Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi SQ7

Zevenmijlslaars

61
Audi SQ7
Audi SQ7Audi SQ7Audi SQ7Audi SQ7Audi SQ7Audi SQ7Audi SQ7Audi SQ7Audi SQ7
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
18 juni 2016 om 09:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 20 2016
AutoWeek 20 2016

Je leest het in AutoWeek 20 2016

Een machtige V12 TDI zoals in de vorige Q7 zou tegenwoordig niet meer kunnen. En dus moest Audi wat nieuws verzinnen om de sterkste diesel-Q7 glans te geven. Het resultaat is de SQ7, een auto die de begrippen sportief, diesel en SUV aan elkaar probeert te lijmen. En daar nog heel aardig in slaagt ook.

Traditionalisten gruwen misschien van een auto als de SQ5, met z'n hoge gewicht en dieselmotor, maar het brengt wel geld op voor Audi. En dus krijgt de dieselende sport-SUV gezelschap van een nóg groter, nóg zwaarder en nóg krachtiger model in de vorm van de SQ7. Met z'n bijzondere 4,0-liter V8 dieselmotor met drie turbo's is het de krachtigste diesel-SUV die je kunt krijgen, maar belangrijker is dat de SQ7 als topmodel ook fungeert als uithangbord van wat Audi op technisch gebied kan. Eigenlijk heeft de V8 namelijk niet drie turbo's, maar twee turbo's en een elektrische compressor. Die laatste kan in 250 milliseconden opspoelen en zo alvast de motor van druk voorzien voordat de twee uitlaatgasturbo's het werk overnemen. Bij lage toerentallen werkt één van die turbo's, bij hogere toerentallen gaat ook de tweede turbo meedoen. Het resultaat is een absurd breed toerenbereik waarover de achtcilinder TDI z'n kunnen tentoonspreidt. Het maximale koppel van 900 Nm is vanaf 1.000 toeren beschikbaar, net iets meer dan stationair dus. En het blijft zo tot 3.250 toeren. Maar dan stort de kromme niet meteen in, waardoor het maximale vermogen van 435 pk van 3.750 tot 5.000 toeren beschikbaar is. Eigenlijk maakt het niet uit hoeveel toeren het blok maakt, de SQ7 maakt stappen die niet lijken te stroken met de bijna 2.300 kilo wagengewicht. Dat de V8 daarbij ook nog eens een imponerende roffel laat horen is mooi meegenomen. Overigens claimt Audi dat de vertraging op het gaspedaal die normaal bij turbomotoren aanwezig is, het zogenaamde turbo-lag, dankzij de elektrische compressor tot het verleden behoort. Maar dat gaat een stap te ver. Voor een dieselmotor met meer dan 100 pk vermogen per liter motorinhoud reageert de TDI inderdaad voorbeeldig op het gas, maar een kleine vertraging is nog altijd waarneembaar.

48 Volt

Toch, souplesse, vermogen en (in theorie) efficiëntie gaan er allemaal op vooruit dus de elektrische compressor heeft zeker mogelijkheden. Helaas kan zo'n compressor niet gevoed worden met een standaard 12V boordsysteem en dus is er daarnaast ook een sterker 48 Volt elektrisch systeem aan boord. Daarmee kan niet alleen de elektrische compressor van kracht worden voorzien, maar ook de (optionele) actieve anti-roll bars. Die kunnen afhankelijk van het Drive Select-systeem en de omstandigheden stijver of losser worden met als gevolg meer comfort rechtuit en minder rol in de koets in de bocht. Dat systeem wordt ondersteund door actieve luchtvering, adaptieve dempers, vierwielbesturing en een sportdifferentieel op de achteras om een surrealistische rijervaring te creëren. Gezien het enorme gewicht verwacht je onderstuur, maar word je slechts geconfronteerd met grip. Eindeloze hoeveelheden ervan. Elke keer als je denkt de grens te benaderen, legt de SQ7 de grens gewoon een stukje verder. Je merkt dat al die systemen hun uitwerking hebben, de actieve rolstabilisatie zorgt voor opmerkelijk weinig rol bij hard bochtenwerk, terwijl je bocht uit voelt hoe het sportdifferentieel de auto als het ware de bocht om duwt. Het is werkelijk bizar hoe hard je met de SQ7 kan gaan, helemaal omdat de auto op het rechte stuk ná de bocht weer heerlijk comfortabel is. Jammer dat de besturing nogal wisselvallig is in de mate van assistentie, want wat je met deze SUV kan grenst aan het geniale.

Doping

Maar eerlijk is eerlijk, de SQ7 is wel een beetje als een sporter met doping. Onze testauto is namelijk voorzien van zo'n beetje alle extra's, waaronder die actieve anti-roll bars en het sportdifferentieel. Dat soort systemen drijft de toch al niet onaanzienlijke vanafprijs van € 120.950 nog verder omhoog. Kruis je ze niet aan, dan zou het zomaar eens kunnen dat het wonderlijke karakter van de SUV flink verminderd. In Nederland zullen niet veel mensen bereid én in staat zijn om een dergelijk bedrag uit te geven. Anderzijds, als je in ogenschouw neemt wat je allemaal kan met de sterkste Q7 is het ook weer niet zo dat de SQ7 per definitie z'n aanschafprijs onwaardig is. Naast alle unieke eigenschappen van het S-model behoudt-ie natuurlijk ook gewoon de pluspunten van de 'gewone' Q7. Hij is praktisch, ruim, comfortabel en het interieur is zowel ergonomisch als kwalitatief van zeer hoge kwaliteit. De unieke aandrijflijn en de technologie in het onderstel verlenen 'm daarbij iets wat een gewone Q7 enigszins ontbeert: karakter. Er schuilt een absurdistisch soort plezier in 2.300 kilo over een bergweg jagen met een V8 sound als begeleiding. En als er een beetje van dat plezier doorsijpelt in de wat meer modale modellen, dan kon de SQ7 weleens een voorbode zijn voor veel moois.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Audi Q7
  • Lees meer over supercars en sportscars
Audi Audi Q7 Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Audi Q7

INFO
Audi
Audi
Audi Q7 55 TFSI e quattro Pro Line (5D/8A)
€ 1.316
Stel samen ▸
Audi Q7 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi Q7 3.0 TDI E-Tron S-Line [ Panorama Virtual Luchtvering Leder ]

    Audi Q7 3.0 TDI E-Tron S-Line [ Panorama Virtual Luchtvering Leder ]

    • 2016
    • 175.681 km

    € 41.845

    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Sport * Incl. BTW * Panoramadak * Trekhaak

    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Sport * Incl. BTW * Panoramadak * Trekhaak

    • 2017
    • 162.135 km

    Op aanvraag

    Audi Q7 3.0 TDI S-Line Sportpack | Pano | Acc | Lane & Side Assist | Camera | Luchtvering | Stuurverwarming | E.TH 3500KG | Keyless | Virtual | Bose | Ambiance | Led | 4 Zone | Standkachel | 4 wielbesturing.

    Audi Q7 3.0 TDI S-Line Sportpack | Pano | Acc | Lane & Side Assist | Camera | Luchtvering | Stuurverwarming | E.TH 3500KG | Keyless | Virtual | Bose | Ambiance | Led | 4 Zone | Standkachel | 4 wielbesturing.

    • 2015
    • 73.940 km

    € 58.950

Meer Audi Q7 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi Q7

    131
    • 11 september 2019

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi Q7 specificaties
  • Audi Q7 occasions
  • Audi Q7 video's
Advies en informatie
  • Audi Q7 tests
  • Audi Q7 gebruikersreviews
  • Audi Q7 index
PREMIUM
Audi SQ7 - Porsche Cayenne S

Audi SQ7 - Porsche Cayenne S

Voor de nieuwe Cayenne put Porsche uit dezelfde bouwdoos als Audi voor de Q7. Leidt dit tot...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi Q7 55 TFSI e quattro Pro Line S (2021)

    Audi Q7 55 TFSI e quattro Pro Line S (2021)

    2
    • 15 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line S (2016)

    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line...

    1
    • 26 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI 272pk quattro Pro Line (2015)

    Audi Q7 3.0 TDI 272pk quattro Pro Line...

    3
    • 18 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line plus (2016)

    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line...

    2
    • 25 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI quattro (2008)

    Audi Q7 3.0 TDI quattro (2008)

    3
    • 13 februari 2014
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line + (2008)

    Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line + (2008)

    9
    • 2 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro Pro Line + (2012)

    Audi Q7 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro...

    8
    • 9 juli 2013
meer reviews
Audi SQ7 vs. Porsche Cayenne S - Dubbeltest

Audi SQ7 vs. Porsche Cayenne S - Dubbeltest

95

Hoewel Audi en Porsche in hetzelfde concern zitten en de nodige techniek delen, zijn het geen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Audi SQ7 heeft 650 pk dankzij Abt

    Audi SQ7 heeft 650 pk dankzij Abt

    15
    • 27 mei 2021
  • Nieuws
    Audi komt met grote SUV boven Q7

    Audi komt met grote SUV boven Q7

    45
    • 9 maart 2021
  • Autotest
    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX 450h

    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX...

    53
    • 22 februari 2021
  • Nieuws
    Audi SQ7 aangekleed door Abt

    Audi SQ7 aangekleed door Abt

    16
    • 11 februari 2021
  • PREMIUM
    Audi Q7 vs. Range Rover Sport - Dubbeltest

    Audi Q7 vs. Range Rover Sport - Dubbeltest

    • 8 december 2020
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: SUV's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    82
    • 6 november 2020
  • Nieuws
    Back to Basics: Audi Q7

    Back to Basics: Audi Q7

    40
    • 26 september 2020
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden