BMW 525d Touring Executive (2004)

Edel lastdier

BMW 525d Touring Executive
Bij de stationcar gaat het om lifestyle. Niet de ruimte, maar de uitstraling. BMW bezigt al sinds jaar en dag de term Touring voor zijn combi's. Het Beierse merk introduceerde niet zo lang geleden de Touringversie op basis van de jongste generatie 5-serie.

De schokgolf die de nieuwe 5-serie teweegbracht, is enigszins bedaard. En de 5 Touring heeft een beduidend lagere acceptatiegrens, omdat die vermaledijde bilpartij ontbreekt. De achterkant van de Touring is tamelijk conventioneel en in balans met het eigenzinnige front. Typische BMW-stijlkenmerken zijn er te over: lange wielbasis, korte overhangen en uiteraard de Hofmeister-knik in de achterste zijruit. Juist dát detail geeft de 5 Touring en profil een sportieve aanblik. De scherpe vouw op de taillelijn zorgt voor een evenwichtige vlakverdeling.

Lekkere wekplek
De BMW biedt genoeg binnenruimte. De verstelmogelijkheden van stoel en stuur staan garant voor een lekkere werkplek.  Vanaf die bestuurdersstoel heb je in de5-serie uitzicht op een overzichtelijk dashboard. Eenvoud kenmerkt het ware, moeten ze bij BMW gedacht hebben. Het aantal knoppen is beperkt en veel functies zijn ondergebracht in het veelbesproken i-Drive. Met een ronde draaiknop, die ook voor- en zijwaarts is te bewegen, bedien je de radio, het navigatiesysteem en tal van andere functies. In de praktijk gebruik je het systeem nauwelijks, simpelweg omdat alle belangrijke functies vanaf het stuur zijn te bedienen. Het intoetsen van een telefoonnummer is echter een regelrechte ramp. Cijfertje voor cijfertje moet je ermee invoeren. Die telefoon is sowieso een dure grap: bijna € 2.000! Doe ons maar een gewone carkit. In de BMW ziet alles er gelikt uit, maar hier en daar wordt een kunststofsoort toegepast die niet in dit kaliber auto thuis hoort. Kijk maar eens naar de paneeltjes waarin de schakelaars van de ruitbediening zijn ondergebracht. Echt niet fraai. Gelukkig overheersen in de 5 mooie, kwalitatief hoogwaardige kunststofsoorten en voelt elke knop en schakelaar solide aan. De testauto is uitgerust met de optionele Head Up Display. Daarmee worden zaken als snelheid, instelling van de cruise control en aanwijzingen van het navigatiesysteem op de voorruit geprojecteerd. De snelheidsmeter zelf is duidelijk genoeg en een groen symbooltje op de voorruit dat je eraan herinnert dat de cruise control actief is lijkt ook overbodig.

Heerlijke zes in lijn
De BMW is een heerlijke rijdersauto. Hij is communicatief en informeert bestuurder uitstekend. Erg fijn als je van het echte autorijden houdt. Het dieselaggregaat van de 525d levert 177 pk en 400 Nm. De zes in lijn van BMW is een uiterst gecultiveerde motor. Uitgebalanceerd tot en met en krachtig als een goed getrainde atleet. De uitlaatgassen gaan de atmosfeer pas in nadat ze een roetfilter gepasseerd zijn. De zestrapsautomaat, die deel uitmaakt van het Executive-pakket, weet altijd wat je wilt en in de sportstand is hij je zelfs een slag voor. De zescilindermotor in combinatie met de zestrapsautomaat en het geweldige onderstel en prettige besturing staan garant voor vrachten rijplezier.
Over de vormgeving kunnen we uren debatteren, maar wij vinden de BMW een bijna elegante verschijning. Hij maakt een sportieve en compacte indruk. Over de kwaliteit van deze Duitse topper bestaat geen twijfel. Die is zichtbaar van hoog niveau. En ook wat uitrusting betreft is er weinig te wensen overgebleven.

Signalement

Merk Bmw
Model 525d Touring Executive
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 65.835

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.497 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.843 mm / 1.846 mm / 1.491 mm
Wielbasis 2.886 mm
Massa leeg 1.660 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55R16Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,8s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 213 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum