Klokje Rond: Renault Mégane Cabrio 1.6 16V Privilège (2003) - 225.525 km
Tikkende tijdbom
20 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Tot nu toe was deze Barrelbrigade vooral een kwestie van mooi zijn, gunnen en bandjes trappen. Maar nu zet keurmeester Joep Schuurman van Carrec Technocenter in Soesterberg ze op de brug, stapt achter het stuur en oordeelt. Rechtvaardig, doch genadeloos. Als dat maar goed gaat.
Joep komt niet bepaald enthousiast terug van zijn proefrit in de Renault Mégane Cabriolet van Frank Jacobs. “Er resoneert van alles mee met de motor. Het onderstel is bonkerig en moe en de stuurbekrachtiging doet het niet. Frank haast zich te zeggen dat hij dat de volgende dag gaat repareren. “Ik keur vandaag, niet morgen”, is Joeps resolute reactie. “En dat motorstoringslampje brandt ook niet voor niets.” Frank werpt tegen dat het een paar dagen uit is geweest, maar zich daarna toch weer heeft gemeld.
Toch is Joep niet alleen maar negatief over de Mégane. “De motor loopt lekker, zolang je even vergeet dat de multiriem bij tijd en wijlen de buurt bijeen krijst.” Wanneer even later de grafkamer wordt geopend, vallen de stukjes op hun plaats. Joep heeft in zijn lange leven als keuringsarts van de AutoWeek Klokje Rond een hoop ellende voorbij zien komen, maar het gerafelde stuk rubber dat de poelies bij deze auto met elkaar verbindt, slaat alles. “Bijna de helft is weg! Die dingen zijn sterker dan de meeste mensen denken, maar dit gaat wel heel ver. Ik hoop dat je vanavond nog thuis komt.” Remmen doet de Mégane nog het beste van de drie, vindt Joep.
Eenmaal op de brug logenstraft de Renault alle oude clichés over Franse auto’s. “Wat betreft onderkant en koets is dit duidelijk de beste van de drie.” Michiel laat zich dat niet aanleunen en haast zich om Joep zijn beruchte koevoet weer in handen te duwen: prikken en porren zul je! Maar het Franse metaal houdt zich echter kranig; de Mégane blijkt lekker hard te zijn. Wel verbaast Joep zich over de bandenkeuze van de vorige eigenaar. Eerder dacht Frank te hebben gezien dat zijn auto op vier identieke winterbanden van Hankook staat, maar de twee voorste blijken M&S en dus zijn alleen de twee achterste van het wintertype. Je moet er maar op komen.
Frank rijdt evengoed tevreden naar huis. Ja, de eerste plek bij de beoordeling van de barrels gaat vanwege de multiriem en stuurbekrachtiging aan zijn neus voorbij, maar dat gaat hij morgen fixen op de sleuteldag. Na tweeduizend kilometer met een tikkende tijdbom gaat eindelijk de ontsteking eruit, denkt hij voldaan. Totdat allerlei alarmlampjes gaan branden en er een onheilspellend ‘flap-flap-flap’ onder de motorkap vandaan komt ... Wordt vervolgd!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane Cabriolet 1.6 16V Privilège |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.195 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 79 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.081 mm / 1.698 mm / 1.368 mm |
Wielbasis | 2.468 mm |
Massa leeg | 1.100 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 185/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.