BMW 1-serie vanaf 2019 (F40) - Occasion aankoopadvies
Lekker totaalpakket
31 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Louis Blom
- Occasion koopadvies
BMW schakelde over op voorwielaandrijving voor de 1-serie F40 die vanaf 2019 in de showroom staat. Zes jaar later is de kritiek op dat besluit grotendeels verstomd.
Waarom koost BMW voor voorwielaandrijving?
Het kon niet meer anders, die voorwielaandrijving.
. De jongste generatie van BMW's populaire hatchback ging zijn vloer delen met die van de Mini. Kostenbesparing, synergie, meer binnenruimte. Niets meer, niets minder. Dus verhuisde de aandrijving van achter naar voren en zodat motor en bak een kwart slag konden draaien. Kritiek vanuit de hoek van liefhebbers en journaille viel de ‘einser’ ten deel, maar die verstomde toen bleek dat hij -bijna- net zo fijn stuurt als de achterwielaangedreven voorgangers.
Wie zijn de concurrenten van de BMW 1-serie?
Vraag eens aan mensen, of ze voor of achterwielaandrijving hebben, ze weten het soms niet eens…. en als ze het al weten interesseert het ze geen zier, zolang hij maar voldoende rijplezier oplevert
Daarbij komt dat ook alle concurrenten met die configuratie op de weg zijn gezet. Welke concurrenten dat zijn? Voor de hand liggende zoals de Mercedes-Benz A-Klasse en de Audi A3 Maar net zo goed een dure Volkswagen Golf en uit eigen gelederen de Mini Countryman en Clubman. De Honda Civic speelt een bijrol, maar is van alle het best te omschrijven als liefhebbersauto. Een auto die je heel bewust kiest. De BMW 1-serie wordt ook niet door Jan en alleman gekozen. Alleen al omdat hij nieuw aan de prijs is. Dat noemen we PREMIUM.
Wat is er allemaal te koop?
Gebruikt kom je de intern F40 aangeduide 1-serie inmiddels volop tegen. Je kunt kiezen uit drie- en viercilindermotorisering variërend van 109 pk voor de 116i tot 306 pk voor de M135i. Dieselen kan ook: met de 115 pk 116d en 118d van 150 pk rijd je heel economisch en met de 190 pk sterke 120d combineer je economisch en vlot doorrijden. Handmatig schakelen kan alleen met de instapbenzines en diesels.Op alle andere versies krijg je standaard een zeventraps automaat. X-drive, vierwielaandrijving zit standaard op de sterkste varianten, als optie op de 120d. Nodig, niet echt..
Geen zescilinders meer en ook geen driedeurs…..
Das war einmal!!
Wat is de meerwaarde van een BMW?
Het interieur hangt samen met de gekozen uitvoering. De sportstoelen op de M- en de Sport worden geprezen om hun zitcomfort. De hoge wangen zijn wel slijtagegevoeliger dan bij de gewone stoelen.
De 1-serie biedt dankzij de betere ruimte indeling -wat- meer bagageruimte en beenruimte achter dan in de voorgaande generaties. Voorwielaandrijving biedt zo zijn voordelen. Maar verwacht nog altijd geen ruimtewonderen.
Ondanks die voorwielaandrijving is hij heerlijk om mee onderweg te zijn. Zoals bijna alle BMW’s.
Het nadeel is dat ze veel aandacht nodig hebben in de werkplaats.
Hoe is het met de techniek?
We gaan eens even langs bij Marco den Hertog, technisch specialist, wat kan hij vertellen van de aandachtspunten van deze generatie BMW 1-serie?
“BMW’s staan erom bekend dat ze behoorlijk wat onderhoud nodig hebben, maar bij deze 1-serie is dat dankzij die voorwielaandrijving minder want minder techniek, dus ook minder om te onderhouden of te vervangen. Een lekke afdichtingspakking is een aandachtspunt dat voorkomt als ook koelvloeistoflekkage. Een serieuze zaak is ook dat het gevulcaniseerde rubber in de trillingsdemper van de krukaspoelie die zowel dynamo als waterpomp via de multiriem aandrijft kan loslaten. Daardoor worden beide niet meer aangedreven met mogelijk warmlopen tot gevolg. Gaat er een lampje branden op het dashboard negeer dat dan nooit want dit kan echt schade veroorzaken. Verder: hou je aan de onderhoudsinterval, liever eerder nog de auto voor onderhoud aanbieden dan later.”
Wat zijn nog wat punten van aandacht?
De carrosserieafwerking is keurig. Daarentegen laat de interieurafwerking steekjes vallen. Met name de afdichtingsrubbers van de achterportieren krijgen opvallend vaak kritiek: door inferieure lijm.
De handvatten, zijn ook niet stevig genoeg gemonteerd waardoor je ze makkelijk te ver uittrekt.
Verder lopen de meningen van reviewers uiteen als het onderwerp interieurkwaliteit beschrijven: de een vindt het niet premium, de ander prijst de afwerking. De kunststoffen onder de gordel zijn nogal nogal krasgevoelig zijn. Zonde.
Pak bij een proefrit met de 1-serie van je keuze ook een woonwijk met drempels. BMW's, dus ook deze derde generatie 1-serie, zijn, als ze veel hebben gelopen, vaak gevoelig voor slijtage aan draagarmen, fusees en schokdempers. En dat hoor je dan.
Veel gebruikers zijn zeer tevreden over hun auto die nu zes jaar op de markt is. Neem evengoed je tijd voor je speurtocht, want er is voldoende keus, zowel in motorisering als in kleur.
Is de BMW 1-serie een aanrader of niet?
Is een vier jaar oude voorwielaangedreven BMW 1-serie nog BMW genoeg? Wij vinden van wel. Is het een occasion die je wil hebben? Zeker weten, alleen luistert het bij deze auto extra nauw dat hij goed verzorgd is. En zijn onderhoud tijdig heeft gehad. Dan heb je er een fijne auto aan, met net dat beetje meer rijplezier. En een wat steviger prijskaartje natuurlijk.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 118i |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.705 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.480 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.319 mm / 1.799 mm / 1.434 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 695 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 213 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 129 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW 120i High Executive M-Sport, NAP, Leder, DigDash
- 2021
- 52.521 km

BMW M135i xDrive High Executive / CarPlay / Navi / Elec. Stoelen / M-Performance velgen
- 2020
- 59.104 km

BMW 116i High Executive Modell M Sport, M aerodynamiek-kit, BMW Live Cockpit Professional, Sportstoelen, LED-koplamp, Parkeerhulp Plus, Active Guard Plus, DAB, Connected Package Professional, Snelheidsregeling met remfunctie, etc.
- 2022
- 31.726 km