AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • TT Coupé
1

Zwaarder geschut

Audi TT 2.0 TFSI (2006)

Het sportstuur met de afgeplatte onderkant maakt deel uit van het Proline-pakket. De tweeliter viercilinder turbomotor levert 200 pk.
  • Autotest
30 maart 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met een compleet vernieuwde en serieuzer ogende TT Coupé wil Audi écht meespelen in het sportautosegment. Kan de basisversie met zijn nieuwe tweeliter turbomotor nog meer sportieve zieltjes winnen dan zijn toch al behoorlijk succesvolle voorganger?

De nieuwe TT mag dan op de oude lijken, je hoeft geen twee keer te kijken om hem te herkennen. Met zijn nieuwe Audi-neus met de imposante single frame grille ziet hij er agressiever en minder gedrongen uit, dankzij de strakkere daklijn, de scherpe
vouwen op de flanken en de schuiner aflopende achterkant. Kortom: de nieuwe TT is nu een volwassen sportauto.
De TT is trouwens een stuk groter dan zijn voorganger, toch is het een echte 2+2 gebleven. Voorin zijn hoofdruimte en beenruimte heel redelijk, maar achterin is eigenlijk geen plaats voor passagiers. De zittingen zijn aan de korte kant en daarom lijkt 't alsof er een paar centi-meter meer beenruimte is, maar die is alleen voor kinderen met spillebenen.


Souplesse
Nieuw is ook dat de TT-carrosserie nu grotendeels uit aluminium bestaat. Net als bij de A8 combineert Audi hier aluminium met staal: het Audi Space Frame bestaat voor 69 procent uit aluminium en voor 31 procent uit staal. Daarmee heeft de TT volgens Audi een torsiestijfheid die 50 procent is toe-genomen in vergelijking met zijn voorganger. Bovendien is de gewichts-verdeling beter. Met 1.260 kg is de nieuwe TT lichter dan de oude. Ook de aandrijflijn van de TT is compleet vernieuwd.
De 2,0-liter turbomotor van de basisversie heeft met 200 pk en een koppel van 280 Nm bij 1.800 tpm een ronduit levendig karakter. De TT is snel en accelereert binnen 6,8 seconden naar 100 km/h. Van een turbogat heeft hij nog nooit gehoord en souplesse is zijn grootste kracht. Op de snelweg hoef je heus niet steeds te schakelen, want ook in de zesde versnelling heeft hij nog puf genoeg om er vandoor te gaan. Niet alleen tijdens accelereren maar ook op kruissnelheid laat de Audi-motor zich goed horen. Die nieuwe handgeschakelde zesbak moet overigens bijdragen aan een gunstig benzineverbruik. Ons testverbruik van 1 op 9,3 week echter nogal af van de fabrieksopgave van 1 op 13,4. We moeten toegeven dat dat gedeeltelijk aan onszelf lag.


Sportautogevoel
De TT staat op het platform van de vijfde generatie Golf en heeft McPherson-poten vóór en een nieuwe multilinkophanging achter. We hebben eigenlijk niets aan te merken op de wegligging van de TT. De auto ligt als een huis op de weg en heeft ook met snelle bochten absoluut geen moeite. Bovendien is onderstuur hem tot op hoge snelheden vreemd. Voor een optimale neerwaartse druk op de achteras is de Audi voorzien van een achterspoiler die bij 120 km/h automatisch omhoog komt en bij snelheden onder 80 km/h weer verdwijnt.
Ook met verkeersdrempels heeft de TT minder moeite dan vroeger. Bij de vorige versie klapte de vooras nog wel eens als je een paar kilometer te hard over zo'n onding reed.
De TT geeft beslist een sportautogevoel, niet in de laatste plaats vanwege het instrumentarium met duidelijke, ronde meters en de ringen rond de ventilatieroosters die gelukkig niet meer het 'inbusboutjes-design' hebben. Ook de lage zit, de blik over de neus en het 'gevoel' zijn bij de nieuwe TT echt die van een sportauto.

Signalement

Merk Audi
Model TT Coupé 2.0 TFSI Pro Line
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 47.290

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 5.100 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.178 mm / 1.842 mm / 1.352 mm
Wielbasis 2.468 mm
Massa leeg 1.260 kg
Laadvermogen 400 kg
ongeremd 0 kg
Banden225/55R16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s (fabrieksopgave: 6,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,9 s / 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 4,8 s / 6,6 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 183 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi TT
Audi Audi TT

Uitgelicht aanbod

    2.0 TTS  quattro s-line  automaat, B&O,  leer/alcantara, Navi

    Audi TT 2.0 T TTS

    • 2010
    • 71.250 km

    € 19.750

    Roadster 3.2 V6 quattro | Automaat | Navigatie | Airconditioning | Lederen bekleding | Cruise control | Basebal | Xenon |

    Audi TT Roadster 3.2 V6 quattro | Automaat | Navigatie | Airconditioning | Lederen bekleding | Cruise control | Basebal | Xenon |

    • 2007
    • 150.344 km

    € 16.850

    1.8 5V Turbo Xenon Leer Nwe APK

    Audi TT 1.8 5V Turbo Xenon Leer Nwe APK

    • 2000
    • 300.701 km

    € 2.750

Meer Audi TT occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi TT specificaties
  • Audi TT occasions
  • Audi TT video's
Advies en informatie
  • Audi TT tests
  • Audi TT gebruikersreviews
  • Audi TT index
Test: Audi RS E-tron GT

Test: Audi RS E-tron GT

De elektrificatie van Audi begon natuurlijk met de E-tron SUV, maar deze E-tron GT is het nieuwe...

Lees meer
Rij-impressie Audi TT RS

Rij-impressie Audi TT RS

63

Ooit maakte Audi in de oer-Quattro furore met machtige vijfcilinders. Daarna was het jarenlang...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Audi TTS komt als krachtigere Competition Plus

    Audi TTS komt als krachtigere Competition...

    4
    • 24 november 2020
  • Review
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    • 9 oktober 2020
  • Autonieuws
    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste cabrio's!

    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste...

    60
    • 28 maart 2020
  • PREMIUM
    Youngtimers Audi TT - Jaguar XJ - Range Rover Sport  - Op zoek naar…

    Youngtimers Audi TT - Jaguar XJ - Range...

    • 4 maart 2020
  • Audi TT 1.8T Quattro - 2000 – +/- 446.000 km - Klokje Rond

    Audi TT 1.8T Quattro - 2000 – +/- 446.000...

    • 25 november 2019
  • Autonieuws
    Audi neemt afscheid van TT, toekomst R8 onzeker

    Audi neemt afscheid van TT, toekomst R8...

    47
    • 23 mei 2019
  • Review
    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    17
    • 1 april 2019
Merk
Merk
  • Review
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    • 8 maart 2021
  • Test: Audi RS E-tron GT

    Test: Audi RS E-tron GT

    • 2 maart 2021
  • Review
    Audi A2 1.4 (2005)

    Audi A2 1.4 (2005)

    3
    • 28 februari 2021
  • Review
    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus (2020)

    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business...

    7
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi E-tron GT - Back to Basics

    Audi E-tron GT - Back to Basics

    70
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI e

    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI...

    30
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    33
    • 24 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep