Audi Q5 2.0 TDI Quattro (2009)
Handzaam formaat
Audi zet met deze SUV een keurige, uiterst correcte auto op straat. Hier kun je absoluut goed Mee voor de dag komen. Het is vormgeving waar Audi mee scoort, want het merk groeit nog steeds. Audi heeft een goede reputatie op dieselgebied en inmiddels al meer dan twintig jaar TDI-ervaring. Het begon in 1989 met de vijfcilinder-TDI en een paar jaar later volgde de Bekende 1.9 TDI. Veel koppel en een laag verbruik kenmerken deze motoren. De 170 pk sterke 2.0 TDI heeft nu commonrail en klinkt over de hele linie een stuk beschaafder dan zijn voorganger.
Zelfs na een koude start is de motor opvallend stil en produceert hij nauwelijks trillingen. Dat het een diesel is, merk je pas als je gas geeft! Het mag dan 'slechts' een tweelitermotor zijn, aan daadkracht ontbreekt het hem niet. De Q5 voelt vlot en levendig aan met deze machine en doet je niet direct verlangen naar nog meer pk's. Bovendien schuwt hij lage toerentallen niet.
De schakelindicator maant je al snel om de pook te pakken. Rijd je bijvoorbeeld 60 km/h in vier, dan mag je wat de Q5 betreft direct door naar zes! En 60 km/h in zes betekent iets meer dan 1.200 tpm, zonder gedreun. Geef je gas, dan pakt de motor goed op. De elektronische schakeladviseur zit trouwens wel wat weggestopt tussen toerenteller en snelheidsmeter, onder in het instrumentenpaneel. Je ziet hem daardoor makkelijk over het hoofd. Heel zuinig is de Q5 niet met deze motor, maar dat hadden we ook niet verwacht. Zijn gemiddelde van 1 op 12 is voor een auto van dit kaliber echter netjes.
Lichtvoetig
Audi profileert zich als een sportief merk binnen het VW-concern en dat komt in de rijeigenschappen van de Q5 zeker tot uiting. Hij doet lichtvoetig aan en gaat bijna net zo zelfverzekerd een bocht door als bijvoorbeeld een A4. De hoge carrosserie helt nauwelijks over. De besturing werkt op lage snelheden opvallend licht en eenmaal op snelheid is de assistentie een stuk minder. Dat scherpe bochtengedrag vereist uiteraard een stevig afgestemd onderstel, en dat heeft deze Q5 dan ook. Op goed asfalt is er niets aan de hand, maar rijd je over iets slechter geplaveide wegen, dan hobbelt de Q5 behoorlijk. Soms zelfs zó heftig, dat het echt irritant wordt. Daar zijn de 19-inchwielen met lagewangbanden voor een deel debet aan.
De interieurafwerking van de Q5 is echt voorbeeldig. Wel wordt de leefruimte voor
de voorste inzittenden beperkt door de brede middenconsole. Als bestuurder zit je vrijwel ingemetseld. Daardoor zit je wel in een soort cockpit en heb je alle knoppen binnen handbereik. Het optionele MMI-systeem heeft niet alleen een grote draaiknop, maar daaromheen ook vijftien knoppen. Het valt niet altijd mee om altijd meteen de juiste te vinden. De standaarduitrusting is niet karig. Er is muziek, automatische airco, parkeerhulp, lichtmetaal en er zijn veel veiligheidsvoorzieningen, waaronder ESP. Het ontbreekt je aan niets en toch is de optielijst schier eindeloos, maar met het Pro Line-pakket ben je goed bediend. Dat omvat onder meer xenon, metallic lak, een alarmsysteem, luidsprekers van Bang & Olufsen en extra parkeersensoren. Jammer dat je een flinke som geld moet neertellen voor een grootbeeld navigatiesysteem.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | Q5 2.0 TDI 170pk quattro |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 53.400 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.629 mm / 1.898 mm / 1.653 mm |
Wielbasis | 2.807 mm |
Massa leeg | 1.730 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 4,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,9 s / 10,2 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 163 g/km |