Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • Q7

Audi Q7 4.2 TDI quattro (2008)

Zware jongen

1
Audi Q7 4.2 TDI quattro (2008)
  • Autotest
31 december 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bijna tweeënhalve ton weegt deze Audi Q7. Dat is hem ook wel aan te zien, met een lengte van vijf meter, een breedte van twee meter en de hoogte van een gemiddelde man. Een zware jongen is het ook vanwege de V8-diesel, die een enorm koppel produceert.

De achtcilinder in het indrukwekkende front van de Q7 is geen splinternieuw ding, maar verouderd is hij allerminst, met zijn commonrail-inspuitsysteem met piëzo-injectoren. Per arbeidsslag zijn er vijf inspuitmomenten en het systeem werkt onder een druk van 1.600 bar. Twee turbo's met variabele geometrie dragen bij aan een optimale luchtvoorziening van de V8. Het vermogen van de 4,2-liter is 326 pk en het maximumkoppel bedraagt 760 Nm.


Alles is mogelijk
Met zo'n motor is praktisch alles mogelijk. Relaxed cruisen, trailertje trekken, autobahnwerk, het maakt allemaal niet uit. De achtcilinder klinkt daarbij heel aangenaam. Je hoort hem, maar klank en geluidsniveau zijn heel uitgebalanceerd. En op kruissnelheid schakelt de automaat naar zes en is het aangenaam rustig in de cabine. Een voortreffelijke transmissie trouwens, want hij schakelt ongemerkt en op de juiste momenten. Hij heeft ook een S-stand, waarin hij wat nerveuzer is, en een tiptronicfunctie, zodat je hem zelf kunt schakelen. Dat laatste zou zelfs kunnen met peddeltjes achter het stuur.
In de Q7 zit je als in een personenauto. De onderkant van de zijruiten zit hoog naast je, het stuur is flink ver naar je toe te halen en de stoel kan lekker laag. Als je niet beter wist, zou je zweren in een Audi A6 te zitten. Dat personenwagengevoel blijft als je met de auto rijdt.
De Q7 laat zich lekker van bocht naar bocht rijden en hij doet dat snaarstrak dankzij de luchtvering en 't brede rubber. Door de flinke breedte van de auto plakt hij ook lekker aan de straat. Je kunt je niet voorstellen dat deze auto zó zwaar is. De besturing is zeer direct. Bovendien stuur je met veel gevoel en weet je dus precies wat er bij de voorwielen gebeurt. De 4,2 TDI heeft bovendien adaptieve luchtvering, die elektronisch instelbaar is in een comfortabele en dynamische stand. Daarbij kun je ook de hoogte van de auto variëren voor terreingebruik.
De sfeer in de Q7 is strak en zakelijk. Het dashboard is in grote lijnen gelijk aan dat van de A6. Vanaf de bestuurdersstoel heb je echt niet het idee dat je in een terreinvaardige auto zit. Het heeft meer iets van een directieauto. Audi heeft het aantal knoppen tot een minimum beperkt en veel functies gevat onder de Multi Media Interface. Met een paar toetsen, een draaiknop en een beeldscherm kun je veel van de elektronica bedienen, van audio, navigatie en klimaatregeling tot en met de wagenhoogte.


Lekker ruim
Het zal u niet verbazen dat een auto met zúlke afmetingen ook binnenin lekker ruim is. Op de achterbank zit je goed, als ware het een flinke zakensedan. De bagageruimte is kolossaal en zelfs zo ruim dat je er twee wegklapbare stoelen in kunt laten zetten, waar mensen kleiner dan 1,60 m kunnen zitten.
In de basisuitvoering is de Q7 niet echt een karig uitgeruste auto. We noteren automatische klimaatregeling, parkeersensoren (geen overbodige luxe) en leren bekleding. Een navigatiesysteem moet de basis-Q7 4.2 TDI echter ontberen en ook een automatisch dimmende binnenspiegel en een elektrisch inklapbare buitenspiegels zijn niet standaard.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Signalement

Merk Audi
Model Q7 4.2 TDI quattro
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 106.235

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V8
Cilinderinhoud 4.134 cc
Maximaal vermogen 240 kW / 326 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 760 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 5.086 mm / 1.983 mm / 1.737 mm
Wielbasis 3.002 mm
Massa leeg 2.420 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 236 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 6,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,7s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
CO2-uitstoot 294 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi Q7
  • Lees meer over supercars en sportscars
Audi Audi Q7 Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Audi Q7

INFO
Audi
Audi
Audi Q7 55 TFSI e quattro Pro Line (5D/8A)
€ 1.333
Bekijk nu ⟩
Audi Q7 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi Q7 4.2 FSI quattro Pro Line 5+2 YOUNGTIMER 7-PERSOONS

    Audi Q7 4.2 FSI quattro Pro Line 5+2 YOUNGTIMER 7-PERSOONS

    • 2006
    • 155.243 km

    € 17.999

    Audi Q7 4.2 FSI quattro Pro Line+ 5+2 l 7 Persoons l Youngtimer l Bose l Alcantara

    Audi Q7 4.2 FSI quattro Pro Line+ 5+2 l 7 Persoons l Youngtimer l Bose l Alcantara

    • 2006
    • 171.392 km

    € 18.999

    Audi Q7 3.6 FSI quattro Pro Line+ Clima Leer Stoelverwarming Xenon Cruise Benzine Automaat! Zondag a.s. open!

    Audi Q7 3.6 FSI quattro Pro Line+ Clima Leer Stoelverwarming Xenon Cruise Benzine Automaat! Zondag a.s. open!

    • 2007
    • 225.281 km

    € 10.900

Meer Audi Q7 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi Q7

    131
    • 11 september 2019

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi Q7 specificaties
  • Audi Q7 occasions
  • Audi Q7 video's
Advies en informatie
  • Audi Q7 tests
  • Audi Q7 gebruikersreviews
  • Audi Q7 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi Q7 55 TFSI e quattro Pro Line S (2021)

    Audi Q7 55 TFSI e quattro Pro Line S (2021)

    2
    • 15 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line S (2016)

    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line...

    1
    • 26 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI 272pk quattro Pro Line (2015)

    Audi Q7 3.0 TDI 272pk quattro Pro Line...

    3
    • 18 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line plus (2016)

    Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line...

    2
    • 25 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI quattro (2008)

    Audi Q7 3.0 TDI quattro (2008)

    3
    • 13 februari 2014
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line + (2008)

    Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line + (2008)

    9
    • 2 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Audi Q7 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro Pro Line + (2012)

    Audi Q7 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro...

    8
    • 9 juli 2013
meer reviews
Klokje rond - Audi Q7

Klokje rond - Audi Q7

88

Deze keer in klokje rond: een Audi Q7 3,0-liter TDI met bijna zeven ton op de teller! Hoe heeft...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Audi SQ7 heeft 650 pk dankzij Abt

    Audi SQ7 heeft 650 pk dankzij Abt

    15
    • 27 mei 2021
  • Nieuws
    Audi komt met grote SUV boven Q7

    Audi komt met grote SUV boven Q7

    45
    • 9 maart 2021
  • Autotest
    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX 450h

    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX...

    53
    • 22 februari 2021
  • Nieuws
    Audi SQ7 aangekleed door Abt

    Audi SQ7 aangekleed door Abt

    16
    • 11 februari 2021
  • PREMIUM
    Audi Q7 vs. Range Rover Sport - Dubbeltest

    Audi Q7 vs. Range Rover Sport - Dubbeltest

    • 8 december 2020
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: SUV's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    82
    • 6 november 2020
  • Nieuws
    Back to Basics: Audi Q7

    Back to Basics: Audi Q7

    40
    • 26 september 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    14
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden