Audi TT 2.0 TFSI (2008)

Messcherpe coupé

Audi TT 2.0 TFSI
Met de TT wil Audi écht meespelen in het sportautosegment. Kan de versie met de tweeliter TFSI-motor nog meer sportieve zieltjes winnen dan zijn toch al zeer succesvolle voorganger?

Onder de kap van de Audi vinden we een 2,0-liter TFSI-motor. Die levert dankzij de ondersteuning van een turbocompressor 200 pk en een koppel van 280 Nm, dat al riant onder de 2.000 toeren beschikbaar is. Onze testauto is gezegend met een automatische bak. En niet de minste: 'n zestraps DSG, de S-Tronic.
Spannend; 'n potente auto als deze met een automaat. Is dat wel sportief? Stap maar in, zouden we zeggen. Dan merk je dat snelheid en vooral vinnigheid heel goed samen kunnen gaan met een automatische versnellingsbak. De tweeliter TFSI-motor met turbo, gekoppeld aan de S-tronic, is superieur, dat moet gezegd. Het ligt een beetje aan de auto binnen de VW-groep waarin hij is gehangen, maar in het algemeen werkt die DSG-techniek subliem. Heerlijk snel opschakelen, waarbij je niets voelt van een schokje of een overgang. Nog fraaier is het plofje dat de uitlaat uitbraakt bij opschakelen. Het geeft 'n sportieve meerwaarde aan de beleving van deze auto. En wat voor prestaties levert dat nu helemaal op? Erg goede, kunnen we u melden. Die TT is gewoon een razendsnel ding! Zo komt hij over en dat legt hij gretig op het asfalt.
Hij sprint in 6,6 seconden (exact de fabrieksopgave) naar de 100 km/h en met een topsnelheid van 240 km/h stelt hij ook op dat punt zeker niet teleur. Natuurlijk draagt ook het bescheiden gewicht van 1.280 kg bij aan de prestaties. Daarbij heeft de TT een keurig verbruik van 1 op 10,8, waarmee hij ook op dat punt de fabrieksopgave waarmaakt.


Als een huis
Op het onderdeel 'rijeigenschappen' is de Audi directer, communicatiever en soms minder comfortabel dan veel van zijn concurrenten. De besturing, om te beginnen. De TT trakteert op een erg racy stuurwieltje (hoort bij het Pro Line-pakket) en dat laat zich erg direct en met veel gevoel bedienen. De TT ligt als een huis. Het is aannemelijk om het Audi Space Frame daarvan 'de schuld' te geven. Die basis, die voor 69 procent uit aluminium bestaat en voor 31 procent uit staal, is behalve lichter ook nog eens stijver.
Zonder morren volgt de TT de bewegingen die je hem oplegt. Hoe hard 't ook gaat. Aan verwennerij geen gebrek in deze coupé. Evenmin is de veiligheid een ondergeschoven kindje. Zo heeft de TT traction control en een stabiliteitssysteem aan boord. Het feit dat er geen hoofdairbags achterin zijn, geeft al aan dat de TT niet echt is bedoeld om meer dan één passagier mee te nemen.
De uitrusting van de Audi mag er zijn. Zo heeft hij klimaatregeling en een fraaie audio-installatie, hoogte- en diepteverstelling van het stuurwiel, lichtmetalen wielen, leren bekleding en cruisecontrol. Wel moet je bijbetalen voor navigatie. De sportieve stoelen horen bij het Pro Linepakket en geven bij heftig bochtenwerk een prima zijdelingse steun.

Signalement

Merk Audi
Model TT Coupé 2.0 TFSI Pro Line
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 49.770

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 5.100 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.178 mm / 1.842 mm / 1.352 mm
Wielbasis 2.468 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 400 kg
Banden225/55R16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,6 s (fabrieksopgave: 6,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,9s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 183 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.