BMW 525i Touring – 2005 – 387.684 km - Klokje Rond
Niet elke BMW rijdt geweldig...
94 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dat BMW auto’s bouwt die bovengemiddeld prettig sturen, is zo zoetjes aan wel bekend. Om dat zo te houden, is goed onderhoud van het onderstel een eerste vereiste, net als een setje fijne banden. Keurmeester Joep Schuurman komt echter niet al te enthousiast terug van zijn proefrit.
Bij het wegrijden was ik best enthousiast, want ondanks de bijna vier ton op de teller loopt de motor erg mooi en schakelt de automatische versnellingsbak keurig vloeiend en schokvrij. Maar toen ik de snelweg op draaide en de haakse bocht bewust met een iets te hoog tempo nam, zakte dat enthousiasme snel in. De achterkant zette een stapje opzij en dat hoort niet zo bij die snelheid. En ook op klinkerwegen en verkeersdrempels zakte de BMW qua onderstel door het ijs”, horen we van Joep na zijn testrit.
Gelukkig is de eigenaar van de auto zelf niet aanwezig; van dit nieuws zou hij misschien een hartverzakking krijgen. Zijn zoon Sjaqiel, die de aanmelding deed, is naar Soesterberg gekomen en lijkt niet van zijn stuk gebracht door deze onheilstijdingen. “Dat er wat aan zou mankeren, had ik wel verwacht. De auto is dertien jaar oud en er wordt flink wat mee gereden. Toen mijn vader hem kocht, zat er al lpg in. Al zijn auto’s reden op gas, met uitzondering van de Zafira diesel die hij ooit heeft gehad. Die beviel voor geen meter en dus kwam er snel weer een auto met lpg, een Mitsubishi Galant.
Ik rijd zelf sinds een paar maanden met een Seat Ibiza uit 2008 en ook die loopt op gas. Er staat nu bijna 210.000 km op de klok en ik hoop er nog lang mee te kunnen rijden. Deze 525 kocht mijn vader in 2013, toen er 190.000 km op de teller stond. De tweede eigenaar heeft de gasinstallatie laten inbouwen en daarvan profiteer je als occasionkoper. Helaas ging de brandstofpomp in de gastank al snel stuk, een bekend kwaaltje bij dit systeem van Vialle.”
TE DUNNE REMSCHIJVEN
Deze motorengeneratie is meteen ook een van de laatste die nog vrij eenvoudig kon worden omgebouwd naar het rijden op lpg. Tot 2007 hadden de motoren indirecte inspuiting, maar daarna stapte het merk over naar directe brandstofinjectie. In de eerste twee jaar van dit model 5-serie (vanaf 2003) gebruikte BMW nog de zescilinders van zijn voorganger, de E39, zoals de 192 pk sterke 2,5-liter in deze 525i. Een heerlijke zes-in-lijn, die bovendien als zeer duurzaam te boek staat. Bovendien leent deze generatie motoren zich zeer goed voor het rijden op gas, mede dankzij de hydraulische klepstoters, maar ook door de goede kwaliteit van de cilinderkop. Sjaqiel: “Motorisch gezien hebben we de afgelopen vijf jaar nooit problemen gehad. Het blok krijgt op tijd verse olie en mijn vader laat er gewone bougies in draaien, niet die speciale voor lpg. Er is een keer iets met de versnellingsbak geweest; dat was de duurste reparatie tot nu toe.
Het onderhoud doen we deels zelf of met hulp van een kennis. Hij gaat niet elk jaar naar de garage voor een beurt, alleen maar voor de keuring. De nieuwe voorremblokken liggen al in de kofferbak en worden binnenkort gemonteerd.” Onderwijl heeft Joep het linkervoorwiel gedemonteerd om beter zicht te krijgen op de wielophanging en de remschijf. De blokken zijn inderdaad bijna op, maar als hij de dikte van de schijven meet, raakt hij gealameerd. Dit zit al onder het door de fabrikant toegestane minimum! “We zullen de remleidingen ook maar eens inspecteren, want die gaan na al die jaren vaak roesten”, meldt Joep nadat hij weer een notitie in zijn schrijfblok heeft gemaakt.
EEN LANGE LIJST
Zoals dat bij veel auto’s het geval is, zitten ook bij deze BMW de remleidingen die van voor naar achter lopen keurig weggewerkt achter een plastic kap, samen met de brandstofleidingen. Goed beschermd tegen vuil en vocht, zou je denken. Als het stuk kunststof is verwijderd, zien we echter al snel dat het behoorlijk mis is met het leidingwerk. Op diverse plekken zijn de remleidingen sterk aangetast door roest. “Ik durf er niet eens met mijn schroevendraaier aan te komen, anders ga ik er meteen doorheen”, laat onze keurmeester geschrokken weten. Ook de rubberen remslangen bij de achterwielen zijn in een niet al te beste conditie. En zo gaat het nog wel even door met het noteren van mankementen.
Ook bij de voorwielophanging is het nodige mis. Dat de afstandsbediening van de centrale vergrendeling niet werkt, is dan maar klein leed. Oorzaak daarvan is een kabelbreuk in de achterklep, een kwaaltje van de oudere BMW Touring. Sjaqiel, die intussen druk aan het appen is met het thuisfront: “Ik sta hier echt van te kijken. Er is meer aan de hand dan ik dacht! Het is mijn vaders bedoeling om deze auto ‘op’ te rijden, maar zo te zien lijkt dat moment al aanstaande. De laatste twee jaar kijken we wel eens naar een geschikte opvolger, maar die hebben we nog niet kunnen vinden.
Nu is het de vraag of het verstandig is om heel veel geld in de BMW te investeren. De lijst met mankementen is erg lang geworden. Maar goed, we hebben er nu bijna 200.000 kilometer mee gereden zonder extreem dure reparaties, dus vanuit dat perspectief is het misschien geen gek idee om wel stevig te investeren, zodat hij nog een paar jaar mee kan. De carrosserie en de aandrijflijn zijn nog in prima staat. Ik ga het nieuws thuis overbrengen en dan zie ik wel wat mijn vader doet. Hij is best aan deze auto gehecht, dus het zal mij niet verbazen als hij de gebreken laat verhelpen, want voor dat geld heb je in elk geval geen gelijkwaardige auto.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Bij het instappen viel direct het grote aantal brandende storingslampjes op. De auto meldt dat er problemen zijn met de remmen, het ABS, de gordels en een hoop achterstallig onderhoud. Tijdens het rijden is daar niet zo veel van te merken, totdat er wat meer van het onderstel wordt gevraagd. Zodra er drempels worden genomen, wat steviger bochtenwerk wordt gedaan of bijvoorbeeld een uitwijkmanoeuvre wordt gemaakt, geeft de BMW het op. Geen goed voorteken voor de keuring. Tijdens de inspectie en proefrit vielen aardig wat zaken op. Al met al mankeert er erg veel aan de BMW. ”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 525i Touring |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 54.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.494 cc |
Maximaal vermogen | 141 kW / 192 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 245 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.843 mm / 1.846 mm / 1.491 mm |
Wielbasis | 2.886 mm |
Massa leeg | 1.555 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 232 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 525i Executive | Cruise | Airco | Stoelverwarming | Automaat
- 2005
- 318.539 km

BMW 5-serie Touring 550i High Executive E61 | 116.000KM | M-Package | 1st Swiss Owner | Panorama
- 2006
- 116.000 km

BMW 5-serie Touring 530xi High Executive / FULL OPTION / LPG / M pakket
- 2006
- 196.560 km
Lezersreacties (94) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.