Test: BMW i3 33kWh (2016)
BMW breidt zijn i3-gamma uit met een versie met extra actieradius. Dat kan voor veel mensen net de doorslag geven om over te stappen.
Bijtelling is nu al jaren de sturende factor als het gaat om zakelijk autorijden. Maar de effecten daarvan nemen af en volgend jaar is het echt over. Met één uitzondering. Volledig elektrische auto's houden de lage bijtelling van 4 procent. En juist omdat voor plug-in hybrides volgend jaar ook het normale tarief van 22 procent zal gaan gelden, kan de EV (en de incidentele waterstofauto) zich onderscheiden. Met een vanafprijs van € 35.500 is de auto voor genoeg zakelijke rijders binnen bereik en met op papier een actieradius van 200 km kom je in praktijk zo'n 130 kilometer ver. In veel gevallen is dat echter niet genoeg. Als je niet zeker weet of je kunt laden op de plek van bestemming, mag de afstand tot je reisdoel eigenlijk niet meer zijn dan de helft daarvan en 65 kilometer is dan ineens niet zo ver. Maar de trend om bestaande EV's te voorzien van een grotere accucapaciteit (eGolf, Nissan Leaf, Renault Zoe) zien we ook bij BMW. De accu heeft nu lithium-ion cellen met een hogere energiedichtheid waardoor de capaciteit is gestegen van 22 naar 33 kWh. Een stijging van 50 procent, waarmee de range van de auto in theorie omhoog gaat naar 300 kilometer. BMW is zelf reëel genoeg te zeggen dat dat in de praktijk lastiger wordt, hoewel volgens de Duitsers bij dagelijks gebruik 200 km geen probleem moet zijn.
SPRINTER
Een testrit liet zien dat de actieradius met 200 km begon. Na enkele kilometers rustig rijden in de stad was die zelfs iets gestegen, dus BMW maakt hier geen valse beloftes. Met die reikwijdte zal de auto voor veel meer mensen een reële optie worden, wat door de lage bijtelling volgend jaar nog eens extra zal worden versterkt. De 33 kWh rijdt verder exact gelijk aan de bestaande i3. Dat betekent dat het een erg verfijnde auto is met een nogal bijzonder maar hoogwaardig interieur. Met 170 pk heeft hij veel vermogen dat zich dankzij de elektropower vooral vertaalt in een snelle (tussen)sprint. Het grootste nadeel is dat de auto wel erg hard remt bij gas los. Soms is dat handig, maar bijvoorbeeld in een file zou het prettig zijn als je dit kon aan- en uitzetten, zoals in de VW eGolf. De i3 met 33 kWh is zowel met als zonder range-extender verkrijgbaar en kost € 1.200 meer dan de 22 kWh, dat lijkt ons een heldere keuze als je toch een i3 neemt.
- +200 km is prettig ver voor een ev
- +Hoogwaardige auto
- -Nog steeds niet naar zuid- frankrijk
- -Geen keuze remmen op de motor
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.