Audi TT Coupé 2.0 TFSI (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TT Coupé 2.0 TFSI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 48.500 km |
ERVARINGEN
Ik rij nu sinds februari 2008 in de Audi TT 2.0 TFSI. Ik heb er inmiddels zelf 12.000 kilometer mee gereden en kocht hem toen er 6.300 op de teller stond. Ik heb de auto in Duitsland gekocht, de vorige eigenaar was Audi AG, Ingolstadt. Ik gebruik de auto dagelijks voor woon-werk verkeer.
Optielijst:
- Xenon plus pakket
- Opbergpakket
- Isofix voor en achter
- RC Concert II
- Metallic lak
- Bandenspanningscontrole
Exterieur
Ik begrijp dat het een auto het een auto is met een gewaagd ontwerp, dus de meningen over de nieuwe TT zullen sterk variëren. Ik vind de auto persoonlijk heel erg mooi (natuurlijk, anders koop ik hem niet). Vooral de voor- en zijkant van de auto vind ik zeer geslaagd. De voorkant oogt lekker agressief met booskijkende koplampen.
De raampartij aan de zijkant heeft iets weg van een Porsche 911. De achterkant is van dichtbij ook erg mooi, als je er een metertje van af staat zie je een lekkere dikke, brede kont. Van een afstand oogt de achterkant echter wel wat bol en ontbreekt het een beetje aan breedte. De tankdop is min of meer horizontaal geplaatst en dit is met name praktisch als je gaat tanken, je kunt namelijk makkelijk aan de verkeerde kant van de pomp tanken. De koets bestaat voor de voorste helft uit aluminium. Zelfs het subframe en de motorkap zijn uit aluminium vervaardigd. Dit alles voor een zo gunstig mogelijke gewichtverdeling over de wielen.
De auto is vrij laag en breed. De spoorbreedte is 1,57m voor en 1,56m achter bij een wielbasis van 2,47m. De hoogte van de TT is 1,35m. Een Porsche 911 Carrera 4 bijvoorbeeld meet een spoorbreedte van 1,49m voor, 1,55m achter, een wielbasis van 2,35m en een hoogte van 1,31m. Als je over de snelweg rijdt heb je veel bekijks met deze auto. Gezien de breedte is het met de TT wel even uitkijken bij nauwe doorgangen. Het vorige model TT zie je best vaak op de weg, het nieuwe model nu nog des te minder.
Het gewicht van de TT is 1260 kilo, waarmee de TT zich in de gewichtsklasse van bijvoorbeeld de Golf V bevindt. De A5, met dezelfde motor, zit op een gewicht van 1420 kilo.
Ik kon bij mijn aankoop kiezen tussen zwart, lichtzilver, dolfijngrijs en nog 2 kleuren. Ik vond lichtzilver het mooiste staan bij deze auto. Zwart kleedt toch net iets te veel af, waardoor de lijnen van de auto minder zichtbaar worden. In het zilver komt mijns inziens het ontwerp van de TT het best tot zijn recht (misschien dat daarom in commercials altijd de lichtzilveren kleur wordt gebruikt). De standaard 16 inch velgen zitten eronder. Ik vind ze erg mooi staan en hoef daarom ook niet persé grotere velgen eronder. Bovendien hoef ik bij het inparkeren niet te veel op de stoeprand te letten, met het oog op stoeprandschade. Dus ook nog praktisch. Als ik toch andere velgen eronder zou nemen, dan die 18 inch 5-arm Turbine velgen.
De auto is uitgerust met zelfstellende xenon koplampen en geïntegreerde koplampsproeiers. De ruitenwisser en ruitensproeiers zijn weggewerkt onder de motorkap, want dat zou immers afbreuk doen aan het uiterlijk van de TT.
Interieur
Ik vind het interieur werkelijk fantastisch. Het dashboard oogt alsof het uit een blok graniet is gehouwen. Aan alles is te zien dat veel aandacht is besteed aan het ontwerp van het interieur en dat ook kosten noch moeite zijn gespaard om een kwalitatief hoogwaardige cockpit te maken. Het maakt het interieur van een Porsche Cayman er nogal plastic uitzien. Ook technisch voelen alle knoppen zeer degelijk aan, waarbij het lichtmetaal niet op de plank is blijven liggen. Overigens zijn het stuur, de deurhendels, de voorstoelen dezelfden als die van de Audi R8.
De stoelen zitten comfortabel, ook met mijn lengte (1,90m) en er zijn voldoende mogelijkheden om de zit optimaal af te stemmen. De stoelen achter zijn eigenlijk voor de sier: op de achterbank kunnen twee personen zitten met een maximale lengte van 1,50 m. De kofferbak is ruim voor een coupé en er is voldoende plaats voor bagage. Ook hier is gedacht aan de gewichtsverdeling door de accu onder in de kofferruimte weg te werken. Ik kan mijn racefiets makkelijk meenemen, na het neerklappen van de achterbank.
Lastig is het om op de eerste rij voor een stoplicht te staan: door de hoogte van de auto kan je het stoplicht in normale zitpositie niet goed zien.
Wegligging
Doordat Audi veel aandacht heeft besteed aan de gewichtverdeling merk je dat de TT gemakkelijk de bocht om stuurt. Omdat dit een voorwielaandrijver is, merk je bij hard de bocht in gaan wat onderstuur, maar even licht liften met de rechter voet brengt de achterkant zodanig in beweging dat je mooi over alle vier de wielen begint te glijden. Wel is het zo dat de ESP betrekkelijk vroeg ingrijpt, eigenlijk iets te snel voor een sportcoupé.
De standaard 16 inch wielen brengen de nodige comfort. Omdat de TT af fabriek al vrij stug is afgeveerd, moet je er bij het plaatsen van grotere wielen wel rekening houden dat het comfort met name voor lange ritten behoorlijk zal afnemen. De werking van de achtervleugel is duidelijk te merken in lange bochten die met 160 km/hr + worden genomen. Je merkt dan dat de druk op de achterzijde toeneemt, waardoor vrij licht onderstuur wordt gecreeerd.
Motor
Ik heb bij de aanschaf van de TT zitten dubben of ik zou gaan voor de 3.2 liter FSI of de 2.0 liter TFSI. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 2.0 TFSI vanwege het verbruik en het gewicht. Bovendien is de 2.0 TFSI na chiptuning krachtiger dan de 3.2 FSI. Natuurlijk zal het geluid van de V6 mooier zijn. Toch vind ik dat Audi een prima prestatie heeft neergezet met het uitlaatsysteem: de 2.0 klinkt als een bigbore-motor. Persoonlijk vind ik het een prachtig geluid. In tunneltjes even gas bij geven is dan ook erg kicken.
De 2.0 motor is dankzij de turbo makkelijk te rijden, rotondes gewoon in de vierde versnelling, niets aan de hand. Het schakelen gaat ook prima, je merkt dat de tandwielen van de versnellingsbak, zeker in de 3e, 4e en 5e versnelling, qua grootte dicht bij elkaar liggen, waardoor je altijd genoeg power hebt om lekker te accelereren. Op de Duitse autobahn gaf de teller iets meer dan 250 km/hr aan op een vlak stuk. Ik hield een 2004 BMW 530i makkelijk bij zowel op top als op acceleratie.
het verbuik van de motor valt bij normaal gebruik mee: 7,5 liter per 100 kilometer, waarbij ik wel vaak gebruik maak van de snelweg.
Overall
+ Goede mix tussen sportief en praktisch
+ Hoog afwerkingsniveau
+ Potente motor
+ Design
- Kleine achterbank
- ESP grijpt snel in
- Zicht op de stoplichten
PROBLEMEN
Tot nu toe heb ik geen mankementen gehad aan de auto. Ik heb twee keer een half litertje olie bijgevuld. Daarnaast kreeg ik een waarschuwing van het bandenspanningcontrolesysteem, waarna ik de banden heb opgepompt.
UPDATE
- 48.500 km
29.800 kilometer
Eerste beurt. Alles in orde en tot dusver geen mankementen aan de TT gehad.
35.000 kilometer
Audi 18" Turbine velgen erop laten zetten met 255 banden. De TT is voorzien van Eibach veren, waardoor deze nu 2 centimeter lager ligt ten opzichte van de standaard hoogte. De TT oogt en rijdt sportiever dan voorheen, maar verkeersdrempels kunnen nog steeds met gemak worden genomen.
35.000 kilometer
Het raammechanisme is aan de bestuurderszijde defect geraakt: deze moest worden vervangen. Helaas was de fabrieksgarantie 4 maanden daarvoor verlopen. Audi Centrum Amsterdam heeft echter uit coulance slechts een deel van de kosten in rekening gebracht.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.