Audi A8 4.2 quattro (1999)

Kanonne!

Audi A8 4.2 quattro
Bij limousines denk je aan statig voortglijden. Wij voor "n keer niet. Wij trokken de stoute chauffeurshandschoenen aan en laten vanaf de bestuurdersstoel voor eens en voor altijd weten hoeveel lol je met "n limo kunt hebben.

De Audi A8 is nog niet zo lang geleden gefacelift, zij het dat daar op het eerste en tweede gezicht weinig van is te zien.
Op technisch gebied heeft Audi het voor de nieuwe versie nodig gevonden het vermogen van 300 tot 310 pk te verhogen. De prestaties zijn daarmee zodanig dat een GTI simpelweg zwaar te kakken wordt gezet als de bestuurder van de Audi er óók voor gaat zitten. Maar dan het verschil: in je GTI moet je zwaar aan het werk om alle vermogen goed op de weg te brengen en te houden. Dan de Audi: automaat in D en vervolgens volgas. Van voren begint het lichtjes te zoemen (da"s dus de V8) en na luttele seconden is de GTI vergeten. Cijfers: de Audi sprint in 7,8 seconden naar de 100. Indrukwekkender wordt het echter als we de tussensprintjes erbij halen. We kunnen ons niet heugen dat we in 3,2 seconden van 50 naar 80 zijn gekatapulteerd; 80-120 gaat in 5,5 tellen. Met deze limo troef je ook vrijwel alle medeweggebruikers af op top: hij haalt 250 en precies bij die snelheid vindt de elektronica het tijd in te grijpen. Laten we volstaan met de mededeling dat het opmerkelijk makkelijk is die 250 daadwerkelijk op de teller te krijgen. Angstaanjagender is echter dat 180 km/h in deze auto gewoon helemaal niets lijkt. Je hoort bij 180 zo goed als niets, bij die snelheid is er bovendien nog ruim voldoende gevoel in het stuur en daardoor voelt het alsof je pakweg 120 rijdt.

Automaat?

Deze Audi is standaard voorzien van een speciale attractie, de tiptronic: een automaat die ook handmatig (sequentieel) te bedienen is. Beide functies werken perfect. Zo is de souplesse van de bak zodanig goed en soepel dat de automaat-liefhebber niet éénmaal naar iets anders hoeft te verlangen. Wie wèl zelf wil schakelen komt echter ook goed aan zijn trekken.
Van Audi zijn we al jaren gewend dat het zijn topmodel uitrust met vierwielaandrijving. Samen met een geavanceerd stabiliteitssysteem maakt dat het V8-vermogen opeens ook nog eens foolproof. Om een ingewikkeld verhaal kort te maken: de elektronica kan ingrijpen in bijvoorbeeld het motormanagement waardoor op de aangedreven wielen minder vermogen terechtkomt en zelfs kan het ervoor zorgen dat bepaalde wielen worden bijgeremd. Dit alles met als doel het voorkomen van een slip. De A8 is overigens onderstuurd en blijft dat onder vrijwel alle omstandigheden. Wie echter "flink door gaat", zal merken dat de auto naar een neutraal gedrag gaat in grenssituaties. Ondanks onze sportieve kijk op deze auto, gaat het de kopers natuurlijk ook in hoge mate om het comfort. De Audi is ietwat stug geveerd. Maar ook dat is slechts relatief, want kijk eens hoe hij op één oor gaat in een snelle bocht.
Wie zich tijdens het rijden eens fijn op de enorme hoeveelheid knopjes gaat uitleven, zal merken dat de afleiding al snel levensbedreigende vormen kan aannemen. Eigenlijk zouden we aan twee woorden genoeg hebben om te beschrijven waar onze limo mee vol zit. U vraagt: zit zus-en-zo erop? Wij antwoorden: ja, elektrisch. We gaan voor het gemak voorbij aan normale zaken als elektrieke ramen, spiegels, vergrendeling - dat soort ordinairiteiten. Nee, laten we het dan even hebben over bijvoorbeeld het elektrisch bedienbare zonnescherm voor de achterruit en de handbediende schermpjes voor de achterzijruiten. Een speciale vermelding verdient het audiosysteem. Audi heeft de firma Bose bereid gevonden een speciaal systeem voor de A8 te ontwikkelen, dat via 14 (!) speakers en subwoofers in de achterstoelen een werkelijk onvoorstelbare hoop herrie kan produceren. De A8 was verder voorzien van een uitmuntend navigatiesysteem. Daarnaast kon (bij stilstaande auto) op het display ook tv (plus teletekst) worden gekeken. We hebben ons sufgepiekerd over minnetjes van de Audi. We konden er maar één bedenken: het ontbreken van een regensensor. Maar waar heb je het dan over? De A8 is van een haast griezelige perfectie. En dus hebben we hier te maken met een auto die behoort tot het beste dat de autowereld te bieden heeft, en dat punt voor punt waarmaakt.

Signalement

Merk Audi
Model A8 4.2 quattro
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 89.080

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.172 cc
Maximaal vermogen 228 kW / 310 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 410 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.034 mm / 1.880 mm / 1.436 mm
Wielbasis 2.880 mm
Massa leeg 1.750 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden225/60WR16Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,5s
Brandstofverbruik 12,9 l/100km
CO2-uitstoot 310 g/km