Audi TTS

Opgefokte praatjesmaker

Video
AutoWeek 20 2008
AutoWeek 20 2008

Je leest het in AutoWeek 20 2008

Met de komst van de TTS presenteert Audi de snelste TT ooit. De S-versie van de kleine coupé moet het gaan opnemen tegen auto's als de Nissan 350Z en de Mercedes SLK 350. Leuk is-ie in elk geval wel.

Het gamma van de Audi TT is er met de komst van de TTS niet overzichtelijker op geworden. Nog los van de aangekondigde nieuwe instapper – een 1.8 TFSI met 160 pk – kenden we al de TT met Golf GTI-motor: de 2.0 TFSI met 200 pk. Wij kennen hem zelf heel goed, we hebben de auto een jaar als duurtester gehad. Daarboven staat de 3.2 VR6 met 250 pk. De nieuwe topper en snelste TT ooit: de TTS met 272 pk. Wat heeft die dan voor motor? Nou, een 2.0 TFSI… Snapt u het nog? Maar vergis je niet, dit is niet exact hetzelfde blok als in de 200 pk-versie, maar de motor die we kennen uit de Audi S3 en Seat Leon Cupra. De basis is gelijk, maar er zijn onder meer een andere, krachtiger turbo en een grotere intercooler gemonteerd.

Niet gewoon

Oké, genoeg met cijfertjes gegoocheld, tijd om die TTS bij de horens te vatten. Zoals bij elk S-model, heeft Audi gezorgd dat je aan de buitenkant snel kunt zien dat het geen gewone TT betreft. De coupé heeft de onvermijdelijke chromen spiegels, een nieuwe lage voorbumper en nieuwe units voor de mistlampen. Vooral die strakke voorspoiler kon ons op foto's niet helemaal overtuigen, maar ziet er in het echt behoorlijk heftig uit. Helemaal omdat de TTS ook de bij Audi inmiddels overbekende LED-lampjes onder de koplamp heeft. Nee, dit maakt wel indruk in de binnenspiegel van je voorganger! Aan de achterkant heeft de S niet minder dan vier uitlaten. Logisch zou je zeggen, dat heeft elk S-model. Nou, bijna dan. De S3 heeft er maar twee, en met slechts tien pk meer kun je je afvragen of vier uitlaten voor een viercilindermotor niet te veel van het goede is voor de TTS. Maar ja, je moet de auto uiteraard wel goed kunnen onderscheiden van de toekomstige TTRS, die natuurlijk de twee ovalen eindpijpen krijgt. De prachtige standaard gemonteerde 18-inchwielen hebben veel weg van die van de S8 en laten veel zien van de remschijven en -klauwen, waarbij op die laatste een TTS-logo prijkt.

Aan de binnenkant zijn de wijzigingen minder spectaculair, wat ook te maken heeft met het interieur van de gewone TT, dat op zichzelf al behoorlijk sportief is. Er is her en der wat meer aluminium aangebracht en er zitten fijne sportkuipen in. Op het stuur en bij de klokken (met een grijze in plaats van zwarte achtergrond) opnieuw het TTS-logootje. De TTS Coupé werd tegelijkertijd geïntroduceerd met de Roadster. Wij probeerden de dichte versie met de S-tronic-versnellingsbak, die gebruikt maakt van de DSG-technologie van Volkswagen.

Twee minder

Bij het starten klinkt de auto nog wat timide, wat natuurlijk te maken heeft met die slechts vier cilinders. De concurrenten van de TTS hebben er allemaal twee meer! Maar dan op pad. Zodra je een beetje toeren maakt, is het al snel genieten, het geblaas van de turbo is goed hoorbaar en het geluid van de motor dringt heerlijk door in het interieur. Vooral tijdens het schakelen – dankzij de S-tronic heerlijk snel met flippers – krijgen we de koude rillingen, elke keer volgt een korte blaf van de uitlaat. Ondank de vierwielaandrijving is de TT Coupé een relatief lichte auto: nog geen 1.400 kilo. Ter illustratie: een 350Z 'doet' al 1.545 kg. Het vermogen van de TTS mag dan niet overdreven hoog zijn (slechts 22 pk meer dan een Golf R32), op de sprint is-ie razendsnel. Geholpen door de S-tronic-bak knalt de auto volgens Audi in 5,2 seconden naar de honderd. Dit maakt de TTS geen autobahn-brander pur sang, maar een heerlijk stuk speelgoed voor bochtige weggetjes. Wel merk je dat de turbomotor het niet moet hebben van heel hoge toerentallen, het is meer de vroeg beschikbare trekkracht, (350 Nm, beschikbaar vanaf 2.500 tpm) die de auto lekker hitsig maakt.

De TTS is voorzien van magnetisch gestuurde schokdempers. Staan die in de normale stand, dan kun je zeker al een lekker potje sturen, maar als je echt wilt hoeken, gaan we naar standje 'sport'. De auto wordt dan iets verlaagd en nog een stuk scherper, vooral bij koerswisselingen. Uiteraard gaat dit ten koste van het comfort, maar dat is op zo'n moment wel het laatste waar je aan denkt! De TTS stuurt heerlijk direct en heeft nauwelijks tijd nodig om zich te zetten. Geholpen door de Quattro-aandrijving, rijdt de auto als op rails. Vooral bij het uitaccelereren hoef je je geen moment in te houden, na de apex kun je vol op het gas zonder dat dit vervelende gevolgen heeft. Omdat onderstuur nauwelijks optreedt, kun je loeihard door krappe bochten heen. Mocht je – al dan niet bewust –iets té hard de bocht induiken en je laat het gas los; dan glijdt de auto over vier wielen naar de buitenkant. Even op het gas en de auto trekt zichzelf recht. Leuk, leuk, leuk! Omdat het ESP in twee standen uitschakelbaar is, hoef je gelukkig niet alle veiligheidssystemen uit te zetten om dit mogelijk te maken. Dit hele pakket maakt van de TTS een heerlijk speeltje, jammer dat er in Nederland weinig geschikte wegen zijn om hier echt van te genieten.

Te braaf

De concurrentie van de Audi TTS bestaat uit modellen als de Nissan 350Z, de Mercedes SLK 350 en de BMW Z4 3.0i. De auto is nog wat te braaf om de strijd aan te gaan met bijvoorbeeld de Z4M, de SLK 55 AMG of de Porsche Cayman. Daarvoor is het wachten op de TTRS, die een hitsige vijf- of zescilinder turbomotor krijgt.

Begin juni staat de TTS al bij de dealers, prijzen beginnen bij E 62.900 voor de Coupé en E 67.460 voor de Roadster. Een auto die zich hierom echt zorgen moet gaan maken, is overigens de TT met de 3.2 V6. Deze is slechts E 5.000 goedkoper, heeft 22 pk minder, niet de magnetische dempers, kleiner lichtmetaal en is nog zwaarder en onzuiniger ook. Even doorsparen voor een TTS is daarom gewoon een verplichting, door de V6 kan wat ons betreft een streep. Audi is dat echter niet van plan, omdat de V6 volgens het merk meer op comfort gericht is en de TTS vooral op explosiviteit.

Audi TTS
Audi TTSAudi TTSAudi TTSAudi TTSAudi TTSAudi TTSAudi TTS