Audi R8 V12 TDI

Dieselkr8!

4 reacties

Video
AutoWeek 14
AutoWeek 14

Je leest het in AutoWeek 14

Het is Audi menens met de R8 V12 TDI Le Mans. Na beursoptredens in Detroit, Genève en New York mocht AutoWeek met de conceptcar rijden in Miami.

Echt, ik kan me goed voorstellen hoe Thomas zich voelt. Hij is van het Audi AG conceptproductieteam, en heeft de knalrode bolide gebouwd. Nog maar vijf maanden geleden kreeg hij van Audi's hoogste baas, Rupert Stadler, de opdracht een R8 met V12 TDI te maken en nu moet hij het stuur afstaan aan een Nederlandse journalist. Na maandenlang werk en een investering van miljoenen euro's. Dat we met deze kostbare auto mogen rijden, in Miami, onder begeleiding van een state trooper die het overige verkeer tegenhoudt, is hartstikke uniek! Er bestaat maar één exemplaar van dit studiemodel. Vanbinnen is het 'gewoon' een R8, maar dan wel met mooiere materialen, want de auto heeft tenslotte ook een showfunctie. Zo is het dashboard omlijst met echt aluminium in plaats van op dat materiaal gelijkende kunststof. In de toerenteller, die maar tot 6.000 toeren gaat en vanaf 4.500 voorzien is van een rode streep, staat trots 'V12 TDI'. Een druk op de startknop en een zwaar grommend en fluitend geluid, herkenbaar als de klanken van een dieselmotor, bereikt ons vanuit de motorruimte achter ons. Gecultiveerd, maar tegelijkertijd bijzonder krachtig. De koppeling van de handbak gaat een beetje zwaar, toch is deze concept-car eenvoudig van zijn plaats te krijgen.

"Die eerste versnelling heb je alleen nodig als je zo snel mogelijk van 0 naar 100 wilt", zegt Thomas. Dat moet in 4,3 seconden kunnen, al zit dat er vandaag niet in met de schepper van de auto als een strenge vader naast me. De twee turbo's fluiten, vanaf 1.700 toeren klinkt er via de luchtinlaat die in het glazen dak is ondergebracht een zwaar, slurpend geluid. Alsof een tyrannosaurus rex 's ochtends uit zijn slaap ontwaakt. Bij 2.500 toeren vindt Thomas het welletjes: "Schakel maar door naar de hoogste versnelling", klinkt het naast me. Met een 800 toeren draaiende twaalfcilinder in de rug rollen we over de weg, de snelheidsmeter op 40 mijl per uur, met links zicht op Palm Island, waar veel bekende sterren hun optrekje hebben, en rechts de gigantische oceaankruisers die bij hun cruise door de Caribbean uiteraard deze hippe stad aandoen.

Schone techniek maakt stil

Amerikanen kunnen zo'n showoptreden wel waarderen. Wanneer we keren bij het verkeerslicht, hangen uit de meeste auto's die passeren mobieltjes en camera's om de rode sportwagen op de plaat te zetten. Wat zullen degenen denken die zien dat de rode R8, een attractie op zich, het typeplaatje V12 TDI op de voorschermen draagt? "TDI, is that a diesel engine?" Dat associëren ze hier nog met vrachtauto's, zware industriële krachtbronnen. Juist daarom heeft Audi besloten de R8 V12 TDI Le Mans te bouwen. Er gaat een boodschap van dit studiemodel uit. Het Duitse merk is net als Mercedes-Benz en BMW bezig met een dieseloffensief in Noord-Amerika. Diesels zijn krachtig, zuinig en bijzonder schoon, luidt de boodschap en Audi heeft met de zeges in de Le Mans-raceseries bewezen dat diesels ook heel goed kunnen samengaan met autosport.

Alle techniek die deze sportwagen zo schoon maakt, het roetfilter, de oxidatiekatalysator waarin de ureuminspuiting de stikstofoxide onschadelijk maakt en de SCR-katalysator zorgt ervoor dat je de R8 V12 TDI vanbuiten nauwelijks hoort. Ze hebben zelfs het geluid moeten versterken. Mocht de auto daadwerkelijk in productie gaan, een beslissing die in de zomer van dit jaar valt, dan zal Audi overigens nog heel wat sound engineering op het uitlaatsysteem van de V12 TDI loslaten, opdat er meer sportwagenbeleving komt. Dat vertelt ons Wolfgang Hatz, de man die verantwoordelijk is voor Audi-motoren. In een gesprek met de motorenman wordt nog maar eens duidelijk hoe Audi pioniert met zelfontbranders. Zo was het in 1995 Audi die als eerste fabrikant een diesel in een cabriolet aanbood. Hatz vertelt bovendien dat ze in 2004 al een TT van de eerste generatie klaar hadden met een 150 pk sterke 1,9-liter TDI aan boord. Dat model was echter al te ver in zijn levensfase, de opvolger stond al klaar en dat is de reden dat pas dit jaar de eerste TT met TDI-motor wordt aangeboden.

Niet het raceblok

Is de V12 TDI nu hetzelfde als de racemotor waarmee Audi de 24 Uur van Le Mans gewonnen heeft? Niet echt. Hatz wijst erop dat een racemotor en een seriekrachtbron aan zeer verschillende eisen moeten voldoen. Om de racer een zo laag mogelijk zwaartepunt te geven, bouwden de technici voor de R10 racewagen een 12-cilinder met een blokhoek van 90 graden, bij de V12 TDI die eind dit jaar in elk geval in de Q7 zijn opwachting maakt, staan de cilinderrijen in een hoek van 60 graden van elkaar. Ideaal voor een V12, want dat maakt het blok compacter. De racemotor heeft een inhoud van 5,5 liter, de productiemotor meet 500 cc meer.

De commonrail-inspuiting die met een druk van 2.000 bar werkt, is echter wel hetzelfde.

Bij het bouwen van deze concept-car moesten de ingenieurs de R8 nogal ingrijpend onder handen nemen. Ga maar na, waar normaal een V8 FSI aan het werk is, moest nu een V12 met twee turbo's worden ingepast. Het blok is beduidend hoger en daardoor zie je de motor nog beter liggen onder de glazen afdekplaat. Lucht wordt aangezogen via de inlaat in het glazen dak. En achter de antracietkleurige platen aan de zijkant gaan de intercoolers van de turbo's schuil. Normaal zorgen er op die plaats inlaten voor de aan de aanzuiging van lucht en voor de koeling van de motor. En er zijn nog meer aanpassingen die het studiemodel doen verschillen van de productie-R8. De andere voorbumper ziet er agressiever uit, het is één en al gaaswerk. Dit zijn overigens de volledige LED-koplampen, die standaard worden geleverd op de R8 V10 FSI die dit jaar zijn debuut maakt. Ook de achterkant wijkt af. In de studie is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, om ervoor te zorgen dat de motor het mechaniek niet al te veel op de proef stelt, is het koppel beperkt. Mocht de auto in productie gaan dan zal er uiteraard wel een passende transmissie zijn, zodat alle 1.000 Nm tot zijn recht kan komen.

Naast een V10 FSI?

In het hippe Miami Beach is de knalrode R8 helemaal op zijn plek. Lamborghini's, Ferrari's en Rolls-Royces rijden er af en aan. Maar wat zijn de kansen voor de R8 met V12 TDI-motor? Dat is een moeilijke vraag. Zit een sportwagenkoper te wachten op een auto die vanaf 800 toeren als een waanzinnige wegschiet? Zoiets is altijd lekker, maar denk ook eens aan de klanken die vrijkomen wanneer een warmbloedige V8, V10 of V12 op toeren gejaagd wordt! Dat is pure beleving. We hebben de V12 TDI niet maximaal kunnen belasten en Audi belooft dat het nog wat aan de uitlaatklanken gaat doen, want hij is nu vanbuiten te stil. In de zomer van 2008 beslist Audi of de auto in productie gaat. En dan speelt er nog een kwestie. Er komt namelijk nog een R8 met V10 FSI-benzinemotor. Wordt dat de krachtigste R8, of valt de eventuele V12 TDI die eer te beurt? Wat in elk geval wel vaststaat, is dat áls er een dieselende R8 komt, er geen supersportwagen kan tippen aan zoveel trekkracht bij lage toeren. Of wat te denken van een verbruik van rond de 1 op 10? Bovendien voldoet de R8 V12 TDI al aan de Euro 6 emissie-eisen die in 2014 van kracht worden, en dat kan geen enkele andere bolide van dit kaliber zeggen.

Audi R8 V12 TDI Le Mans
Audi R8 V12 TDIAudi R8 V12 TDI Le MansAudi R8 V12 TDI Le MansAudi R8 V12 TDI Le MansAudi R8 V12 TDI Le MansAudi R8 V12 TDI Le Mans

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.