Barrelbrigade 2021 - Nic stelt voor: Peugeot Partner
‘Euro 4, dus milieuvriendelijk’
31 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nic heeft in een keer twee primeurs te pakken. Het is niet alleen voor het eerst dat er een bestelauto dienstdoet in de Barrelbrigade, het is ook voor het eerst dat er een diesel deelneemt aan dit avontuur. Maak kennis met de Peugeot Partner.
Leeft jouw baas nog in het stenen tijdperk of zo?” Een grappige reactie van de autohandelaar op de vraag van Nic of de Partner ook voor " 500 mee mag ‘voor een project op het werk’. De hemelsblauwe bestelauto staat namelijk te koop voor € 650. Zonder al te veel aandringen gaat de handelaar overstag. De koop wordt niet gesloten voordat er een proefrit is gemaakt, waarbij de diesel maar met tegenzin tot leven komt. In het dashboardkastje treffen we zowaar een apk-keuringsrapport aan, waarop niet eens één aandachtspunt staat vermeld. Dat moet wel een juweeltje zijn! De handelaar tempert de verwachtingen: “Die keuring hebben we niet zelf gedaan, hoor. En je weet dat je de apk op veel verschillende manieren kunt doen …” Nic gaat overstag door die ontwapenende eerlijkheid en lijft de Peugeot Partner in voor de Barrelbrigade.
Daarmee heeft hij in één keer twee primeurs te pakken. Het is niet alleen voor het eerst dat er een bestelauto dienstdoet in de Barrelbrigade, het is ook voor het eerst dat er een diesel deelneemt aan dit avontuur. De oude Peugeot laat gretig weten dat hij een zelfontbrander is. Niet alleen omdat de motor in de slecht geïsoleerde bestelauto altijd hoorbaar is, maar ook omdat hij overal en altijd een blauwe wolk achterlaat. Maar niet getreurd: deze HDI is een Euro 4-motor, dus hij mag nog overal komen. Of dat goed nieuws is, laten we maar even in het midden.
Hoe dan ook is Nic helemaal in zijn nopjes met zijn aanwinst. Het busje geeft hem een ‘onverzettelijk’ gevoel. “Als je rijdt in een busje, lijkt het alsof je altijd wat belangrijks te doen hebt. Je bent onderweg om een dienst te verlenen, een keuken plaatsen of een tuin aanleggen. Niemand legt je een strobreed in de weg. Als je deze auto een hele middag met de knippers aan op de stoep zet, is er niemand die er aanstoot aan neemt.” Kortom: een busje geeft veel vrijheid. “Wel jammer dat hij net iets te kort is om in te slapen, anders had ik de huur van mijn huis kunnen opzeggen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | Partner XR 1.6 HDi 75pk |
Carrosserie | 4-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.373 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.137 mm / 1.724 mm / 1.801 mm |
Wielbasis | 2.693 mm |
Massa leeg | 1.242 kg |
Laadvermogen | 674 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 500 kg |
Banden | 175/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.