Bentley Bentayga - Test

Engelse reus weer up-to-date

48 reacties

Video
AutoWeek 40 2020
AutoWeek 40 2020

Je leest het in AutoWeek 40 2020

Het is alweer 12 jaar geleden dat we de EXP 9 F conceptcar zagen en ons een hoedje schrokken. Maar de Bentayga was een groot succes zoals elke nieuwe dure SUV en is inmiddels toe aan een facelift. Roy ging er kort mee op pad.

De concept-car was misschien nog erger dan het uiteindelijke product. In alweer 2012 kregen we de Bentley EXP 9F concept-car voor het eerst te zien. “Mozes kriebel, willen ze ons blind hebben?”, was één van de eerste reacties op social media. Het was geen mening die zeldzaam was. Een SUV was dan ook niet wat we van een merk als Bentley hadden verwacht, iets wat we inmiddels wel als een achterhaalde gedachte kunnen afdoen als je kijkt naar auto’s als de Lamborghini Urus en de Rolls-Royce Cullinan. De auto was wel erg heftig en weinig verfijnd.

Toen in 2015 op de IAA het productiemodel van de Bentayga werd getoond, waren de scherpste randjes er wel af. En het merk had het goed gezien: de vraag was er. Zelfs in ons calvinistische Nederland wist de Bentayga, zoals de auto heette, zijn weg naar klanten te vinden. Heel raar is het ook weer niet. De Continental is een coupé met toch minder bruikbaarheid, bijvoorbeeld voor een gezin. Een Flying Spur heeft die plek in theorie wel, maar daar zit je zelf achterin, omdat je chauffeur voorin zit. En dan komt de Bentayga in beeld. Extreem sportief waren de lagere auto’s toch nooit en de bruik baarheid van deze auto is zonder meer groter dan welke andere Bentley dan ook. Met de luxe kun je je helemaal uitleven. Leer, hout, carbon en aluminium, in welke combinatie dan ook: u vraagt, wij draaien.

COMPLETE MAKE-OVER

Nu ruim vier jaar na lancering zitten daar ook de belangrijkste upgrades: alles wat zichtbaar is. Het front kreeg een complete make-over en is nu in lijn met de nieuwe Continental en Flying Spur met de herziene koplampen en grotere grille. Zonder meer een verbetering. Dat geldt nog meer voor de achterkant, waar de plompe lichtunits plaatsmaakten voor de smalle, ovale vorm die we ook zien op de andere nieuwe modellen van het merk. Aan de binnenkant zien we een gewijzigd multimediasysteem, duidelijk geënt op de nieuwe stijl van Audi. Dat is opvallend, aangezien de Continental juist een Porsche-achtig systeem gebruikt.

Het is evengoed zeer modern, met een hoge resolutie en veel connectiviteitsmogelijkheden. Wel zou het wat sneller kunnen werken. Als je met alleen een touchscreen werkt, is dat belangrijk om je ogen zo kort mogelijk van de weg te houden. Tesla laat zien hoe het ook kan, ook al is het systeem in de Bentley wel veel mooier. Apple CarPlay en Android Auto zijn nu beide standaard. Het stuurwiel is verder nieuw, net als de deurbekleding en de stoelen.

Door een gewijzigd design van die fijne zetels hebben de achterpassagiers iets meer ruimte, waarbij de vraag is of ze dat nodig hadden. Achterin zit je nog altijd extreem ruim en uiteraard kun je de auto ook als vierzitter laten afleveren. Nieuw is ook het uitneembare touchscreen achterin, dat we eerder zagen in de nieuwe Flying Spur en waarmee je zaken als de stoelverwarming en het schuifdak kunt bedienen als je chauffeur je bevelen niet snel genoeg opvolgt. Hoe mooi en warm het allemaal ook is, op de achterbank is te merken dat een Rolls-Royce Cullinan nog net even een ander niveau heeft, bijvoorbeeld nog twee keer zo dikke vloermatten, maar die auto is dan ook zomaar twee keer zo duur.

DEZELFDE MOTOR

Qua aandrijflijn is er niet veel veranderd en dat was ook niet echt nodig. De auto is vooralsnog alleen leverbaar met de bekende 4,0-liter V8 die we ook in veel Audi’s en in de Lamborghini Urus vinden, in dit geval met 550 pk en nog altijd gekoppeld aan dezelfde achttraps automaat. Helemaal goed allemaal en zonder meer de motor die je moet hebben. De (nog zwaardere) W12 met meer vermogen volgt later, al is het de vraag of die versie in Nederland gevoerd gaat worden. De plug-in-versie met V6 volgt ook later en die zal zeer zeker in Nederland worden gevoerd. Die PHEV wordt qua prijs met afstand de aantrekkelijkste versie door onze CO2-gerelateerde belastingen. Voor nu is het echter alleen de V8 en dat is een superblok, dat genoeg vermogen levert voor een auto als deze.

De remmen, hoewel goed bijterig, hebben het al zwaar genoeg als je echt een noodstop moet maken waarbij de ruim 2.400 kilo tot stilstand moet worden gebracht, dus meer vermogen en meer kilo’s met de W12? Nee, de V8 past perfect bij deze SUV. Het is qua rijden een extreem comfortabele auto, die door ondersteltechnieken als dynamische stabilisatoren en luchtvering toch niet week aanvoelt, al laten de kilo’s zich in krappe bochten gelden. Met de knop op de middentunnel kies je de rijstand, waarbij je naast sportief en comfortabel ook offroad-standen vindt.

Er valt verder bar weinig op de Bentayga aan te merken, al blijft zijn design erg smaak gebonden. Interieur en afwerking zijn uitmuntend, de aandrijflijn is super en het gebruiksgemak is van een heel ander kaliber dan dat van een Continental als je de auto als gezinsauto wilt inzetten. Ook multimiljonairs hebben een gezin en tussen al je exclusieve lage auto’s wil je natuurlijk niet zo’n pauper-Mercedes als een GLS.

De Bentayga is door zijn facelift ook weer up-to-date als het gaat om veiligheid en connectiviteit en doet verder nog steeds alles goed wat hij al deed. De consensus op social media lijkt bovendien dat hij nu veel prettiger op het netvlies ligt en dat is zowaar in elke prijsklasse belangrijk.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Extreem hoogwaardig interieur
  • +Zeer comfortabel, toch goede wegligging
  • -Voor velen financieel onhaalbaar
  • -Gewicht laat zich niet verbloemen

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum