Audi A6 Avant e-tron vs. Zeekr 001 vs. Nio ET5 Touring - elektrisch, praktisch en premium
Lekker laden
De Audi A6 Avant e-tron is niet de eerste elektrische stationwagon, maar lijkt – op papier althans – wel een heel interessante. Of dat in de praktijk ook zo is? Hoog tijd voor een vergelijking met de Nio ET5 Touring en de Zeekr 001.
De volgende uitvoeringen doen mee aan deze triotest:
Audi A6 Avant e-tron performance S edition | 367 pk | € 85.490
Nio ET5 Touring Long Range | 490 pk | € 72.900
Zeekr 001 Privilege AWD | 544 pk | € 70.490
We hebben even moeten wachten op de eerste elektrische stationwagons, maar inmiddels valt er genoeg te kiezen, ook in het E-segment. Audi verwacht zelfs van de eind vorig jaar gepresenteerde A6 e-tron meer stationwagons (de Avant) te verkopen dan hatchbacks (de Sportback). Dat lijkt een logische aanname, de Avant is ‘maar’ € 1.500 duurder dan de Sportback en biedt voor dat geld niet alleen een praktischere bagageruimte maar vooral ook aan de achterpassagiers veel meer hoofdruimte. Dat is fijn, want achter in de Sportback schuur je al snel met je kruin langs de hemelbekleding, opmerkelijk voor dit segment.
Nio en Zeekr ook aan bovenkant markt
Om een idee te krijgen hoe Audi’s eerste elektrische Avant zich verhoudt tot de rest, vergelijken we hem met de Nio ET5 Touring en de Zeekr 001, twee Chinezen die zich al bijna twee jaar aan de bovenkant van de markt bewegen, en nu een alternatief van Audi in hun vaarwater treffen. De ET5 is er net als de Audi in twee carrosserievarianten. De 001 kun je alleen als hatchback krijgen, maar met zijn vrij ver naar achteren doorlopende daklijn schurkt hij dicht tegen de stationwagons aan.
Vermogens van 390 tot 544 pk
De A6 e-tron is net als de ET5 verkrijgbaar met keuze uit twee verschillende accucapaciteiten, bij de 001 is er slechts één accuvariant. Wel is de Zeekr net als de Audi leverbaar als achterwiel- en als vierwielaandrijver. Dit dan weer in tegenstelling tot de Nio die alleen als vierwielaandrijver verkrijgbaar is. Op deze pagina’s hebben we de drie testauto’s allemaal met de grootste accucapaciteit: 100 kWh bruto. De Audi is in deze test de enige achterwielaandrijver en zodoende goed voor 367 pk. De Nio-motoren leveren samen maximaal 490 pk en de Zeekr piekt bij 544 pk. De twee Chinezen zijn dan ook op alle sprintonderdelen van deze test de Audi te snel af.
Genoeg vermogenskeuzes bij Audi A6 e-tron
Het neemt niet weg dat de achterwielaangedreven A6 e-tron nog altijd bovengemiddeld rap is. In de dagelijkse praktijk komen we niets te kort. Voor wie bang is te kort te komen heeft Audi de A6 e-tron quattro waarbij een tweede elektromotor het systeemvermogen op 428 pk brengt. Is zelfs dat nog niet genoeg, dan is er nog de S6 e-tron met 503 pk. Overigens is het voor een spontane stoplichtsprint bij Nio niet voldoende om alleen maar het stroompedaal in te trappen om er lekker rap vandoor te gaan, je moet wel eerst de juiste rijmodus kiezen.
Bij lage temperaturen getest dus niet zo zuinig
Keerzijde van de hoge vermogens is een hoger verbruik en een kleinere actieradius. De verbruiks- en actieradiusmetingen hebben we uitgevoerd bij een buitentemperatuur van 5 graden Celsius. Aangepast aan het seizoen staan de Audi en de Nio daarbij op winterbanden, de Zeekr is voorzien van zomerbanden. Dat laatste heeft een gunstige invloed op het verbruik, althans in theorie. In de praktijk blijkt de Audi echter met afstand de zuinigste te zijn en ook beduidend verder te komen op een volle batterij dan de Nio en de Zeekr. Op basis van wat er uit de laadpaal is gekomen (dus wat we werkelijk verbruiken) registreren we voor de A6 e-tron een testgemiddelde van 19,5 kWh/100 km. Een volle accu is bij de Audi in de praktijk goed voor een actieradius van 495 km. Op winterbanden komen we met de Nio 392 km ver, met een gemiddeld testverbruik van 25,2 kWh/100 km. Op zijn zomerbanden doet de Zeekr het amper beter: na 407 kilometer houdt het op en hebben we 25,0 kWh/100 km verbruikt.
Snelladen of accuwisselen
De Audi en de Nio kun je aan de wisselstroompaal met maximaal 11 kW opladen, bij de Zeekr kan dat standaard met 22 kW. Bij de gelijkstroomsnellader kan de Zeekr een keurige 200 kW aan, piekt de Audi bij 270 kW en houdt het bij de Nio al op bij 125 kW. Als alternatief voor het niet al te vlotte snelladen is de Nio uitgerust met een wisselbaar accupakket. Door de (bijna) lege accu te wisselen voor een volle kun je binnen een paar minuten weer op pad. Dat klinkt mooi, maar het aantal accuwisselstations is vooralsnog erg beperkt.
Comfort voorop
Conventioneel aangedreven auto’s met vermogens vergelijkbaar met die van de drie EV’s in deze test krijgen al snel het predicaat sportief en dien ten gevolge een dynamische onderstelafstemming. In de elektrowereld liggen de kaarten anders. Bij alle drie staat comfort voorop, al vullen de drie fabrikanten dat wel elk op hun eigen manier in.
Bij de eerste kennismaking met de A6 e-tron reden we hem met de optionele luchtvering. We waren daar toen niet heel enthousiast over. In deze test staat de Audi op schroefveren en dat pakt beter uit. De nadruk ligt nog altijd op comfort en er zit nog steeds de nodige beweging in de koets, maar de Audi gaat wel lekker stabiel en koersvast op zijn doel af. De stuurinrichting maakt daarbij een enigszins afstandelijke en gevoelloze indruk, maar we ervaren het als prettig dat de voorwielen geen aandrijfkrachten hoeven te verwerken wat een zekere rust in de stuurinrichting geeft.
Speels detail: het is voor het eerste dat we met een louter achterwielaangedreven Audi A6 op pad zijn. Dit en het gegeven dat er geen motor meer vóór de vooras hangt, maakt dat hij in een snel genomen natte bocht een neiging tot overstuur niet kan verbloemen. Overigens grijpt de elektronica al snel in om gevaarlijke situaties voor te zijn, maar het voelt leuker dan een auto die over zijn voorwielen de buitenkant van de bocht opzoekt.
Nio ET5 voelt lichtvoetig aan
Hoewel de Nio 25 kg zwaarder is dan de Audi voelt hij opmerkelijk lichtvoetiger aan. De ET5 reageert net even makkelijker op stuurbewegingen. Hoewel korte hobbels soms stevig binnenkomen ligt ook bij deze schroefgeveerde auto de nadruk meer op comfort dan op dynamiek. De Zeekr is als enige van de drie in deze test voorzien van luchtvering. Daarmee kun je met zijn hoogte variëren, wat makkelijk kan zijn bij in- en uitstappen of in licht geaccidenteerd terrein. Op de gebaande paden weet het onderstel overbodige bewegingen tot een absoluut minimum te beperken en blijkt de 001 vooral een comfortabele reisgenoot. Het Zeekr-onderstel absorbeert oneffenheden dermate goed dat we heel makkelijk ongemerkt de wettelijk toegestane maximum snelheid overschrijden. Wanneer we snel de hoek om gaan geeft het Zeekr-onderstel geen krimp. Het geeft meer vertrouwen dan dat van de Audi en de Nio, alsof er meer reserves zijn.
In de tabel met meetgegevens in de downloadbare pdf onder dit artikel zie je dat de Audi meer meters nodig heeft om bij een noodstop tot stil stand te komen. In de bebouwde kom scheelt het meer dan een meter en op snelwegtempo al snel een voertuiglengte. Die meters schrijven we toe aan de winterbanden. De Nio en de Zeekr hebben we gemeten op zomerschoeisel en staan de twee Chinezen veel eerder stil. Ga er maar vanuit dat de Audi op zomerbanden een vergelijkbare afstand nodig heeft om tot stilstand te komen.
Audi vanbinnen minder strak
Als het om materiaalgebruik en afwerkingsniveau gaat zitten de drie testauto’s op hetzelfde hoge niveau. Stuk voor stuk laten de interieurs een keurig verzorgde indruk achter. Wel vormen de verschillende materialen in het Audi-interieur minder samenhang dan de strakker ingerichte interieurs van de Nio en de Zeekr.
De ET5 is het langst en heeft de grootste wielbasis van de drie. Toch weet Nio dit niet om te zetten in het ruimste interieur. Met een inhoud van 386 liter is de kofferruimte een stuk kleiner dan de ruim 500 liter van de andere twee en ook op de achterbank hadden we beter verwacht. Als we ons moeten laten chaufferen, dan het liefst achter in de Audi. Waarbij direct opgemerkt dat je op de achterbank van de A6 e-tron wel het laagste van de drie zit, waardoor je knieën de scherpste hoek moeten maken.
Dashboards Nio en Zeekr gelijk opgezet
De opzet van het dashboard vertoont bij de Nio en de Zeekr grote verwantschap. In beide gevallen heb je achter het stuur een klein rechthoekig instrumentarium voor de meest essentiële rij-informatie. Voor de bediening van vrijwel alles ben je aangewezen op het multimediasysteem. De opzet daarvan vertoont zo op het eerste gezicht bij de twee Chinese auto’s een grote verwantschap, met aan de linkerkant van het infotainment een lange menulijst waarin je vrij eenvoudig je weg kunt vinden. Mocht je er even niet zo snel uitkomen, of heb je geen zin om je blik van het verkeer te wenden: de Nio heeft de fijnste spraakbesturing, als je je tenminste een beetje in het Engels verstaanbaar kunt maken. Maar goed, zelfs in steenkolen Engels lukt het om vrijwel alle systemen en instellingen met spraak te bedienen.
Veel knoppen op Audi-portier
De bediening van de Audi doe je ook grotendeels via het touchscreen dat onderdeel uitmaakt van het grote enigszins rond de bestuurder gebogen glazen paneel, met recht voor je een naar eigen inzicht in te delen instrumentarium. Na de Nio en de Zeekr is het systeem van de Audi even wennen, het is iets meer zoeken naar de logica. Opmerkelijk is het paneel in het Audi-portier, met daarin een batterij touchknoppen voor onder meer de buitenverlichting, de centrale vergrendeling, het geheugen van de elektrisch verstelbare stoelen én de buitenspiegelverstelling. Dat laatste is bijzonder, want de grijze Avant heeft geen buitenspiegels maar camera’s en schermpjes aan de binnenkant. Die virtuele buitenspiegels zoals Audi ze noemt zijn een optie waarvan wij niet gelukkig zijn geworden, ondingen als het zijn. Ze vergen te veel aandacht en focus van je ogen om even snel te kunnen zien wat er achter je gebeurt. De €1.755 die ze kosten kun je beter in je zak houden.
Audi A6 e-tron heeft goede assistentiesystemen
Audi heeft het prima voor elkaar met elektronische assistentiesystemen. Niet dat de A6 e-tron alle hulpsystemen standaard meekrijgt, maar ze werken stuk voor stuk keurig gekalibreerd. Dat wekt vertrouwen, wat we met name bij de Zeekr missen waardoor we onder meer de rijbaanassistentie en adaptieve cruisecontrol bij de 001 liever niet gebruiken.
Nio-ADAS.
De Zeekr ADAS-voorzieningen zijn weinig consequent en lijken bij tijd en wijle de belijning te missen waardoor we zomaar op de verkeerde rijstrook uitkomen. Maar het kan ook net zo makkelijk uitslaan naar het andere uiterste en voelen we een continue tegendruk en correcties in de stuurinrichting alsof we niet op de millimeter nauwkeurig genoeg in het midden van de rijbaan rijden. En dat bij een zustermerk van Volvo waar veiligheid hoog in het vaandel staat. De Nio-ADAS met de opvallende camera- en radartechniek boven de voorruit kwijt zich net iets beter van zijn taak, al werkt het niet zo mooi uitgekristalliseerd als bij de Audi.
Audi A6.
Zeekr 001.
Audi duurder
Met de techniek zoals we de auto’s in deze test hebben is de A6 e-tron Avant met een vanafprijs van €77.490 de duurste. Voor vierwielaandrijving en 61 pk extra om nog meer in de buurt van de Nio en de Zeekr te komen vraagt Audi een meerprijs van €4.000. Dan heb je daar bovenop nog eens volop de mogelijkheid om de auto aan te kleden en op te tuigen met uitvoeringen, pakketten en losse opties. De Audi op deze pagina’s kost net iets meer dan een ton en is daarmee bijna € 30.000 duurder dan de andere twee. Nio biedt de 100 kWh ET5 Touring aan in één uitrustingsvariant die in de prijslijst staat voor €72.900 en heeft een optielijst die niet veel meer bevat dan een trekhaak en een dimbaar glazen dak.
Bij Zeekr heb je de 001 met vierwielaandrijving vanaf €65.490, dat is de Performance-uitvoering. De Privilege zoals in deze test is vijf mille duurder en krijgt onder andere luchtvering en actieve massagestoelen mee. Ook bij de Zeekr is de optielijst kort, met accessoires als een trekhaak, dakdragers en een langere laadkabel. De Chinezen kleden hun auto’s standaard al dermate compleet aan dat we in feite niets missen. Vervolgens bieden ze ook nog eens vijf jaar garantie, waar dat bij Audi al na twee jaar ophoudt. Audi zet daar slechts vijf jaar gratis onderhoud en apk tegenover, wat met onderhoudsintervallen van twee jaar betekent dat je twee beurtjes krijgt en na vier jaar de eerste en enige apk-keuring. Leuk, maar tegenover de Chinezen is dat vrij mager.
De pdf die je gratis kunt downloaden toont je alle details, alle metingen en natuurlijk de scorekaart met puntentelling.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
1 Zeekr 34,5 punten, 2 Audi 33,5 punten, 3 Nio 31 punten Als stationwagon is de Nio een nette verschijning, maar de doorgaans voor dit soort auto’s kenmerkende ruimte zit er niet. Het verbruik is stevig en de laadprestaties zijn bescheiden. Het slecht dekkend accuwisselnetwerk compenseert dat niet. Audi laat met de A6 e-tron Avant zien hoe het ook kan. De Audi koppelt ruimte aan een laag verbruik en een bovengemiddelde actieradius. Alleen jammer dat hij in basistrim vrij prijzig is en dat met een paar simpele opties al snel oploopt. Aan het hoge verbruik van de Zeekr valt weinig te doen, maar we hopen nog op een software update voor de ADAS-hulpjes. De 001 is in elk geval ruim, heeft prima rijeigenschappen en is relatief scherp geprijsd, wat hem in totaal de hoogste score oplevert.
PRIVATE LEASE Audi A6
Lees ook
Test: Audi A6 e-tron – Achterwielaandrijver deelt tikt uit aan BMW, Mercedes-Benz en Tesla
De Audi A6 Avant e-tron is €8.000 goedkoper dan een i5 Touring – Back to Basics
Retourtje Berlijn per Nio met accuwissels: sneller dan laden maar gek dat je niet kunt uitstappen
Een Nio ET5 Touring heb je voor 52 mille, maar dan ontbreekt er iets - Back to Basics
Test: NIO ET5 Touring - Elektrisch lastdier
Lezersreacties (104) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.