDER

Uiteraard heeft het hoge verbruik in Nederland gevolgen voor de bpm en daarmee de prijs. Reden dat de 8-serie met V8 begint bij een kleine € 170.000. Geen kleingeld en in dat segment zijn er diverse concurrenten. De S-klasse coupé van Mercedes, maar ook de Bentley Continental GT en Porsche Panamera. Die hebben vanbinnen een veel exclusievere uitstraling. De 8-serie biedt een aangename werkplek en dankzij een nieuwe generatie iDrive staat de gebruiksvriendelijkheid buiten kijf, maar afwerking en materiaalgebruik zijn minder bijzonder dan in genoemde concurrenten. Vooral omdat, afgaande op de foto’s, min of meer hetzelfde dashboard in de Z4 en 3-serie komt. Glazen accenten en zachter leer kunnen niet voorkomen dat de gelijkenissen voor dit geld te groot zijn. Gelukkig kan het ook minder.

Bij de introductie verschijnt naast de M850i ook een 840d xDrive en op termijn wordt het motorenaanbod zowel naar boven als naar beneden uitgebreid. Reken daarnaast op de komst van een cabriolet, een vierdeurs Gran Coupé en van al die varianten echte M-uitvoeringen. Zo lost BMW een paar beloftes in die het met de eerste generatie in de jaren 90 heeft gedaan. Daarvan zijn prototypes ontwikkeld voor een echte M8 en een cabriolet, die het productiestadium niet haalden. Eigen- lijk is de M850i dus het voorgerecht. En hoewel niet foutloos, smaakt dat zeker goed.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

bmw m850i
BMW 8-serieBMW 8-serieBMW 8-serieBMW 8-serieBMW 8-serieBMW 8-serieBMW 8-serieBMW 8-serieBMW 8-serieBMW 8-serie

  • +Veel stuurplezier
  • +Onderscheidend uiterlijk
  • -Interieurafwerking niet aan de top
  • -Besturing mist scherpte

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum