BMW 118i (2017) - Op de rollenbank

RWD en een halve zes-in-lijn

75 reacties

Video

Weinig automerken hebben zo’n enorme schare trouwe fans als BMW. Een van de redenen is die onweerstaanbare ‘Freude am Fahren‘. Dat geldt ook voor de rollenbank-auto van deze week: een BMW 118i die een beetje gekieteld is.

Toen de 1-serie nog een échte BMW was

BMW verdient een lintje voor het fenomeen 1-serie. Althans, die van vorige generaties, want geen enkele fabrikant had bij de introductie van de eerste modelreeks E87 in 2004 een achterwielaangedreven compact in het gamma. Dat getuigt van lef. Dat is binnenruimte opofferen voor de plek van een cardanas. Je moet als fabrikant immers een complexer onderstel optuigen om die voorwielen alleen te laten sturen.

BMW deed het en hield vol tot 2019. Toen verscheen de modelgeneratie F40 met voorwielaandrijving. Op de rollenbank vandaag dus een BMW toen de 1-serie nog een échte BMW was. Eigenaar Miller Verheij uit Rheden heeft er bewust voor gekozen; hij is een fan. “Inmiddels is mijn vader helemaal om. Die is ook op BMW  overgestapt. Eerst een 3-serie, toen een X2 en nu een X4.” Grappig, meestal is het andersom.

BMW 118i meteen gechipt

Miller is een autokenner en -liefhebber, studeert nog, rijdt daarnaast taxi en ging voortvarend op zoek. Zijn Volkswagen Golf IV was namelijk simpelweg versleten. Hij wilde een gebruikte BMW 1-serie, van een particulier en dus heel bewust zonder garantie. “De 1-serie is de betaalbaarste pure BMW. Ik ben aardig thuis in de autowereld en ik durf dat wel aan. Het scheelt een hoop geld als je hem niet bij de garage koopt. Mijn vader is ook een petrolhead. We horen en zien wel of het te vertrouwen is.” Dus kwam hij thuis met een driedeurs 118i met niet te veel kilometers op de klok. “Ja, het is een 1,5-liter driecilinder, maar ik zeg altijd: een halve zescilinder.” Bovendien is hij gezegend met een heerlijke handbak. “Dat maakt het echt af. Het past als een handschoen.”

Na één week eigenaar te zijn van de witte Beier maakte Miller al een afspraak voor een chiptuning. “De auto staat garant voor 136 pk, maar ik vond hem nogal lui. Er was vast voorzichtig mee gereden. Daarom heb ik hem laten tunen. Nu zou hij 177 pk moeten hebben, maar ik denk dat het meer is. Na de chiptuning ben ik ermee naar mijn broer in Zwitserland gereden en ik tikte op de teller met speels gemak de 245 km/h aan. Dat ging allemaal zo gemakkelijk.”

Bij de les

Miller vertelt enthousiast over zijn compacte BMW, maar hij is niet blind voor andere leuke auto’s. “Die Golf IV was een heerlijk hoor, en tussendoor heb ik nog een Polo GTI gereden. Daarmee had ik heel veel ellende, maar ook lol. Toch sluit ik niet uit dat ik nog een keer een Golf GTi wil. Dat is toch een geweldige auto.”

Terug naar de BMW. Die is niet echt zuinig. “Nee, ik moet echt mijn best doen om 1 op 13 te rijden, maar meestal haal ik dat niet.” Alles heeft zijn prijs, zullen we maar zeggen. Pakt de 1-serie op de Haagse rollenbank, onder het toeziend oog van chef Ghisbert van Ginhoven, een prijs? Jazeker, het vermoeden van Miller was juist. De gechipte driepitter is goed bij de les met een prachtige score van 181 pk en 290 Nm.

Signalement

Merk Bmw
Model 118i
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.256

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.250 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.329 mm / 1.765 mm / 1.421 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.290 kg
Laadvermogen 590 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 112 g/km

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (75) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum