Audi Q7 3.0 TDI (2006)

't Betere buitenleven

Audi Q7 3.0 TDI
Erg laat kwam Audi met een SUV. Audi heeft lang het kunst-je afgekeken en daarom zijn de verwachtingen voor de Q7 extra hooggespannen. Hij rijdt inderdaad goed en is beresterk. Maar de Q7 springt wel érg in het oog.

Recht van voren is 't een en al grille, zijn neus is kolossaal! De Q7 deelt niet alle techniek met de VW Touareg en de Porsche Cayenne. Audi benadrukt dat de wielophanging voor en achter compleet anders is; de fabriek monteert dubbele wishbones rondom. Onderhuids wordt veel lichtmetaal toegepast.

De 3,0-liter TDI-krachtbron deelt hij wel met de Touareg, maar in de Q7 levert het blok 233 pk en 500 Nm. Hij sprint in negen seconden en een beetje van 0 naar 100 km/h en ook op de tussen-sprints blijken 500 Nm ruimschoots voldoende. Dat de zescilinder van zich laat horen, vond Audi wel bij 't karakter van de Q7 passen – en gelijk hebben ze.

De Audi is vlot: vloer het gaspedaal en de snelheidsmeter schiet tot 100 km/h als een waanzinnige omhoog – maar dat komt ook door de lay-out; boven die snelheid maakt de klok grotere stappen. Voor het versnellen van 80 naar 120 km/h heeft de Q7 7,7 seconden nodig. De motor biedt genoeg kracht.

Alleen automaten

Een handmatige versnellingsbak is niet leverbaar, maar de zestrapsautomaat heeft ook 'n manuele modus. In D laat de bak de diesel al aardig wat toeren maken. Voor je het weet, draait 'ie al 3.000 toeren.

De Q7 beschikt over een aparte schakelaar voor starten en stoppen, maar dat kan ook met de sleutel – een beetje dubbelop. De directe besturing geeft met veel precisie door in welke richting de Audi gaat. De stuurkolom komt desgewenst ver naar de bestuurder toe en het stuur staat rechtop.

De testauto beschikt over de optionele luchtvering die je via de MMI-bedienings-knop kunt regelen. In de hoogste stand loopt de grondspeling op tot 240 millimeter, in de laagste zakt de wagen-bodem tot 180 mm boven het asfalt. Het is vooral het verschil in demping en vering dat je voelt. In de dynamic-stand is de Q7 uitgesproken sportief. Dat past niet bij het model, maar aan de andere kant voelt de Q7 daardoor op hoge snelheid bijzonder vertrouwenwekkend aan. Audi's quattro-aandrijving stuurt 60 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen, maar dat verandert zodra er tractieverlies optreedt.

Lustoord

Het interieur moet een lustoord voor de controlfreak zijn, met talloze knoppen en schakelaars; zeker rond de keuzehendel van de automaat is het druk. Je oog gaat onherroepelijk naar de grote draaiknop van het MMI-bedieningssysteem. Daarmee bedien je onder meer de lucht-vering, radio, navigatie en set-up van de auto. Doordat je vier toetsen hebt waarmee je functies kunt bevestigen, is de bediening overzichtelijk. Fraai zijn de verlichte draaiknoppen voor de ventilatie, maar we schrikken van de oranje knipperende dodehoeksensors. Ze zitten aan de binnenkant van de enorme spiegelbehuizingen en waarschuwen wanneer er een auto naast de Q7 rijdt.

'Onze' Q7 is een zevenzitter. Achterin meter bent. De twee achterste stoelen kunnen helemaal plat in de vloer zodat je er niets meer van ziet. De instap naar de derde zitrij is niet echt comfortabel. De middelste zitrij biedt wel ongekende ruimte, je kunt de stoelen verschuiven en de leuningen instellen.

Signalement

Merk Audi
Model Q7 3.0 TDI quattro
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 71.640

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 171 kW / 233 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 5.086 mm / 1.983 mm / 1.737 mm
Wielbasis 3.002 mm
Massa leeg 2.295 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9.1 s (fabrieksopgave: 9,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4.1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7.7s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km
CO2-uitstoot 282 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum