BMW 5-serie Touring

Boenderen Met Wagon

BMW 5-serie Touring
AutoWeek 16 2004
AutoWeek 16 2004

Je leest het in AutoWeek 16 2004

Na de komst van de nieuwe BMW 5-serie sedan hebben er nog veel mensen gewacht op de introductie van de stationwagen, of liever, de Touring. Nu is hij er, voorzien van tal van praktische zaken, die echter net als bij zijn concurrent van Mercedes een optie zijn.

Sinds 1991 is de populariteit van de stationwagon alleen maar toegenomen. Ook BMW heeft daarvan geprofiteerd. Van de eerste generatie van de 5-serie Touring zijn er ruim 125.000 verkocht en van de tweede generatie is dat aantal meer dan verdubbeld. Daarvan zijn er tussen eind 1997 en nu 260.000 verkocht. BMW verwacht dat de vraag naar stationwagons in de eerstkomende tien jaar nog verder zal toenemen. Daar zou de nieuwe 5-serie Touring ook van moeten kunnen profiteren.

Hoe dat ook zal uitpakken, BMW heeft er veel aan gedaan om de nieuwe Touring zo praktisch mogelijk te maken. De stationwagon is tegelijk met de sedan, die vorig jaar op de markt kwam, ontwikkeld. Dus heeft hij hetzelfde onderstel en een lichtere carrosserie. Alle Tourings zijn standaard uitgerust met luchtvering achter, die zich automatisch aanpast aan de mate van belading.
Het gewicht van de nieuwe Touring is 50 kg lager dan dat van zijn voorganger. Hij is evengoed gegroeid: 6 cm in de lengte, 4 cm in de breedte en 5 cm in de hoogte tot 4,84/1,85/1,49 m.
De inhoud van de bagageruimte is eveneens toegenomen: van 410 l tot 500 l. Met de achterbank neergeklapt is de inhoud 1.650 l (was 1.525 l). Boven op de het reservewiel (een thuiskomer) en onder de laadvloer zit een ondiep plastic bergruimte met verschillende vakken. Ook kun je de laadvloer voorzien van twee deksels, waarvan de dichtstbijzijnde verticaal kan worden opgeklapt en gesteund met twee kunststof schotten. Die dienen dan als vakverdeling, zodat je daartussen boodschappentassen of een kratje 'schuifvast' kunt neerzetten.
In de achterklep is de ruit apart te openen en eventueel (een optie dus) gaat daarbij de afdekking van de bagage automatisch schuin omhoog, ook als je de gehele klep opent. Een andere optie is de elektrische bediening van de achterklep. Standaard wordt de klep elektrisch gesloten wanneer je op de knop in de binnenkant van de klep drukt. Dakrails zijn niet standaard (€ 443), maar leverbaar als optie of als onderdeel van het in ons land geleverde Executive-pakket (€ 5.900), waartoe ook metallic lak, 6-trapsautomaat, parkeerhulp, verlichtingspakket (bixenon) en een alarm van klasse 3 behoren. Standaard zijn 16-inchwielen, terwijl in een later stadium run-flat-banden als optie worden geleverd.



Nog niet klaar
Tijdens onze eerste kennismaking met de nieuwe Touring hebben we gereden met de 530d en de 545i. Beide motoren kennen we al uit de sedan en natuurlijk voldoen ze ook in de Touring uitstekend. Als je van de toch ook al niet onderbemeten diesel overstapt in de 545i met zijn fraaie V8, is het boenderen geblazen. Boenderen in Beieren, waar het hier en daar nog mag én kan. We hadden er trouwens op gerekend dat de 272 pk sterke 535d ook beschikbaar zou zijn, maar de productie van de nieuwe dieselmotor begint pas van de zomer. Deze zelfontbrander is uitgerust met een dubbele variabele turbo en levert een vermogen van 272 pk, terwijl het maximumkoppel 560 Nm bij 2.000 tpm bedraagt. Al bij 1.500 tpm is er 500 Nm beschikbaar. De 535d wordt in het vierde kwartaal bij de dealers verwacht. De 520i en de 530i komen volgend voorjaar.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum