BMW 118i (2017) - Op de rollenbank
RWD en een halve zes-in-lijn
75 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Weinig automerken hebben zo’n enorme schare trouwe fans als BMW. Een van de redenen is die onweerstaanbare ‘Freude am Fahren‘. Dat geldt ook voor de rollenbank-auto van deze week: een BMW 118i die een beetje gekieteld is.
Toen de 1-serie nog een échte BMW was
BMW verdient een lintje voor het fenomeen 1-serie. Althans, die van vorige generaties, want geen enkele fabrikant had bij de introductie van de eerste modelreeks E87 in 2004 een achterwielaangedreven compact in het gamma. Dat getuigt van lef. Dat is binnenruimte opofferen voor de plek van een cardanas. Je moet als fabrikant immers een complexer onderstel optuigen om die voorwielen alleen te laten sturen.
BMW deed het en hield vol tot 2019. Toen verscheen de modelgeneratie F40 met voorwielaandrijving. Op de rollenbank vandaag dus een BMW toen de 1-serie nog een échte BMW was. Eigenaar Miller Verheij uit Rheden heeft er bewust voor gekozen; hij is een fan. “Inmiddels is mijn vader helemaal om. Die is ook op BMW overgestapt. Eerst een 3-serie, toen een X2 en nu een X4.” Grappig, meestal is het andersom.
BMW 118i meteen gechipt
Miller is een autokenner en -liefhebber, studeert nog, rijdt daarnaast taxi en ging voortvarend op zoek. Zijn Volkswagen Golf IV was namelijk simpelweg versleten. Hij wilde een gebruikte BMW 1-serie, van een particulier en dus heel bewust zonder garantie. “De 1-serie is de betaalbaarste pure BMW. Ik ben aardig thuis in de autowereld en ik durf dat wel aan. Het scheelt een hoop geld als je hem niet bij de garage koopt. Mijn vader is ook een petrolhead. We horen en zien wel of het te vertrouwen is.” Dus kwam hij thuis met een driedeurs 118i met niet te veel kilometers op de klok. “Ja, het is een 1,5-liter driecilinder, maar ik zeg altijd: een halve zescilinder.” Bovendien is hij gezegend met een heerlijke handbak. “Dat maakt het echt af. Het past als een handschoen.”
Na één week eigenaar te zijn van de witte Beier maakte Miller al een afspraak voor een chiptuning. “De auto staat garant voor 136 pk, maar ik vond hem nogal lui. Er was vast voorzichtig mee gereden. Daarom heb ik hem laten tunen. Nu zou hij 177 pk moeten hebben, maar ik denk dat het meer is. Na de chiptuning ben ik ermee naar mijn broer in Zwitserland gereden en ik tikte op de teller met speels gemak de 245 km/h aan. Dat ging allemaal zo gemakkelijk.”
Bij de les
Miller vertelt enthousiast over zijn compacte BMW, maar hij is niet blind voor andere leuke auto’s. “Die Golf IV was een heerlijk hoor, en tussendoor heb ik nog een Polo GTI gereden. Daarmee had ik heel veel ellende, maar ook lol. Toch sluit ik niet uit dat ik nog een keer een Golf GTi wil. Dat is toch een geweldige auto.”
Terug naar de BMW. Die is niet echt zuinig. “Nee, ik moet echt mijn best doen om 1 op 13 te rijden, maar meestal haal ik dat niet.” Alles heeft zijn prijs, zullen we maar zeggen. Pakt de 1-serie op de Haagse rollenbank, onder het toeziend oog van chef Ghisbert van Ginhoven, een prijs? Jazeker, het vermoeden van Miller was juist. De gechipte driepitter is goed bij de les met een prachtige score van 181 pk en 290 Nm.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 118i |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.256 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.329 mm / 1.765 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.290 kg |
Laadvermogen | 590 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 112 g/km |
Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.